Ser många hus nu på hösten som är knallröda på väggarna av en klätterväxt, hade hemskt gärna velat ha en sån vid mitt hus men har ingen aning om var den heter!
Någon som vet vad jag menar?
Det måste vara klättervildvin
Lena
Sån här kanske?
Rådhusvin
Jaa sån är det!!!! Tack så hemskt mycket för svaren!!

Är det lätt att få tag på dessa? alltså är det en rättså vanlig växt? Eller går det att ta skott från andras växter? Hur gör man då isåfall?
wolkenkrabber
15-10-2005, 17:51
dem är varken ovanlig eller dyr,
Murgröna är lätt föröka med sticklingar. Men är det någon som har lyckats föröka Rådhusvin eller Klättervildvin med sticklingar? Jag har försökt men de dog. Några tips?
AndreasBlomquist
18-10-2005, 02:07
Enligt en av mina trädgårdsböcker så ska olika sorters vin, Vitis ssp, försökas genom ormavläggning.
Det är en vanlig metod för växter med långa böjliga, krypande eller slingrande grenar.
Man böjer grenen till marken och fäster den på flera ställen. Skär små flikar i grenen mellan bladfästena. Håll ner grenen, märk ut platserna under såren och gräv 10-15 cm djupa gropar där. Fäst de sårade delarna vid groparnas botten med U-formade bitar av stak galvaniserad ståltråd men lämna grenens bladfästen ovan jord. Fyll groparna med god jord. Packa jorden så att den ligger stadigt. Plantera inte grentoppen, då rotar den sig men de andra delarna rotar sig inte.
En avläggning för vin gör man under vintern för att hindra att vinet blöder ihjäl då man skär i det.
// Andreas
Tack för svaret. Det låter lite krångligt med jag får försöka med det nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.