Full version: Såg en Hoya
Sophiaa
Hej!
Jag har inga Hoyor själv men såg en jättefin i blomsteraffären sist jag var där.
Det var en rak grön stam på ca 20cm och på den satt tjocka stora hjärtformade blad, kankse bara 3 st, för det fick inte plats fler ännu på den..
Bladen var ca6-7cm i bredd ca..
Tanten sa att det var en Hoya.
Någon som vet vad den heter?
Kanske ovanlig, för jag har aldrig sett den tidigare??!

/Sophiaa smile.gif
Maria i Helsingborg
En Hoya kerrii är det smile.gif
Brukar säljas vid alla hjärtans dag, men är inte ovanlig. Den variegerade sorten (med gröna och vita blad) skulle jag gärna vilja ha wub.gif
Sophiaa
Aaahhh jag en sådan var det, jag hittade bilder på nätet nu!
Jättefin ju! wub.gif

Jag ska hålla ögonen öppna efter en varigerade åt dig..!

Tackar /Sophia smile.gif
jendah
Appropå Kerrii... Har en stående som jag köpte som rotad stickling för ca 1 år sen... den är fortfarande bara ett blad.. Ser väldigt fräsch ut, även rötterna, men det händer inget alls unsure.gif
Finns det en chans att det händer något eller ska man ge upp?
Linda_A
CITAT (jendah @ 14-10-2005, 12:58)
Appropå Kerrii... Har en stående som jag köpte som rotad stickling för ca 1 år sen... den är fortfarande bara ett blad.. Ser väldigt fräsch ut, även rötterna, men det händer inget alls unsure.gif

vad jag har fått lära mig så är det bara att kasta blad i stort sätt. (alltså om det bara ett rotat blad)

Det blir aldrig något av dem. Och om det mot allt skulle bli en liten planta så blommar den aldrig..
jendah
trist sad.gif
Linda_A
CITAT (jendah @ 14-10-2005, 13:13)
trist sad.gif

håller med... Jag fick därför slänga två av Calycina som jag hade.. (nu har jag en riktig stickling men ändå)
Sophiaa
CITAT (jendah @ 14-10-2005, 11:58)

Spara den och ge bort den på allahjärtansdag! tongue.gif
Detta var ju en utmärkt ide tycker jag! smile.gif

/Sophiaa smile.gif
jendah
CITAT (Linda_A @ 14-10-2005, 12:20)
CITAT (jendah @ 14-10-2005, 13:13)
trist  :(

håller med... Jag fick därför slänga två av Calycina som jag hade.. (nu har jag en riktig stickling men ändå)

Var ju skönt att du fick en bra iaf. Annars hade det gått att ordna smile.gif

Sophiaa - jätte bra idé smile.gif Fast för min del kanske lite dumt... är ju redan gift... och maken har ju också gått och tittat fundersamt på det där bladet i ett år. Fast man kanske kan skriva lite på det och sätta i en kul figur, spelar ju ingen roll om det ändå inte kan bli något av det.. smile.gif
yenny
Jag måste bara fråga... ser den ut så här? att en bit av stammen syns?

I så fall kommer det med all säkerhet mer... tar lite tid bara.... eller är det bara ett blad som är nerstoppat? För i så fall blir det nog inget mer. (enligt de andra här i alla fall... jag vet inte så noga själv)
jendah
tyvärr... bara ett blad sad.gif
yenny
Aj då.... så synd!

Du får se till att hitta nån att byta med, eller hålla ögonen öppna runt alla hjärtans dag smile.gif
pejori
det är illa att det finns dom som säljer sådant sad.gif
såg en tjej som säljer ett mac gillivray-blad på tradera sad.gif
dom brukar bli rätt dyra, så snacka om att bli lurad
när det inte finns någon stam, kan det inte växa ut något på den sad.gif sad.gif mad.gif
Flamingon - växtgalning
så funkar ennodssticklingar som är vanligt att folk säljer av storbladiga hoyor?
Therese.3z
CITAT (Linda_A @ 14-10-2005, 12:12)
Appropå Kerrii... Har en stående som jag köpte som rotad stickling för ca 1 år sen... den är fortfarande bara ett blad.. Ser väldigt fräsch ut, även rötterna, men det händer inget alls  :unsure:

vad jag har fått lära mig så är det bara att kasta blad i stort sätt. (alltså om det bara ett rotat blad)

Det blir aldrig något av dem. Och om det mot allt skulle bli en liten planta så blommar den aldrig..

Den både växer och blommar visst, det tar bara _väldigt_ mycket längre tid.
jendah
CITAT (Therese.3z @ 14-10-2005, 16:53)

Typ, över ett år?

...fick lite hopp igen smile.gif...
Linda_A
CITAT (Therese.3z @ 14-10-2005, 17:53)
CITAT (Linda_A @ 14-10-2005, 12:12)
Appropå Kerrii... Har en stående som jag köpte som rotad stickling för ca 1 år sen... den är fortfarande bara ett blad.. Ser väldigt fräsch ut, även rötterna, men det händer inget alls  :unsure:

har jag har inte testat så jag säger inget hundra 100%.

Men varför slösa tid på det? När du kan ha en stor planta vid det laget i stort sätt.

Men jag har inte testat(har inte tålamodet för det) utan det är bara vad jag fått sagt till mig.
indypindy
jag har ett kerrii-blad (från IKEA) som jag haft i över 5 år och ingenting har hänt med det alls... det är grönt och fint men växer inte en millimeter.
att det skulle börja växa helt plötsligt nu efter så lång tid har jag svårt att tro...
pejori

okay...kan du då tala om för mej var någonstans det ska börja växa ut något på ett blad? rolleyes.gif
kolla dina hoyor, så får du se att hoyor sätter utväxterna på befintlig stam.
om det inte finns någon stam, var ska det växa ut nått då någonstans? rolleyes.gif rolleyes.gif
det kommer aldrig att bli något mer av ett blad utom just ett blad. wub.gif
hoyablad
läs här
kottan
..my heart is broken...

Jag har gått och pratat med mitt hjärtblad i snart tre år i hopp om att något ska hända... sad.gif

..jag kan ju bara inte kasta ut en gammal kärlek.. unsure.gif

så hjärtar får nog stå kvar tre år till om det inte tar å dör!
tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (kottan @ 14-10-2005, 22:48)
..my heart is broken...

Jag har gått och pratat med mitt hjärtblad i snart tre år i hopp om att något ska hända... sad.gif

tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Alltså jag måste få säga......

Jag hade 3 blad i en kruka ........inget hände på låååååång tid (1-2 år?), sedan flyttade jag och krukan fick annat läge och DÅ tog det fart. Inte hade bladen fått ngn stam under den tiden......

Jag skulle alltså rekommendera att byta förutsättningar för krukan INNAN man ger upp!
Therese.3z
CITAT (pejori @ 14-10-2005, 21:11)

okay...kan du då tala om för mej var någonstans det ska börja växa ut något på ett blad? rolleyes.gif
kolla dina hoyor, så får du se att hoyor sätter utväxterna på befintlig stam.
om det inte finns någon stam, var ska det växa ut nått då någonstans? rolleyes.gif rolleyes.gif
det kommer aldrig att bli något mer av ett blad utom just ett blad. wub.gif
hoyablad
läs här

Rulla du på ögonen, men de som verkligen kan hoya vet att även enbart ett blad börjar växa till slut om man orkar vänta.
Det kan ta ett år, det kan ta fem år, det kan ta ännu fler år.
Jag vet mycket väl att nytillväxten vanligtvis kommer vid noderna, men finns det ingen nod så går det bra ändå, life finds i way..

Btw, bara för att det finns en tidigare disskussion om detta ämne här på odla så innebär det inte att din åsikt är den sanna. Odlas forum är inte direkt någon sanningsbibel.
pejori
CITAT (Therese.3z @ 15-10-2005, 07:57)
innebär det inte att din åsikt är den sanna.

inte din heller mad.gif
och beträffande mina kunskaper om hoyor vet du ingenting.
pejori
du kanske är duktigare än dom här också?

på engelska
sticklingar på svenska
Lillies of the Valley
..............bland det första man får veta som hoyaintresserad är att ett rotat blad bara blir ett blad.... huh.gif
Gertie
CITAT (Lillies of the Valley @ 15-10-2005, 11:37)
..............bland det första man får veta som hoyaintresserad är att ett rotat blad bara blir ett blad.... huh.gif

Har jag också hört och läst.
Therese.3z
CITAT (Gertie @ 15-10-2005, 12:00)
CITAT (Lillies of the Valley @ 15-10-2005, 11:37)
..............bland det första man får veta som hoyaintresserad är att ett rotat blad bara blir ett blad....  :huh:

Har jag också hört och läst.

Man får också veta att den vanligaste hoyan som finns i alla hem heter Hoya carnosa.. Det gör den inte.
Therese.3z
CITAT (Maria i Helsingborg @ 14-10-2005, 23:03)
CITAT (kottan @ 14-10-2005, 22:48)
..my heart is broken...

tongue.gif  :P  :P  :P

Alltså jag måste få säga......

Jag hade 3 blad i en kruka ........inget hände på låååååång tid (1-2 år?), sedan flyttade jag och krukan fick annat läge och DÅ tog det fart. Inte hade bladen fått ngn stam under den tiden......

Jag skulle alltså rekommendera att byta förutsättningar för krukan INNAN man ger upp!

Missade alla det Maria sa?
Therese.3z
Ja, det var så sant, mina två caudata-blad som numera är en stor växt då, hur gick det till om nu inte bara blad kan börja växa?
Mycket märkligt. Någon måste varit in här och bytt ut mina blad mot en planta.. Bäst att låsa dörren.
pejori
det räcker med ett par millimeter stam, för att det ska fungera rolleyes.gif
du kanske är närsynt? huh.gif

eller också får du skriva till international hoya sociaty och tala om att dom har fel och du rätt rolleyes.gif
Therese.3z
CITAT (pejori @ 15-10-2005, 16:16)
det räcker med ett par millimeter stam, för att det ska fungera rolleyes.gif
du kanske är närsynt? huh.gif

eller också får du skriva till international hoya sociaty och tala om att dom har fel och du rätt rolleyes.gif

Hur skulle jag kunna få med ett par millimeter stam när jag klipper av ett blad längs en ranka?
Du får gärna berätta hur det skulle kunnat gå till, kan vara bra att veta så jag kan göra om det.

Du kan ju skriva till Christine Burton och tala om att hon har fel.
Annelie32
Jag har hört att ett hjärta blad aldrig blir något mer
ingen jag känner har fått den att växa
tror knappast det kan bl något av ett blad ?

ingen annan växt blir det ju något av ett blad förutom då kaktusar och sånt
men inget som har en stam
iaf inte vad jag vet ??
maimiti
Det är inte särskillt vanligt, men det händer faktiskt att ett enda blad - utan ens en millimeter stam - börjar växa och blir till en planta. Bla så vet jag en som tog blad som ramlade av stammen när den ruttnade. Hon hade betalat dyra pengar för skottet och gjorde ett sista desperat försök att rota bladen och ett av dem började faktiskt växa. I det fallet tog det åtta månader innan det började spira. Jag vet några till som fått tillväxt från endast ett blad så det är inte helt omöjligt däremot är det inte en tillförlitlig metod eftersom det vanligste är att det inte händer någonting.

Dale Kloppenburg, en amerikansk forskare, har tydligen experimenterat med det men okcå kommit fram till att det funkar - ibland, men sällan - men att bladrotning är en synnerligen osäker metod.
Therese.3z
Vad tyst du vart pejori..
pejori
tycker bara att det inte är någon mening att tjafsa om skitsaker.
jag står fast vid min åsikt om att det inte går att få en växt av ett ensamt blad.

undantag finns naturligtvis, men det är inte något man kan ta fasta på.
att sälja ett blad är lurendrejeri, oavsett om ett blad av fem miljoner får tillväxt.
Therese.3z
Disskussionen var inte hurvida det är schysst eller lämpligt att sälja ett blad istället för en stickling, grejen var ju om det överhuvud taget var möjligt att få det att växa.
(För övrigt brukar då inte du ha något problem med att tjafsa om skitsaker, inte så länge någon annan överbevisar dig.)
Nyss gick du då absolut inte med på att undantag finns, jag behövde ju tydligen glasögon eftersom jag var så dum i huvudet som trodde att jag har två caudataplantor uppvuxna från blad..
Lär dig erkänna när du har fel.
pejori
har inte fel och är inte överbevisad.
möjligheten att lyckas är så försvinnande liten att det inte går att ta fasta på.
glasögonen behöver du nog, om du inte såg stamdelen på ditt blad.
Maria i Helsingborg
CITAT (pejori @ 17-10-2005, 18:01)
möjligheten att lyckas är så försvinnande liten att det inte går att ta fasta på.

Jag har glasögon och såg ÄNDÅ inte ngn stamdel på mina blad rolleyes.gif .....de där som tog sig till en stor planta efter något år, ni vet, som jag skrev om.......

Nu lägger vi ner detta, va?
Vi har gjort olika erfarenheter och hört annat. Det är lite som med Gud smile.gif
pejori
CITAT (Maria i Helsingborg @ 17-10-2005, 18:10)

Jag har glasögon och såg ÄNDÅ inte ngn stamdel på mina blad rolleyes.gif .....de där som tog sig till en stor planta efter något år, ni vet, som jag skrev om.......

Nu lägger vi ner detta, va?
Vi har gjort olika erfarenheter och hört annat. Det är lite som med Gud smile.gif

japp....spikar fast händerna i golvet laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Therese.3z

*suck*
Det är inte någon "försvinnande liten chans" att lyckas, det är det ingen som ens sagt. Det som sagts är att det visst går, det kanske inte fungerar varje gång eller tar så lång tid att ingen orkat vänta. Ingenstans kan jag se att någon skrivit ditt påstående som du referera till att det skulle vara "ett blad av fem miljoner får tillväxt". Det har du hittat på själv, eller så behöver du glasögon så du kan läsa texten på skärmen.

Jag har linser och använder dem, så jag behöver inga glasögon.

Du har fortfarande fel.
Maria i Helsingborg
CITAT (Therese.3z @ 17-10-2005, 18:34)

*suck*
Det är inte någon "försvinnande liten chans" att lyckas, det är det ingen som ens sagt. Det som sagts är att det visst går, det kanske inte fungerar varje gång eller tar så lång tid att ingen orkat vänta. Ingenstans kan jag se att någon skrivit ditt påstående som du referera till att det skulle vara "ett blad av fem miljoner får tillväxt". Det har du hittat på själv, eller så behöver du glasögon så du kan läsa texten på skärmen.

Jag har linser och använder dem, så jag behöver inga glasögon.

Du har fortfarande fel.

Jag har lärt mig att det är väldigt svårt att uttala sig om vad som är rätt och fel här i livet.......och vad beträffar något annat så beundrar jag pejoris fastspikade händer! sleep.gif wub.gif
Reserv
Det har du hittat på själv, eller så behöver du glasögon så du kan läsa texten på skärmen

Du har fortfarande fel.

Varför kan inte du Therese istället ta fram bevis på var det står att det går att ta bladsticklingar från en Hoya, istället för att anklaga andra forumister för att hitta på. Jag har letat hela dan efter nåt som säger att du har rätt, men tyvärr, allt jag hittar stödjer det Pejori säger. Om du däremot sagt att du satt en ledstickling med minimalt av stammen/leden så stämmer det med allt material man kan finna. Jag väntar med spänning på var informationen finns att det skulle kunna gå. rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (Reserv @ 17-10-2005, 19:25)
Det har du hittat på själv, eller så behöver du glasögon så du kan läsa texten på skärmen

Du har fortfarande fel.

Varför kan inte du Therese istället ta fram bevis på var det står att det går att ta bladsticklingar från en Hoya, istället för att anklaga andra forumister för att hitta på. Jag har letat hela dan efter nåt som säger att du har rätt, men tyvärr, allt jag hittar stödjer det Pejori säger. Om du däremot sagt att du satt en ledstickling med minimalt av stammen/leden så stämmer det med allt material man kan finna. Jag väntar med spänning på var informationen finns att det skulle kunna gå. rolleyes.gif

Vi behöver visst inte fler kockar, Reserv smile.gif
Reserv
CITAT (Maria i Helsingborg @ 17-10-2005, 19:27)
CITAT (Reserv @ 17-10-2005, 19:25)

Du har fortfarande fel.

Vi behöver visst inte fler kockar, Reserv smile.gif

Oups, jag kollar väl TVn då istället, ursäkta mitt intrång sad.gif huh.gif
jendah
Börjar så smått ångra att jag frågade sad.gif
Frangipani
Jag har i minst tre år haft en "Valentinhoya" , Hoya Kerrii, som består av bara ett enda blad och det blir inte mera än ett enda blad av denna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon