ingrid fuxwall
15-10-2005, 09:12
En sådan planta införskaffade jag i våras och nu står den i mitt kryddland men så funderar jag - klarar den att stå ute under vintern ? eller bör jag ta in den ?
ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
15-10-2005, 09:26
Ibland övervintrar den och ibland inte den anses nog härdig runt zon 0, men i väldränerat läge händer det att den överlever något/några år här hos mig, vill man vara absolut säker på övervintring ska man nog förvara växten kallt (men frostfritt) + gärna med ljustillgång.
mayababy
16-10-2005, 00:37
Här i Göteborg övervintrar min glatt men jag vintertäcker den alltid
ingrid fuxwall
16-10-2005, 20:21
Eftersom jag bor ganska nära Göteborg, bara 6 mil norrut, och nära havet (det är väll förmildrande ?) vill jag gärna veta hur du täcker din planta.
ingrid
mayababy
18-10-2005, 21:29
jag täcker med det jag har för tillfället! Oftast blir det gammal halm/hö som jag får av en bonde. Täcker hela min kolonilott (40 kvm) och har lyckats övervintra det mesta

Kanske har jag bara haft tur? Men hos mej har det funkat i 3 vintrar nu!
Jag har också lyckats övervintra curryplanta, men inte den krusbladiga sorten, bara den smalbladiga. Sitter i min
kryddspiral och plantan är på 3e eller 4e året. I år blommade den med gula renfaneliknande blommor. Smakade curry de med.
Smakade, skrev du Cilla? Den är alltså ätlig?
Jajamen, men det finns flera som kallas curryörter och jag vet inte vad de olika heter på latin. Den som ser ut som en silvrig, smalbladig rosmarin använder jag som krydda. Den som har kraftigare, lite tandade blad har jag också använt, men den övervintrar inte ute hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.