Full version: Cyklamenklump?
Fru fet
Köpte en rotklump på villamässan i Älvsjö förra helgen, den ser ut som en komocka ungefär men skall enligt uppgift bli cyklamen..Damen som sålde den sa "vattna lite på den så skall du få se" men jag undrar
Hur mycket?
Skall den stå i vatten (det är ju en rot så jag antar inte)?
Hur lång tid tar det?

Om någon vet skulle jag bli vääldigt glad. Just nu ser den rätt oaptitlig ut, men på bilden försäljaren visade den var den fin! smile.gif
Carex
En cyklamenknöl får aldrig stå i vatten! Då ruttnar den. Jag skulle föreslå att du planterar den i en liten kruka med minst hälften av knölen ovanför jord och ger den sparsamt med vattning. Tänkt på att aldrig vattna direkt på knölen.
peppci
vattna underifrån. Vattna på fatet eller sätt krukan i vattenbad en liten stund. Knölen vill inte bli våt.

Lycka till en underbar blomma är det.
wolkenkrabber
jag har inte märkt att cyklamen för av att få vatten på knölen det rinner ju av, skulle cyklamen dö av det skulle våran ha dött för en härrans massa årsedan, men blir det bestående vattensamlingar på knölen kan jag förstå det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon