Full version: PHYSALIS......MUMS!
Muguet
Det blev mogna frukter till slut.
Jag misströstade lite här på sensommaren. Men nu mognar de biggrin.gif och smakar mycket mer än de man köper i affären. tongue.gif
[B]Den som väntar på något gott väntar ju faktiskt inte för länge...[B] kan man ju säga lite kaxigt när man väl fått det!
Betty
Åt den första av mina egenhändigt odlade physalisar alldeles nyss. Wow, vilken smak! Smakar mycket mer än de i affären! biggrin.gif
bikiv
CITAT (Betty @ 14-10-2005, 13:41)
Wow, vilken smak! Smakar mycket mer än de i affären! biggrin.gif

Ja, vilken smakupplevelse! wub.gif

Är det förresten någon som vet hur "nyttiga" Physalis är? C-vitamin?
Betty
De innehåller visst mer C-vitamin än citron. 100 gram physalis innehåller bara 53 kalorier. Jättenyttigt och gott alltså! smile.gif
Carex
Hur odlar mna Physalis då, och hur ser plantorna ut?
Betty
Jag sådde i april, de grodde i rumsvärme efter drygt en vecka. Plantera i stora krukor i plantjord, min planta har en 5-liters kruka.
Jag har haft min planta ute på altanen i sommar. Nu har den fått komma in i rumsvärme, jag hoppas den ska klara sig över vintern i vanlig rumsvärme med extraljus. Bild från nätet:

Min planta når nu taket, ska beskära den något.
redheadnettan
Mina physsalis har också tagit lång tid på sig att mogna - trots att de stått i växthus. Idag har jag plockat av alla frukter och lagt dem på en bricka inomhus trots att de inte är mogna - är rädd för frosten. Är det någon som har erfarenhet av att låta physsalisarna mogna inomhus och utan att sitta kvar på plantan?
/Anette
Lady Hamilton
Min erfarenhet (mkt liten o kort) är att det mognar lite ojämt. Men jag har ätit "eftermodnad" physalis några veckor nu
Svante, zon 1
Jag har väl hittills fått ett 20-tal hemodlade physalisar allt som allt. Visst är de goda! Nu har jag tagit in krukan och hoppas kunna övervintra den (och att de omogna frukterna skall kunna mogna).

Har läst tidigare här att man skall klippa ner dem i mars ungefär, stämmer det?
ztina
Jag har också färdiga bär nu som är jättegoda. Min undran är bara eftersom jag ej odlat detta förut, ska man försöka övervintra plantorna?
Betty
De går att övervintra i vanlig rumsvärme. Klipp in den något om den är för stor. Du klipper ner den till våren och kan då även ta sticklingar av den.
mela
Hjälp!!
Jag har fått massa ohyra i mina physialisfrukter!
Plockade en mogen frukt, öppnade skalet och fann till min förskräckelse att det var FULLT med svarta kryp inuti!!
Köpte plantan i våras, och har haft den ute på söderbalkongen över sommaren. Den har vuxit jättefint, och fått massor med frukter. Har käkat lite mogna frukter från plantan förut som det inte har varit nåt fel på. Har plockat några av de omogna frukterna för att se om det var djur i dom också, vissa var det mögel på frukten, och andra var helt ok. Vad tusan beror det här på? Nån som vet?? blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Såna små svarta kryp fanns det under skalet på några av mina physalisfrukter när jag rev ut växthuset och det var ingenting att oroa sig för det var ju bara bladlöss (ja det finns även svarta bladlöss), det räcker ju med att en lus tar sig in under skalet de idkar ju jungfrufödsel.
mela
Ok, vore ju skönt om det inte var något allvarligare än så...
Har nu kollat lite noggrannare på krypen, och vissa av dom är svarta, andra verkar vara mer åt det vita/ljusgröna hållet med vingar... Flera sorters bladlöss eller någon slags fröflygare?

Ingen som känner igen att det verkar växa mögel på vissa av de omogna frukterna?

Edit: Har inte fått någon som helst ohyra på de andra växterna intill på balkongen, men det kanske inte spelar någon roll?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan finnas löss i olika färger på samma planta.

Och mögel är normalt denna årstid, det är fuktigt, kallt och gott om svampsporer i luften. P.g.a klimatet är det lätt att frukterna spricker lite och då går svampangreppen snabbare, svampen som gör blantor och frukter mögliga nu på hösten brukar var svampen gråmögel. Bekämpas genom att man tar bort det mögliga så snabbt som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon