Full version: Hoyaköp
Reserv
På Buketten har dom fått in ett tillfälligt parti med olika Hoyor för 99 kronor, är nån av dom här prisvärda, värdelösa eller rena kapet?
H. Oboyata
H. Cumingeana
H. Heuschkeliana
H. Salneenica
H. Haraku
H. Meliflua
H. Tsangii
H. Parasitika

Jag förbannar den dan jag hittade odla.nu och kom i kontakt med prilliga fruntimmer med Hoyamanier mad.gif börjar nästan tro att det är smittsamt rolleyes.gif Växterna är inte små utan ganska stora ca.30-40 cm höga bågar, virade minst tre varv. Är det nåt att ha eller, önskar svar snarast så jag kan åka in till buketten direkt i morronbitti i såna fall. wub.gif
Linda_A
CITAT (Reserv @ 13-10-2005, 19:21)
På Buketten har dom fått in ett tillfälligt parti med olika Hoyor för 99 kronor, är nån av dom här prisvärda, värdelösa eller rena kapet?
H. Oboyata
H. Cumingeana
H. Heuschkeliana
H. Salneenica
H. Haraku
H. Meliflua
H. Tsangii
H. Parasitika

Jag förbannar den dan jag hittade odla.nu och kom i kontakt med prilliga fruntimmer med Hoyamanier mad.gif börjar nästan tro att det är smittsamt rolleyes.gif  Växterna är inte små utan ganska stora ca.30-40 cm höga bågar, virade minst tre varv. Är det nåt att ha eller, önskar svar snarast så jag kan åka in till buketten direkt i morronbitti i såna fall. wub.gif

obovata
Cumingiana
Heuschkeliana
Tsangii
salweenica
Parasitica
Haraku
Meliflua

Finns en del där som jag i alla fall hade velat ha.
Jag brukar med köpa mina hoyor för 99 kr, stora självklart.

Det som jag kan säga så där på rak hand är att jag inte tycker att Tsangii ska vara på båge..
Men det finns folk som är duktigare än mig.
yenny
Jag tycker du ska köpa de du tycker är fina!
Det hade jag gjort i alla fall, sen spelar det ingen roll om andra tycker de är något att ha eller inte, huvudsaken att du är nöjd wub.gif
Gertie
CITAT (Reserv @ 13-10-2005, 18:21)
H. Oboyata
H. Cumingeana
H. Heuschkeliana
H. Salneenica
H. Haraku
H. Meliflua
H. Tsangii
H. Parasitika

Jag förbannar den dan jag hittade odla.nu och kom i kontakt med prilliga fruntimmer med Hoyamanier mad.gif börjar nästan tro att det är smittsamt rolleyes.gif Växterna är inte små utan ganska stora ca.30-40 cm höga bågar, virade minst tre varv. Är det nåt att ha eller, önskar svar snarast så jag kan åka in till buketten direkt i morronbitti i såna fall. wub.gif

Ta du alla, så kan du vara med oss prilliga fruntimmer med Hoyamanier
och byta sticklingar sen.
Reserv
CITAT (Gertie @ 13-10-2005, 18:51)
Ta du alla, så kan du vara med oss prilliga fruntimmer med Hoyamanier
och byta sticklingar sen.

biggrin.gif Jo just det wub.gif men är det nån av alla dom här som är mindre vanlig än dom andra? Jag har juh bara min blomovilliga Carnosa, sen så stal jag några sticklingar av en liten bella idag, inte på affären då utan hemma hos ett par bekanta rolleyes.gif
pejori
jag har inte hittat melifula i butiken,men annas är dom normalvanliga. wub.gif
priset är helt okay. jag hade köpt så många jag hade råd med laugh.gif
ta bara bort bågen på tsangii. den är en ampelväxt, som bågas av praktiska själ bara smile.gif
yenny
Jag har inte hittat nån av de där i butik.... har bara hittat olika varianter av carnosa, bella och compakta (tror jag den heter)

Vet någon vart i stockholms området man kan hitta hoyor?
pejori
CITAT (yenny @ 13-10-2005, 19:02)
Jag har inte hittat nån av de där i butik.... har bara hittat olika varianter av carnosa, bella och compakta (tror jag den heter)

blomsterlandet, plantagen och orkideehuset smile.gif
Reserv
CITAT (yenny @ 13-10-2005, 19:02)

Tror du inte att välsorterade Bukettenbutiker saluför samma sortiment runt landet? Dom kom in idag så kolla på din Buketten. Jag ska nog spana in bilderna i länken högre upp, det lär nog bli nån eller några som har lite annorlunda blomställningar, en hade lite ludna blad och var mera småbladiga........hmm wink.gif det kanske är den som passar som ampelväxt eller? tack snälla ni för snabba svar här wub.gif
yenny
plantagen och blomsterlandet har jag varit på... fast jag tycker de brukar bara ha de allra vanligaste.. orkide huset sja jag ta och leta upp...

buketten har jag aldrig hört talas om... finns visst bara en här, o den finns inte precis runt hörnet från mej.... man jag får väl flirta med han som äger bilen laugh.gif
pejori
blomsterlandet tar in massor av hoyor när dom har orkideeutställning. kolla på deras hemsida när dom kommer till dej smile.gif
yenny
CITAT (pejori @ 13-10-2005, 19:46)
blomsterlandet tar in massor av hoyor när dom har orkideeutställning. kolla på deras hemsida när dom kommer till dej smile.gif

Jasså gör dom biggrin.gif wub.gif det skall jag notera och se till att hålla ögonen öppna!

Och så har jag kollat upp dom och inser att de finns ju inget i sthlm sad.gif
Linda_A
Plantagen vid Bergianska och växthuset i ulriksdal hade en del hoyor när jag var där sist. smile.gif
Reserv
Det lutar nog åt tre av dom till att börja med, Obovata för att den ska va´lättskött och blomvillig och har häftiga blad, Heuschkeliana för att den doftar smörkola och är snabbväxande och får rödaktiga blad i ljust läge, Tsangii för att den har så lena blad och fönsterbrädorna snart är fulla och den kan hängas i fönstret istället. Jag hade juh väntat mig lite mera åsikter om vanligheten/ovanligheten hos dom här sorterna, men kan väl kanske konstatera att dom är nästan lika vanliga som Carnosa och Bella allihopa, inga fynd alltså huh.gif Men, men, det är alltid en början till vansinnet rolleyes.gif Men låååååångt till Pejoris vansinne, hon leder med hästlängder wub.gif
GoSatta
gjort reklam för paul shirley en massa idag så lika bra att göra det här också. han har massor med hoyor och billigt är det. Allt jag har beställt därifrån har varit levande när det kom och har bara lyckats döda några stycken.

http://www.paulshirleysucculents.nl/

vissa säger att en del av hans hoyor har fel namn men själv har jag ingen koll så har ignen aning (köper mest asblommor där)
Linda_A
CITAT (GoSatta @ 13-10-2005, 21:38)
gjort reklam för paul shirley en massa idag så lika bra att göra det här också. han har massor med hoyor och billigt är det. Allt jag har beställt därifrån har varit levande när det kom och har bara lyckats döda några stycken.

vissa säger att en del av hans hoyor har fel namn men själv har jag ingen koll så har ignen aning (köper mest asblommor där)

Fast en som köpte därifrån nyss fick en massa odjur med på köpet.. (hoyor då)

Fast första gången fick hur bra som helst.
Gertie
CITAT (Linda_A @ 13-10-2005, 20:47)
CITAT (GoSatta @ 13-10-2005, 21:38)

Fast en som köpte därifrån nyss fick en massa odjur med på köpet.. (hoyor då)

Fast första gången fick hur bra som helst.

Sitter precis och skall beställa en massa Ceropegior och Hoyor därifrån.
Vad var det som kom med som extra bonus?
Kan man börja med att bespruta med Provado+ bums när man får
sticklingarna därifrån?
Linda_A
CITAT (Gertie @ 14-10-2005, 03:16)
Sitter precis och skall beställa en massa Ceropegior och Hoyor därifrån.
Vad var det som kom med som extra bonus?
Kan man börja med att bespruta med Provado+ bums när man får
sticklingarna därifrån?

Jag kan inte säga exakt vad det var. Då jag inte kommer ihåg exakt vad det var.
laugh.gif

Jag vet bara att hon inte blev glad då hon för egen del köpte för 500 kr och de var 4 till.
Hon ställer sina nykomlingar för sig själv, oavsett och tar proavdo på dem.

Det är säkert ingen fara men det var det som hon fick med.
Flamingon - växtgalning
annars reserv kan du alltid kolla på tradera hur mycket folk vill ha betalt för (mest orotade) sticklingar av olika sorter och på så sätt se vilka/vilken av sorterna som är mest prisvärd på det sättet. rolleyes.gif
Blomstertanten
Tsangii är ju den "vanligaste" av de hoyor du nämner Reserv.
Brukar inte vara problem att få tag i eftersom den är väldigt lättskött ! (Tycker jag i alla fall biggrin.gif ) Verkar lätt att få i blom ! rolleyes.gif
Du kan ju kanske tigga några tsangii-sticklingar av någon ? tongue.gif

99 kronor är ett skapligt pris för hoyor, inget jättefyndpris dock !
Maria i Helsingborg
CITAT (Reserv @ 13-10-2005, 20:34)
...........Men, men, det är alltid en början till vansinnet rolleyes.gif Men låååååångt till Pejoris vansinne, hon leder med hästlängder wub.gif

You wait and see, Reserv!
Den 27 augusti köpte jag EN orotad stickling på Sofiero......nu sitter jag här med 37 olika exemplar! ohmy.gif

So, you wait and see.......the crazyness has only begun rolleyes.gif whaaahaaaaoooooaaa
*Grodan*
Och jag köpte också mina första sticklingar på Sofiero i augusti och har nu 25 olika!
När man väl börjat finns det ingen återvändo! wub.gif wub.gif wub.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (*Grodan* @ 14-10-2005, 11:05)
Och jag köpte också mina första sticklingar på Sofiero i augusti och har nu 25 olika!
När man väl börjat finns det ingen återvändo!  :wub:  :wub:  :wub:

Åh, en själsfrände på nära håll - vi kanske kan byta sticklingar när det växt till sig? *snabb och girig.....härlig kombination biggrin.gif *
peppci
CITAT (*Grodan* @ 14-10-2005, 11:05)
När man väl börjat finns det ingen återvändo! wub.gif wub.gif wub.gif

Farligt är det att vara på Sofiero wink.gif Jag köpte där förra året. Men då gick jag på bladen. Köpte en hel del med olikformade blad. Hade mest carnosa och publicalyx hemma så roliga hoyor blev det. Just nu har jag ingen aning om hur många jag har.. Men mina barn tar mycket tid så senaste året har det endast tillkommit åtta nya.
Linda_A
Jag fick min första i juni.. Sen hände inget.. Sen på 1 månad så har det blivit 45 stycken.. ;D

Och nu ska jag sätta upp två hyllor och då blir nooog några mera.. laugh.gif
*Grodan*
CITAT (Maria i Helsingborg @ 14-10-2005, 11:08)
Åh, en själsfrände på nära håll - vi kanske kan byta sticklingar när det växt till sig? *snabb och girig.....härlig kombination biggrin.gif *

Det gör vi! Det blir kul! wub.gif wub.gif wub.gif
peppci
CITAT (*Grodan* @ 14-10-2005, 13:05)

Får jag vara med och leka?? rolleyes.gif Höganäs metropolen finns jag i.
*Grodan*
CITAT (peppci @ 14-10-2005, 15:12)
CITAT (*Grodan* @ 14-10-2005, 13:05)

Får jag vara med och leka?? rolleyes.gif Höganäs metropolen finns jag i.

Appselut!! wub.gif wub.gif wub.gif
Och jag bor i "Sveriges tråkigaste stad" som faktiskt är rätt trevlig. smile.gif

Men nu har vi tagit över Reservs tråd alldeles... Sorry!
Reserv
CITAT (*Grodan* @ 14-10-2005, 18:28)
Och jag bor i "Sveriges tråkigaste stad" som faktiskt är rätt trevlig. smile.gif

Inte visste jag att du bodde i Sundsvall tongue.gif Att du underhåller tråden gör då alls ingenting, jag har själv sabbat meningen med den sad.gif Snålheten bedrar visheten heter det unsure.gif jag vart juh bara tvungen att åka en sväng till plantagen också för att se om det kanske fanns lite mer udda sorter eller bättre priser där.........179 spänn för en risig BELLA ! blink.gif Men på vägen ut vart jag kär sad.gif huh.gif ett helt bord fullt med blomster som skrek : ta mig, ta mig! Nu vet jag juh varken ut eller in, jag kom ut tomhänt i alla fall........nja två stora vitlökar att sätta i backen wink.gif Beslutsångesten sliter i en, ska sova på saken i helgen så får man se vart hän det barkar wub.gif
peppci
CITAT (Reserv @ 14-10-2005, 19:10)
Snålheten bedrar visheten heter det unsure.gif jag vart juh bara tvungen att åka en sväng till plantagen också för att se om det kanske fanns lite mer udda sorter eller bättre priser där.........179 spänn för en risig BELLA ! blink.gif Men på vägen ut vart jag kär sad.gif  :huh: ett helt bord fullt med blomster som skrek : ta mig, ta mig!  Nu vet jag juh varken ut eller in, jag kom ut tomhänt i alla fall........nja två stora vitlökar att sätta i backen wink.gif Beslutsångesten sliter i en, ska sova på saken i helgen så får man se vart hän det barkar wub.gif

Kan man komma ut tomhänt från en blomsteraffär??? blink.gif Det hade jag ingen aning om.
Reserv
CITAT (peppci @ 14-10-2005, 20:18)
Snålheten bedrar visheten heter det unsure.gif jag vart juh bara tvungen att åka en sväng till plantagen också för att se om det kanske fanns lite mer udda sorter eller bättre priser där.........179 spänn för en risig BELLA ! blink.gif Men på vägen ut vart jag kär sad.gif  huh.gif ett helt bord fullt med blomster som skrek : ta mig, ta mig!  Nu vet jag juh varken ut eller in, jag kom ut tomhänt i alla fall........nja två stora vitlökar att sätta i backen wink.gif Beslutsångesten sliter i en, ska sova på saken i helgen så får man se vart hän det barkar wub.gif

Kan man komma ut tomhänt från en blomsteraffär??? blink.gif Det hade jag ingen aning om.

Näe, det gjorde jag juh inte, jag hade juh två vitlökar rolleyes.gif Men attan va´det klia i fingrarna efter alla jag vart kär i wub.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (Reserv @ 14-10-2005, 20:22)
Näe, det gjorde jag juh inte, jag hade juh två vitlökar rolleyes.gif Men attan va´det klia i fingrarna efter alla jag vart kär i wub.gif

Här har du mer att bli kär i över helgen - ha det gott smile.gif rolleyes.gif
Reserv
CITAT (Maria i Helsingborg @ 14-10-2005, 23:59)
CITAT (Reserv @ 14-10-2005, 20:22)

Här har du mer att bli kär i över helgen - ha det gott smile.gif rolleyes.gif

Nej, nej, nej, min nuvarande kärlek heter Orkidé wub.gif massa olika sorter, synd bara att dom har en förmåga att dö hos mig. sad.gif Jag såg så många härliga vackra saker, bl.a. en bläckfiskorkidé som var så söt såå huh.gif Suck, sen har jag juh mina otursförföljda Hibiskusar som det stora aset rev ner X antal gånger i somras, en av dom blommar så vackert just nu. wub.gif
*Grodan*
Inte visste jag att du bodde i Sundsvall tongue.gif

Det gör jag inte heller! biggrin.gif Men jag har varit där en gång och jag minns att jag höll på att frysa ihjäl. Och tråkigt hade jag men det var mitt eget fel (hjälpte till med en flytt). laugh.gif
Gertie
CITAT (GoSatta @ 13-10-2005, 20:38)

Någon som vet hur lång leveranstid de har??????
Har mailat, men får inget svar.

Vill ju ha växterna innan det blir vinter.
Linda_A
CITAT (Gertie @ 18-10-2005, 17:37)
CITAT (GoSatta @ 13-10-2005, 20:38)

Någon som vet hur lång leveranstid de har??????
Har mailat, men får inget svar.

Vill ju ha växterna innan det blir vinter.

Ska nog läsa bättre nästa gång. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon