örk vad äckligt det ser ut. Det är som små skalbaggar. gråvita, med stjärt som spretar. de sitter på stammarna och bladen. blommorna är fulla med damm. Djuren är flera mm långa. Har aldrig sett nåt liknande. Vad är det? Hur blir jag av med det? Måste jag kasta allt?
Åsa, mälardalen zon 2
15-10-2005, 14:00
Kan det vara
Ullöss ?
Isåfall säger jag släng växterna ifall växterna inte är så många och du lätt kan byta ut dem mot nya växter. Det är ganska svårt att utrota ullössen de sitter ofta både på rötter och på blad och de dör inte så lätt. Är det växter man verkligen vill behålla kan man bekämpa upprepade gånger med ex, Provadosprayer eller Bionim(dyrt och svårt att få tag på men ganska effektivt).
Örk precis så såg dem ut på bilden! Får se om jag ska kasta dem eller testa med spray.
Hur "smittar" sådana djur? Om det står andra blommor i samma rum, blir de sjuka då också?
Åsa, mälardalen zon 2
15-10-2005, 16:43
Ullöss kan gå så det finns risk för att de växter som står i samma fönster kan smittas men det är inte så väldigt stor risk att växter i ett fönster som finns flera meter bort blir smittade, om man nu inte själv går och petar på de smittade växterna och får djur på sig som man sedan råkar föra med sig när man pillar på andra växter.
Jag har positiva erfarenheter av att använda provado mot både ullöss och sköldlöss, de är enl. mina erfarenheter inte så svåra att bli av med. Ge plantan en chans men isolera den!
Försök att ta bort de du ser för hand så lättar det, och att hålla plantan ren är också ett plus.
Biggan_
18-10-2005, 10:32
Gör ett försök att bli av med ullössen.
Först: Sätt plantan i en plastpåse och spraya ner i plastpåsen med pyrex- eller provadospray. Förslut påsen genast. Låt stå några timmar. Under tiden krossar du 4 provadopinnar och blandar med 1,25 liter ljummet vatten, skakar om detta så pinnarna löses upp. När du har tagit ut plantan ur plastpåsen låter du provadolösningen rinna igenom komposten upprepade gånger så att den blir riktigt genomsköljd (du måste alltså samla upp lösningen i något när du sköljer igenom ) Upprepa vid nästa vattningstillfälle = 7-10 dagar och sedan efter ca 4 veckor. Låt inte plantan stå bland andra plantor under den här tiden. Kolla så att du inte har fått ullöss på plantorna som stod intill den drabbade.
Ett tips: kolla alltid alla plantor varje gång du vattnar, så kan du börja behandla i tid innan det blir så mycket att det tar död på plantorna eller att det börjar sprida sig.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.