Full version: zamiakalla
Powerowic
min zamiakalla får en del gula blad som ramlar av har jag vattnat för mycket eller den ska ju vara nästan omöjlig att döda
Maria i Helsingborg
Om du tror att du vattnat för mycket så är det säkert så. Så sluta upp med det, genast! tongue.gif
Sophiaa
Jag råkade övervattna min Zamioculcas/Zamiakalla (var det den du menade?),,
När jag upptäckte detta tog jag upp den ur krukan och skar bort de ruttnade, mjuka delarna på deras knölar.
Sedan satte jag om dom i flera krukor men helt ny jord.
Då överlevde de alla, trots att jag ibland hade varit tvungen att skära bort ca 50% av knölen...! :/

Är man rädd för att övervattna en blomma så rekommenderar jag lerkrukor...vattnet avdunstar mycket snabbare ifrån en sådan än ifrån en i plast...har jag märkt..på div. mindre roliga vis!! tongue.gif

Jag skulle råda dig till att kontrollera knölarna på Zamioculcas /Zamiakallafast de mer erfarna här på sidan kanske kan komma med lättare och bättre råd?!

Lycka till!
/Sophiaa smile.gif
Powerowic
tack då vet jag ska inte vattna den på en månad eller så *ler*
*Felix matte*
Jag vattnar min garderobsblomma var 3,e - 4,e vecka... aldrig oftare. Den trivs och växer jättebra. smile.gif
Powerowic
tack då vet jag
Christoffer
Och jag vattnar min ännu mera sällan, och den lever fint än idag.
Den får en skvätt varannan - var tredje månad, och mår prima.
Det har tom hänt att den har stått mycket längre än så utan vatten.
Ibland tror jag att den inte behöver vatten över huvud taget.
Helt klart en av mina favoritväxter här hemma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon