Full version: Roshjälp...
jendah
Har två rosenbuskar som ingen gjort något åt på många år... (den vita har jag akut bundit upp och rensat bort en del som var helt dött...)
Hur kan man få dem fina igen? Skära ner riktigt ordentligt tidigt i vår? Vad mer ska jag tänka på?
Snälla någon - beskriv smile.gif (och skulle någon ha en gissning på sort, så blir jag väldigt glad smile.gif )

En liten fråga till...
Fick sätta mina fem nya "odla-rosor" i pallkrage eftersom de ska stå på ett ställe där de riskerar att bli nertrampade i vinter...
hur tidigt/sent på våren kan jag flytta dem? Pallkragen är ju bara en nödlösning...
Kajsa
Om det är engångs blommande buskar så får du inga blommor nästa sommar om du skär ner dom helt i vår. Själv skulle jag nog glesat ut dom äldsta grenarna nerifrån ( övre busken ) under några år, den busken är synd och gå så hårt fram med, den är vacker trots sin storlek, men gör som du vill.
Kan det vara en Albaros Maiden`s Blusch ? Blommar dom en ggn mitt i sommaren ? Och doftar starkt ? (Båda rosorna vilda gissningar )
Den undre skulle jag klippa av allt nerifrån till våren, eller direkt efter blomningen. Gissar på den med, Alba ros Maxima ? Rensa bort det höga gräset i buskarna, gräv upp runt buskarna och gödsla i vår, då blir den undre rosen säkert fyllig igen med åren.
Rosorna från Odla måste du gräva ner djupt inför vintern ca 50 cm eller mer, kan du låna en rabatt/ grönsaksland tills våren, någon ggn i april när tjälen gått ur jorden kan du gräva ner rosorna.
jendah
Tack smile.gif
Låter som två troliga sorter - ser helt rätt ut, fast 100% säker är ju svårt att bli...

Båda blommar bara en gång...
Låter som en bra ide att bara glesa ur den stora, för visst är den fin... men gigantisk och lite risig. Klipper man ner den vita ordentligt så är det ju lättare att bli av med gräset i mitten också... Har varit och ryckt en del i det, men man kommer inte så långt bland taggarna... unsure.gif smile.gif

odla-rosorna står i två pallkragar på höjden (fyllda till ca 1,5 på höjden), och grävda en bit ner i marken. Kan det gå bra?
Annars får jag gräva ur en annan rabatt och sätta dem där i stället... Pallkragen var tom och praktisk.. När jag nu inte kunde sätta dem på plats direkt.. smile.gif
kerstin z5-6
Instämmer med kajsas svar om Id

-det höga gräset måste bort -jag skulle gå på med grepen,och andra redskap i vår o skyddshandskar och skyddsärmar
-på med dynga o marktäck senare så slipper du problemet , och buskarna komer att tacka dej

pallkragen går fint -bara du kupar upp jord ordentligt -och du kan flytta dem så fort de tinat loss -
vattna dem tills det fryser
lycka till biggrin.gif
jendah
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-10-2005, 07:59)
pallkragen går fint -bara du kupar upp jord ordentligt -och du kan flytta dem så fort de tinat loss -
lycka till  :D

Tack biggrin.gif
Finns inte så mycket rabatter här (ännu laugh.gif ) bara en massa gräsmatta, ogräsfyllda grusplaner och sly.. så jag hade fått gräva upp en full proppad rabatt...
De står ganska djupt i pallkragen , men jag tänkte kupa upp lite mer smile.gif
Tänk vad ha-begäret ställer till med - köpa växter man inte har plats för rolleyes.gif biggrin.gif

*sparar tråden till våren*
Powerowic
är alla rosor förädlade eller finns det många på egen rot
kerstin z5-6
Det finns numer ett stort antal på egen rot -alla i mitt album kanadensiska rosor ...är sådana

"Inte så mycket rabatter skriver jendah -Dags för rosbombning -eller vad säger ni ?? jag börjar smile.gif
tongue.gif
Golden unicorn -en underbar sak
jendah
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-10-2005, 13:35)
Det finns numer ett stort antal på egen rot -alla i mitt album kanadensiska rosor ...är sådana

"Inte så mycket rabatter skriver jendah -Dags för rosbombning -eller vad säger ni ?? jag börjar smile.gif
tongue.gif

laugh.gif laugh.gif
Den är underbar! Ska minnas den till nästa gång smile.gif

Fast... att det inte finns så mycket rabatter beror på att vi bara bott här i ett drygt år och de förra ägarna la igen allt när de inte kunde ta hand om det längre... inget som inte kan rättas till med tid och spade biggrin.gif

Tänk, jag som gått och avskytt rosor i en massa år... Sorterade rosor i Holland i tre månader när jag var 20... hade sex månader efteråt fortfarande eksem upp till armbågarna... varje gång jag stack mig fick jag stora bulor på armarna... var ett allmänt h***e...

Men jag börjar ändra mig - nej jag har ändrat mig...
gjorde det när min farfar wub.gif kom med två Ingrid Bergman som inflyttningspresent.. Det var hans favoriter, och vi skulle ha dem att minnas honom med sa han... Vi trodde rosorna skulle dö först - tyvärr gjorde det inte det...
vi gjorde i ordning två små handbuketter till begravningen av en ros som också finns här. Tyvärr vet jag inte sorten, men den är också fin:
kerstin z5-6
Så vacker -ser ut som Alexander , en av mina favoriter (i kruka , för kallt här)
Jo jag såg att ni nyss börjat -så bra att det finns mer mark att ta av -och att ni själva kan utforma trädgården som ni vill .
Och ingen är väl så sammetsröd som Ingrid B

Sen finns det ju en massa oemotståndliga perenner med att välja bland smile.gif
jendah
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-10-2005, 14:07)
Sen finns det ju en massa oemotståndliga perenner med att välja bland smile.gif

Jo, ajajaj... så lätt att bli förförd av alla sorter rolleyes.gif
fruberglund
CITAT (jendah @ 14-10-2005, 08:12)
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-10-2005, 07:59)
lycka till  :D

Vilken tur att jag gick in här och läste först, hade precis tänkt fråga eftersom jag tänkt samma sak. Har varken tid, lust eller ork att gräva ner rosorna nu men har ett par tomma pallkragar.

Om Kerstin säger att det går bra så litar jag på det biggrin.gif

Enligt Odlas blad som var med så skulle ju till och med rosorna överleva om de inte rotade sig nu utan att de börjar växa och rota sig till våren istället. Så då borde de väl klara att frysa i en pallkrage också?
jendah
CITAT (fruberglund @ 14-10-2005, 14:49)
Om Kerstin säger att det går bra så litar jag på det biggrin.gif

Japp, jag med!

Så du fick dina rosor till slut smile.gif
Åsa - Alingsås
Kerstin! Golden Unicorn, var hittar jag den? Kan inte se den på varken Rosenposten eller FLora Linnea, den är ju underbar!
Jag har så smått börjat planera en rosrabatt på framsidan men lider av beslutsångest, alla vackra rosbilder gör det inte precis lättare... tongue.gif Den här ser ju nästan ut som ett måste dock.
MB1965
Nu blev jag sugen igen. Golden unicorn- skulle nog passa på vid mina troika och flora danica.

Kerstin, jag har aldrig sett dom i butik eller katalog, var finns den ¿?

/Martin
kerstin z5-6
USA på Hortico:) -men Löta kan ha några ex
Bor ni inte nära så har han börjat med postoder -vår sommar
farliga saker -postorder ...

och bor man lite kallt -som vi i Sverige är det helt ok att rosorna har somnat" innan de planteras i rabatt eller pallkrage vid sen höstplantering .. börjar de vegetera o bilda nya rötter -suga mkt vatten osv -är risken större att de ruttnar i höstregn o slask -men kupa upp ordentligt med jord över dem i pallkragen och den bör vara placerad på ett skuggigt skyddat ställe -alt skuggas i vår med säckväv

Vilka rosor blev det då ?

Nu har jag 50 på best listan ..men det är flera av samma sort laugh.gif ohmy.gif tongue.gif
jendah
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-10-2005, 18:06)
Vilka rosor blev det då ?

Nu har jag 50 på best listan ..men det är flera av samma sort  :lol:  :o  :P

3 Rosa Hugonis
2 New Dawn

Bara 1/10 del av din beställning smile.gif
Men får jag syn på ditt förslag, Golden unicorn, så lär det bli fler rosor i trädgården smile.gif
kerstin z5-6

Sommarens favorit -Jans Wedding smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon