|
*Grodan*
15-10-2005, 13:54
Idag hittade jag superstora australisplantor i en blomsteraffär till ett bra pris och habegäret grep tag i mig förstås.  När jag tittade närmare visade det sig att plantorna hade bladlöss i topparna så jag köpte ingen. Hur besvärligt är det att bekämpa bladlöss? Vågar man köpa en planta utan att riskera att lusa ner alla andra växter? Hoppas någon har ett bra tips!
det är inte så besvärligt det finns ett medel som heter bladlus fritt nånting, som fungerar bra är du riktigt radikal, så plundra barskåpet.....ren sprit är jättebra att spruta med. har du tillgång till ciggaretter, så smula ner en i jorden, så kväver du alla kryp.
Lady Hamilton
15-10-2005, 15:26
CITAT (pejori @ 15-10-2005, 16:20) har du tillgång till ciggaretter, så smula ner en i jorden, så kväver du alla kryp.   Detta lät intressant..... kan du vidare utveckla dig. När, var/vilka, hur?
CITAT (Hamilton @ 15-10-2005, 16:26) CITAT (pejori @ 15-10-2005, 16:20) har du tillgång till ciggaretter, så smula ner en i jorden, så kväver du alla kryp.   Detta lät intressant..... kan du vidare utveckla dig. När, var/vilka, hur? fungerar på alla ohyra, ink. ull och sköldlöss ohyran dör av nikotinet i tobaken som växten drar till sig när man vattnar den jag brukar också lösa upp några i vatten ett par dagar, som jag sedan silar och sprayar växterna med vid angrepp det tog till och med liljebaggar
Blomstertanten
15-10-2005, 22:14
Grodan, om du ska köpa en planta med löss på så se till att pruta ordentligt !
Och ställ dom inte bland dom andra växterna. Karantän är det som gäller !
CITAT (Hamilton @ 15-10-2005, 16:26) CITAT (pejori @ 15-10-2005, 16:20) har du tillgång till ciggaretter, så smula ner en i jorden, så kväver du alla kryp.   Detta lät intressant..... kan du vidare utveckla dig. När, var/vilka, hur? Det bästa är att ta fimpar som innehåller mycket skadliga ämnen och lösa upp i vatten... Det luktar INTE gott men är vansinnigt effektivt! Du kan både vattna och spraya med "snuskvattnet". Mvh Fenja
*Grodan*
16-10-2005, 00:55
CITAT (Blomstertanten @ 15-10-2005, 23:14) Grodan, om du ska köpa en planta med löss på så se till att pruta ordentligt !
Och ställ dom inte bland dom andra växterna. Karantän är det som gäller ! Hi hi, jag läste det först som att jag skulle spruta ordentligt, men jag är lite trött så här på nattkröken. Pruta ska jag göra! Intressanta tips om cigaretter, tusen tack! Nog visste man att cigaretter är giftiga men jag trodde inte det var så illa att de dödar allt levande. Jag tror jag köper en planta som får stå i karantän och så får jag mata den med cigaretter.
Nikotin = supergiftigt.
I en bok om örtodling hittade jag ett recept på vitlöksavkok som också påstods vara bra mot bladlöss. Två stora vitlöksklyftor finhackas och så slår man över en halv liter kokande vatten. Får dra i tio minuter, silas och får svalna. Blandas sedan med en matsked såpa och så sprutar man växterna med det. Jag har prövat på några konstiga svarta djur som kröp omkring på en av hibiskusarna, och det verkar fungera. Om det nu var på grund av vitlök, såpa eller denaturerad sprit.
Om växten har riktigt mycket löss är det idiotsäkraste sättet att stoppa in krukan i en plastpåse, knyta till ordentligt och doppa ner hela växten, huvudet före, i en bunke med såplösning och ruska om den lite lätt. Detta med reservation för att jag inte -- ännu -- trillat dit för hoyor, så jag har ingen aning om ifall de är härdiga nog för den sortens behandling.
Blomstertanten
17-10-2005, 07:37
CITAT (*Grodan* @ 16-10-2005, 01:55) Intressanta tips om cigaretter, tusen tack! Nog visste man att cigaretter är giftiga men jag trodde inte det var så illa att de dödar allt levande.  Oj,då ! Dödar allt levande ? Jag ligger risigt till ! Nån som vill ha några gamla fimpar ? Delar gärna med mej !
lena:-)
17-10-2005, 09:30
Satt och funderade på hur man får tag på fimpar, men problemet verkar ju vara löst..nu återstår bara lössen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|