Karin M i zon 5-6
Hej!
Sådde (tyvärr?) lite perenner och bieneller fram på sensommaren i år. Det var fröer från ett erbjudande i AoT ex. Mariaklockor och ......... Herregud!!! Jag har drabbats av "fältkoma", kommer inte ihåg sorterna just nu!!! Det var nå't mer.... Etiketterna är alldeles för långt bort också!!! Kanske någon kan vara snäll och ge mig ett litet svar i alla fall, eftersom frågan är mer principiell, hellre än sortbunden....
Alltså: Det var bara det att det började gro!!! wink.gif (Kan man tänka sig?!) ...Och det alldeles för tidigt, tycker jag! Undran: Kan jag bara sätta ut dessa små pyren och låta köld och snö göra sitt, eller måste jag - ve och fasa - hålla dem med ljus och omtanke hela vintern? De står ute i kallväxthus för tillfället.
Slut i rutan!
K
Helen i Piteå Zon 5
Ja, visst är det hemskt då man bara måste fröså fast det kanske är fel årstid tongue.gif Nu är det ju så att, har fröna precis grott och allt är pyttesmått.... då är det kört sad.gif Men har dom hunnit växa till sig några cm. så tar du bara och gräver ner krukorna i någon övervintringslåda och då det har blivit minusgrader dygnet runt sätter du på någon form av skiva över det hela mot vätan. Lycka till!
Här ser du mina nedgrävda krukor i min övervintringslåda, jag sätter på ett fönster senare. /Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p37904.jpg
kerstin z5-6
Dessutom får du se det som en viktig kunskap -man kan inte höstså -alltså så nya -varmgroende frö i z5-och över, senare än mitten juli -annars kommer risken för grodd för tidigt ....

men vad gör man när det kliar smile.gif
Vi håller en tumme att de hunnit bli rätt storlek
Karin M i zon 5-6
Jammänn, hä stoood ju söjna på påsn! Att ja skull så dåmm på seensåmmar'n... Åsså troddja' att hä varr kallgroende frön'... Guu va hä varrt göudatt häjna, för ja' tro ett att häjn gåå na' bra... Hä ha' gått förr långsammt nöu oppa' schlöute... Hä waal dell å tjööp noitt!!!

FÖRLÅÅÅÅÅÅÅT alla "sörlänningar"!!!! Jag kunde inte låta bli att skicka ett lite "patriotiskt" svar till alla "z 5-6:or"!!! Jag fick ett högst tillfälligt ......ja, jag säger det rent ut: TUPPJUCK! i ren och skär eufori över att jag snart kan få gå hem för dagen!!! Skall ICKET upprepas!!!!
(Det är ett ex. på s.k Pite'-fint, dvs en förfinad variant på vårt annars så ädla tungomål här i Pite'!) OOOOPS!! Inser just att jag gjort självmål och avslöjat att jag kollade mitt svar på Odla....på arbetstid..... Nä, föresten! Jag har em.paus! Så det så!

Tack för de nedslående svaren! tongue.gif
K
kerstin z5-6
wacko.gif he vål ga enda smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon