Full version: Tjock frigolitlåda
bikiv
Vi får jättemycket vinterfrukt i år, men har urusla förvaringsmöjligheter...

Kanske det skulle gå bra med en kraftig frigolitlåda på balkongen?

Har bar sett tunna (ca 1-2 cm) lådor av frigolit som jag inte tror räcker till.

Någon som vet var jag kan köpa kraftigare?
Anki V
Köp "isoleringsfrigolit" på någon byggmarknad och bygg en egen låda.

Den frigoliten/cellplasten finns i olika tjocklekar, ända upp till 10 cm om jag inte missminner mig.

Anki
bikiv
CITAT (Anki V @ 14-10-2005, 21:25)
Köp "isoleringsfrigolit" på någon byggmarknad och bygg en egen låda.

Den frigoliten/cellplasten finns i olika tjocklekar, ända upp till 10 cm om jag inte missminner mig.

Anki

Tack, det var ett bra tips!

Men, när jag säger detta till mannen , frågar han: "VAD ska man limma ihop frigoliten med?"

Han påstår att "vanligt" lim "äter upp" frigolit!
Anki V
I brist på bra idéer skulle jag skulle ta en befintlig låda i bra format och fodra den med frigoliten. Hälsa mannen det laugh.gif !

Sen kan man ju alltid använda spik eller klamrar för att fästa ihop det hela och sedan ett band runt. laugh.gif
bikiv
CITAT (Anki V @ 14-10-2005, 22:07)
I brist på bra idéer skulle jag skulle ta en befintlig låda i bra format och fodra den med frigoliten. Hälsa mannen det laugh.gif !

Sen kan man ju alltid använda spik eller klamrar för att fästa ihop det hela och sedan ett band runt. laugh.gif

Kvinnor kan! wub.gif wub.gif wub.gif
Caprice
Om du frågar en fiskhandlare snällt, så kanske du får några av honom...

De är av tjock kvalite, mycket hållbara...
ÅsaF
Är det bra passform på frigoliten så behövs ju inget lim. smile.gif
uno
Kolla me ex. Claes Olson de har lim till frigolit. Eller köp glasullsmattor.
kristerh
Förra året sålde de jättefina frigolitlådor med lock på Buhaus, vet inte om de har sådana i år men ring o kolla,
Annars kan du göra som min mamma brukar göra, hon lindar in äpplena i tidningspapper, äpplena lägger hon i en kartong, med mycket tidningar mellan varje lager äpplen, det brukar hålla bra även vid minusgrader,
krister
bikiv
CITAT (kristerh @ 17-10-2005, 12:17)
Förra året sålde de jättefina frigolitlådor med lock på Buhaus, vet inte om de har sådana i år men ring o kolla,
Annars kan du göra som min mamma brukar göra, hon lindar in äpplena i tidningspapper, äpplena lägger hon i en kartong, med mycket tidningar mellan varje lager äpplen, det brukar hålla bra även vid minusgrader,
krister

Det ska jag kolla!

Ja, min mamma gjorde likadant! Och första året, i november, med eget dignande äppelträd (kände mig RIK...) gjorde jag det också! Rullade in vartenda äpple i silkespapper, noga, noga (tog flera timmar) och lade i låda med tidningspapper runtomkring. Lådan stod så bra på balkongen! Till jul skulle jag ta fram äpplen... tog ut vartenda ett, synade och kastade de som möglat. Tog fram ca. 10 äpplen och lindande in dom andra lika omsorgsfullt i silkespapper och så ut med lådan på balkongen igen! Samma procedur upprepades i jan/feb. I slutet av mars var lådan nästan lika full som i november och då kastade jag alltihop!!! Fast äpplena i lådan var fullt ätbara och goda.

Varför? undrar man? Jo, det är väl den lilla ekorren i mig... samla... samla...och spara...

I år tänker jag försöka komma ihåg att jag har fina äpplen som kan ätas närsomhelst...

Jag gissar att det är fler än jag som har massor med frukt, bär och grönsaker från egen odling sparade på olika sätt (t ex i frys) från flera år tillbaka?
Katarina H
Jag lyckas att spara bär i frysen och som jag glömmer bort. Ibland nästan till nästa bärsäsong ... Visst är det kul att samla? Jag samlar jämt in en massa fröer som jag sedan också glömmer bort. Och om jag sår dem/sprider dem i trädgården på hösten så minns jag inte på våren att jag gjort det eller var jag gjort det...
bikiv
Hej!

Tack för alla tips!
Men, nu kan jag svara på min egen fråga! Var på Bauhauus idag och där fanns frigolitlådor.
Men även en grönsakstunna. Ca 5 cm tjock frigolit, 65 cm hög, 45 cm bred + lock, och priset: 65:-

Jättebra! Så nu är den fullpackad med äpplen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon