Full version: Vindruvor-Tomater
benganz
Nån som vet wink.gif
Har vindruvor i ett växthus, försöker även att odla tomater där.
Vindruvorna växer och bär frukt. Det blir även tomater. En på varje planta. laugh.gif
Tilläggas bör att tomatplantorna blir c:a 50 cm höga.
Min fråga är passar inte vindruvor och tomater ihop. Det är trångt om platsen
i växthuset, och vindruvorna dominerar ohmy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken tomat odlar du? och hur odlar du den (hink, i marken, när byttes jorden etc.)

Hur vildvuxen är vinrankan? Sommarpincerar du för att släppa in ljus? Vilken vinranka är det?

Hur stort är växthuset?
benganz
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,14-10-2005, 21:19)
Vilken tomat odlar du? och hur odlar du den (hink, i marken, när byttes jorden etc.) Hur vildvuxen är vinrankan? Sommarpincerar du för att släppa in ljus? Vilken vinranka är det? Hur stort är växthuset?

Växthuset är väl c:a 5 kvadrat.
Vinrankan vet jag inte vad det är för sort, fanns där när jag övertog kollonilotten med växthus.wacko.gif
Förra året fick jorden köpt kogödsel,
i år gödslade jag med brunnen hästskit.
Vindruvorna blir lika stora som köpta.
Tomaterna är av sorten Elin, blir lika stora som en stor busktomat mad.gif
Tomater på ena sidan vindruvor på andra sidan, alltså vinet skymmer inte tomaterna,
tommaterna står på solsidan mot söder
Tomaterna odlas i jorden i växthuset laugh.gif
benganz
Glömde tillägga: bor i zon 1
Gurkan
Hur varmt har det blivit i ditt växthus i sommar ? Har du bra automatisk ventilation ?

Om det blir för varmt skadas tomatens blommor och ingen pollinering sker.
30 grader brukar nämnas som en övre gräns, ett oventilerat växthus blir nog lätt över 50 när sommarsolen ligger på och då tar plantan mycket stryk.

Har tomaten fått både gödsel och sol brukar det annars växa bra.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp värme kan vara problemet det blir lätt för varmt i 5kvm växthus. Vinrankor + tomat brukar inte vara några problem jag har både och i växthuset.

Om det inte är värmen som är problemet och jorden inte är utbytt så kan det ju också tänkas att det är korkrotssjuka i jorden något som är ganska vanligt i hobbyväxthus när man inte byter jord så ofta. Korkrotssjukan sitter på rötterna (rötterna ser korkaktiga ut), plantan blir då försvagad och ger sämre skörd.

benganz
CITAT (Gurkan @ 15-10-2005, 00:17)
Hur varmt har det blivit i ditt växthus i sommar ? Har du bra automatisk ventilation ? Om det blir för varmt skadas tomatens blommor och ingen pollinering sker. 30 grader brukar nämnas som en övre gräns, ett oventilerat växthus blir nog lätt över 50 när sommarsolen ligger på och då tar plantan mycket stryk.
Har tomaten fått både gödsel och sol brukar det annars växa bra.

Dörren till växthuset är alltid öppen när det är varmt ute + ett litet vädringsfönster mitt imot dörren.
Skall prova att byta ut jorden till våren.
lyckero
Sedan vi flyttade växthuset i somras, har vi odlat tomaterna i 12 liters murarhinkar som vi har borrat hål på sidan av (några cm upp från botten för att skapa ett litet vattenmagasin). Fyllt med lecakulor upp till hålen och därefter kogödsel på påse. Efter ca 6-8 veckor har vi lagt på gräsklipp i krukorna. Jag tycker att skörden har blivit mycket bättre än när vi odlade i markbädd förut. Till saken hör att vi ökat volymen rejält genom att gjuta en grund och placera växthuset där. I grunden finns friskluftsventiler. Värmen har härmed hållit sig betydligt mer konstant. Den vinranka vi har placerad ute stjäl väldigt mycket av både vatten och näring, så de plantor som står närmast har tagit en hel del stryk. Prova att sätta tomaten i hink nästa år, så slipper du både risken med sjukdomar i den gamla jorden och en del av konkurrensen. Om du gräver ner krukan en bit i jorden kommer den att få lite hjälp med temperaturregleringen.
mvh Lyckero
benganz
Tillbaka i den här gammla tråden.
Har följt alla tips!
Ny jord till tomaterna, dom blev större och flera. men skalet räckte inte till.
Hälften av tomaterna sprack. Vad gör jag för fel, eller är det normalt...?
ohmy.gif smile.gif sad.gif wacko.gif
KURT
CITAT (benganz @ 16-10-2006, 02:36)
Har följt alla tips!
 :o  :)  :(  :wacko:

Tomater brukar spricka om de stressas t ex av att ha det alltför torrt, allt för mycket vatten eller och det är stora skillnader i temperatur (varmt på dagen och kallt på natten). I ett 5 m2 växthus blir det lätt stora temperturskillnader.
jåj
CITAT (benganz @ 16-10-2006, 02:36)
Har följt alla tips!
ohmy.gif smile.gif sad.gif wacko.gif

Plocka tomterna tidigare ! De smakar lika bra om de får mogna en da i rumsvärme.

Alla tomater spricker om de får hänga kvar länge.

/jåj
Jonas70
Jag tycker i och för sig att tomater alltid smakar bäst om man skördar dem helt röda (om det nu är röda man odlar biggrin.gif ).

Jag brukar oxå ha problem med att tomater spricker, men då beror det antingen på att de fått sitta på plantan väldigt länge, eller att det börjar närma sig hösten med kallare nätter och mindre soltimmar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon