Magdis
Titta vad som hänt inatt! Finns det nån räddning? Vi har försökt stötta upp det igen men det är för tungt. Är det bara att såga ner det eller? *gråt*
jegi
Kan du inte dra det rakt med ett spel? Fäst spelet i ett annat träd eller en bil. Se till att du har något avlastande mot stammen där repet ligger an. Sen får du förse ditt träd med ett par rejäla stödkäppar.
Ser inte riktigt vad det är för sort. Pil kanske?
Har märkt av de här nordliga vindarna här också, men inte alls på detta vis.
Betty
Stackars dig Magdis! Den här stormen har hållit mig vaken stora delar av natten och det första jag gjorde i morse var att kolla om mina relativt nya träd stod kvar. Jag hade en mardröm inatt att äppelträdet och körsbärshäggen hade knäckts strax nedanför kronorna... ohmy.gif Hoppas det går att rädda ditt träd. unsure.gif
Magdis
CITAT (jegi @ 15-10-2005, 15:15)
Kan du inte dra det rakt med ett spel? Fäst spelet i ett annat träd eller en bil. Se till att du har något avlastande mot stammen där repet ligger an. Sen får du förse ditt träd med ett par rejäla stödkäppar.
Ser inte riktigt vad det är för sort. Pil kanske?
Har märkt av de här nordliga vindarna här också, men inte alls på detta vis.

Det är en silverpil. Vad är ett spel för nåt och var får man tag på det? Jag föreslog spännband fästa i bilen för maken och han sa att i så fall måste det vara ett väldans långt spännband. Det är en sluttning nedanför trädet ner mot vägen. sad.gif
jegi
Spel är samma sak som ett block. Man kan väl kalla det en manuell vinsch. Till det kommer du att behöva två kraftiga rep. Blocket fäster du t ex i ett annat träd eller något annat som sitter stadigt i backen.
Det blir mycket mer kontrollerat än att dra det med en bil.
Enklast är väl att låna av någon. Borde finnas i större järnaffärer.
Ophelia
Rötterna är ju kvar i backen. Än är inte loppet kört smile.gif
Cilla
Fin pil, jag skulle ha satsat på att försöka rädda den.

Man kan spela upp det med samma typ av spel som man använder för båtar. I Stockholm kan man hyra sådana, vet ej hur det fungerar hos dig. Annars - använd bilen! Sätt ett par mycket breda band runt trädet, snöre till bilen och så kör upp det. Fäst sedan trädet noga i backen runt om, dvs med breda band om stammen och ned i backen fäst i stabila pålar.

Vattna trädet nu och efter att du rätat upp det. Rötter har gått av när det föll och rotmassan som ska försörja trädet är mindre.

En annan åtgärd som hjälper trädet att klara rotbrotten är om du antingen lägger tjocka lager löv över grästområdet under trädets krona, eller tar bort grässvålen där och lägger löv och till våren kogödsel eller kompost. Men i första hand - vattna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon