Full version: Larver i vitlök
pikalurven
Hej !

Jag hittade dessa larver i en vitlök. Är det någon som vet vad det är för sorts larver?

mvh

Janne
Big Gardener
Kul bild! smile.gif Kan det vara någon typ av knäpparlarver? Dom ser så stora ut.
amaira
Jag har inte den allra minsta blekaste aning om vad det kan röra sig om för larver. Tycker inte det ser ut som knäpparelarver heller...

Trivs i vitlök dessutom huh.gif , nä, här behövs det en riktig expert!

Men det är en häftig larv.
Reserv
Fy faen, tur att den inte bor i hallonen blink.gif wacko.gif det är juh samma färg sad.gif Men tjusig va´den, även om den inte är så önskvärd kanske.
Big Gardener
Jag har sett knäpparlarver som går på vanliga lök och färgen på dem kan variera från brunt till gult, men jag tror inte jag sett så röda. Kameraljuset kan ju förstärka färger också....
Åsa, mälardalen zon 2
Själv tycker jag inte att det ser ut som knäpparlarver. Om man bortser från färgen så är själva formen rätt lik öronvivellarver så jag skulle tippa att det är en larv av någon vivelart eller skalbaggeart.

Öronvivlar är dock inte helt ovanliga på lökväxter, de åt ju upp alla mina amaryllisar ett år.
Saiai
...och jag som trodde att rubriken syftade på ett smarrigt recept........... rolleyes.gif
amaira
CITAT (Saiai @ 15-10-2005, 23:09)
...och jag som trodde att rubriken syftade på ett smarrigt recept........... rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif wub.gif
pikalurven
CITAT (Big Gardener @ 15-10-2005, 18:21)
Kameraljuset kan ju förstärka färger också....

Färgen stämmer, larverna var verkligen hallonröda

/Janne
KURT
CITAT (amaira @ 16-10-2005, 09:20)
CITAT (Saiai @ 15-10-2005, 23:09)

laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Så feta som de ser ut att vara så går de säkert att äta, de lär ju vara kryddade och klara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon