1219
Jag har mot en sdervgg i skyddat lge utanfr Stockholm planterat vita druvor fr tre r sedan.
Plantan har jag beskurit enligt anvisning men ej ftt ngra druvor, trots att plantan vxer mycket bra.
Ska jorden gdas, kalkas eller ej?
Sorten heter "Himrod".
Vet ngon?
Hej
sa, mlardalen zon 2
Himrod har jag sedan flera r tillbaka i mitt hobbyvxthus. Den brukar inte krva s enormt mycket sktsel. Hr fr den bara en giva naturgdsel p vren + kompostjord. Kalka har jag aldrig gjort och jag har ganska lgt pH denna sort verkar inte vara s kinkig. Att man fr vnta p druvorna r normalt det tog ca 4r innan jag fick de frsta klasarna.

Ta det lite lugnt med gdningen om det r mycket kvve i den, det finns annars risk att druvan satsar p tillvxt istllet fr blombildning/fruktsttning.

Gr den hrda beskrningen i nov-dec. och pincera p sommaren. Druvorna p denna sort r mycket goda + sorten r mjldaggsresistent.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon