Full version: Dahliaknölar
Anki V
Jag grävde upp mina Dahlior idag eftersom jag ska resa bort några veckor.

Mycket synd eftersom dom blommade fortfarande väldigt vackert och rikligt. Trots att det varit frost flera nätter så har min upphöjda rabatt klarat sig bra.

När jag grävde upp knölarna så var det många "potatisar" som lossnade. Tar knölen skada av det? Det är första gången som jag ska försöka spara knölar. Så det kanske är en dum fråga.

Jag passade också på att flytta några "felplacerade" liljelökar. Dom har inte blommat men det fanns flera smålökar intill "moderlöken". Jag trodde att det tog flera år för lökar att utvecklas. Hoppas bara att dom fixar omplanteringen.

Mina Europeanarosor växer också så det knakar och bildar knoppar. Det är första året för dom också och dom verkar inte vilja avmogna. Jag börjar bli lite orolig att dom inte ska hinna "somna" innan vintern kommer.

/Anki
lilla mamma
Spara alla delar av knölen och förvara dem mörkt, torrt och svalt som potatis. Resten vet jag andra här som är bättre på
Kajsa
Tror jag får gräva upp mina imorgon, inatt kommer frosten. Att det lossnar knölar är inte så mycket att göra åt, det klarar dom. Ska det bli något av dom som lossnar måste det vara minst ett öga/tillväxtpunkt i vår annars blir det inget av dom.
Liljorna är bästa tiden att gräva om på hösten, visst blir det nya liljor med åren och som blommar, trivs dom blir det snart för tätt. Sandig jord med mycket lövkompost bara älskar dom.

Rosen Europeana köpte jag en av i vår, vill ha alla rabattrosor som klarar zon 5, dom får man behålla med en zon i marginal. Tror inte du behöver oroa dig för den sorten. biggrin.gif Även om du bor lite kallare än mig.
Nicke i Tranås
Jag klipper ner mina frostnupna Dahlior.
Därefter väntar ja nåra veckor
sedan gräver jag upp
alla knölar o lägger i plastbackar i källaren,
det brukar funka bra.
De förökar sig enormt. Detta är en gammal sort med oranga blommor ganska höga. Vet inte vad de heter. Här är de nyss utplanterade i våras

Hälsningar Nicke
[COLOR=blue][COLOR=blue][COLOR=blue][SIZE=1][SIZE=1][SIZE=1]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon