Full version: Frostvarningar
pisanggoreng
I helgen blir det frost i Skåne, enligt SMHI.
ingmet
Stockholmskusten.
Just nu är det stjärnklart, nästan fullmåne och lite blåsigt, långt ifrån den storm som antogs skullle komma. +3 grader och höst i luften, klar - torr och kall. Men jag undrar om det blir någon frost??.. Har lyft in baljan med luktärt, krasse, lobelia och dill i garaget ..i fall att.. Klippte även av alla stora dahlior och skapade mig ett jättearrangemang i fönstret. Undrar hur det går för min lilla häck av solrosen "Teddy Bear".. månne den klara natten.. Någon av er andra som ser någon frost ?
zaaritha
Har ej tagit in urnorna med växter--ej heller clivior o amaryllisar!!!
Ser ut att bli frost här också...
SHIT!
ingmet
Hmm.. enligt SMHI ska det ju blåsa hela helgen utmed Östersjön - men brukar det verkligen bli frost då.. Att det känns "kallt" är ju mer förklarigt.. men frost brukar det ju bli när det är kav lugnt, men vindriktningen är från norr och stjärnklart förstås... hmm... Har nu varit ute och dragit in krukorna intill husväggen.. har några vaser med Kärleksört som står och rotar sig... inte kan väl vattnet frysa bara för det är frostvarning..?... Det blir en intressant morgon.. unsure.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (pisanggoreng @ 15-10-2005, 08:50)
I helgen blir det frost i Skåne, enligt SMHI.

Shhhhhhhhhh.........jag vill INTE läsa, jag har inget sett blink.gif
Usch, ska det ändå till att bli höst/vinter? I år igen???

Våra pelargoner unsure.gif
ingmet
Har nu surfat på SMHI - det var +8 grader vid Sandhamn kl 22 - och blåste 11 sekundermeter.. inte mycket till storm.. glädjande nyheter att det nog är lugnt för natten, ur frostsynpunkt. Vattnet, dvs Östersjön, "värmer" fortfarande. Såg att det var nästan 5 minus i Smålands inre.. men mycket varmare kring södra Sveriges kuster..
Gillan
Här är det stjärnklart och - 1,1 grader.
Hoppas det inte blir kallare.
ninnisky
+1 i Göteborg, stjärnklart och vindstilla.
Har tagit in de flesta krukorna nu ikväll sad.gif innan frosten tar dom i natt sad.gif
ingmet
Idag åkte även mina orkideér in.. med tanke på frostvarningen, de har fått husera utomhus sen i maj.. stora knoppar på alla stänglar.. ska bli härligt att få se dom brista ut nu när de får komma in i värmen.. Kvar ute på altanen vid husväggen har jag dock lämnat 1,5 meter Japanskt plommon, Japonica Eribotrya.. den ska tåla lite frost..
Ophelia
Ja här blir det nog typ - 1 i natt. Tar in min pellis. Alllt annat är skördat och satt för vintern.
pisanggoreng
0,1 är det kallaste min termometer registrerat inatt. Den sitter i och för sig PÅ huset, så det har nog varit lite kallare.

I växthuset har det dock inte blivit mindre än 5,5 grader så där står sakerna säkert ett tag till. smile.gif
ingmet
Ingen frost.. temperaturen stannade på 3 plusgrader. Men dagen bjuder på den kallaste hittills, +8 grader och nordvindar.. hutter.. Det finns tydligen lite regn över Östersjön, mot Finland, skulle faktiskt önska att det kom hit.. det är snustorrt i marken... Känns som det skulle behöva regna dygnet runt i flera veckor..
Kajsa
- 1 grader i natt i Västerås, har grävt upp alla knölar av olika slag.
Även vi har extremt torrt, kan inte minnas något liknande
har vattnat men det räcker inte på långa vägar.
pisanggoreng
-1,5 hade vi inatt. sad.gif
karjo
Jag har haft drygt -3 två nätter i rad (södra östergötland)... Så det som står kvar ute nu är bara ljungen... sad.gif Men det är vackert med frost oxå! wub.gif
mulle
+4 i natt på Åland - havet värmer ännu.
Mulle
Betty
-1,9° hos oss i natt. Det är den lägsta noteringen jag gjort i höst. Brrr...
Ti bee
Fick skrapa rutorna imorse. Strax under 0 vid 8-tiden.
Det var en rackarns kall ratt! smile.gif

Det är väl dags att ta upp dahliorna nu snart... rolleyes.gif
Malvia
- 4,2 grader inatt
tagit in de fina fuschorna, ska bli mildare mot helgen.
peppina
Japp, kallt som attans här nere i skåne också nu...

På tal om det..Är det för kallt att plantera nya växter nu eller är det ok? Tänkte plantera rosor i helgen och flytta på några lavendelplantor..
Yin o Yang
Men svänger gör det laugh.gif . Igår -4 och idag +9 på morgonen wink.gif . Dessutom ösregn igår kväll.
kristerh
CITAT (peppina @ 19-10-2005, 14:07)
På tal om det..Är det för kallt att plantera nya växter nu eller är det ok? Tänkte plantera rosor i helgen och flytta på några lavendelplantor..

Det kan du göra tills marken fryser.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon