Full version: Mysko insekt
Theriss
Vad är detta för en mysko insekt som satt (ja den sitter faktiskt fortfarande kvar... suttit där tre dagar nu) på mitt fönster? Tycker den är jättevacker!

wolkenkrabber
Shitt!

den ser ut som en blandning av ett tegelflygplan och en "shengelmy"
Reserv
Den ser rätt läcker ut, frågan är väl också då, hur stor är den? Jag har aldrig sett nån sån där nån gång........påminner en aning om slända, men då är det det här med vingarna som inte är skira som sländans unsure.gif wink.gif huh.gif Gossen Ruda eller Amaira kanske kan svara, nu vart jag juh nyfiken också rolleyes.gif
*Felix matte*
Skulle gissa att det är en Fjädermott ...Emmelina monodactyla.
amaira
Det är en fjädermott.
Finns flera olika arter, men de känns alla igen på att de ser ut som ett "T" när de sitter ner.
Några av dem är mycket vanliga, jag har gott om dem här.
Söta!! wub.gif

Fin bild!

Här är en länk.

edit: heja Agneta! du kan ju du med! (hann inte se ditt svar)
Sulawesii
Precis en sån där sitter på mitt fönster sedan minst en vecka! Såå annorlunda!
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 16-10-2005, 09:10)
Det är en fjädermott.
Finns flera olika arter, men de känns alla igen på att de ser ut som ett "T" när de sitter ner.
Några av dem är mycket vanliga, jag har gott om dem här.
Söta!! wub.gif

Fin bild!

Här är en länk.

edit: heja Agneta! du kan ju du med! (hann inte se ditt svar)

Ja där ser du vad mycket man lär sig i detta forum biggrin.gif
adrian
Den var kul...smile.gif.
pejori
hi hi...den ser ut som en slagruta laugh.gif laugh.gif laugh.gif
SannaLasso
Oj, jag som alltid trott att alla insekter har minst sex ben. Den här har ju bara fyra! Men det är väl så att "vingarna" som står rätt ut egentligen är omvandlade ben? Undrar om den använder "vingarna" som ben eller vingar, eller både och eller ingendera... wink.gif

Tillägg: Nu tittade jag närmare och flygbenen ser ju ut att vara nån sorts antenner med fransiga ändar...aningen lika såna som nattfjärilar har. Men i såna fall HAR den ju bara fyra ben! wacko.gif blink.gif huh.gif
Gossen Ruda
Insekter har max 6 ben och denna har just 6 ben. Den håller bakbenen rakt bakåt, dom sticker ut lite grann. Vingarna består av några fransiga saker som hålls tätt ihop.
SannaLasso
Aha! Det som sticker ut där bak trodde jag var en tvestjärt. rolleyes.gif

Men "armarna" som pekar rätt ut då, dom som ser ut som vingarna på ett segelflygplan, är inte det antenner? Men antenner som växer ut från kroppen...???? huh.gif

Ett rätt mysko djur är det! wacko.gif
amaira
CITAT (SannaLasso @ 31-10-2005, 01:33)
Men "armarna" som pekar rätt ut då, dom som ser ut som vingarna på ett segelflygplan, är inte det antenner?

Det är vingar biggrin.gif !
De fungerar lite grann som en solfjäder, en sån där man fäller ihop när den inte används du vet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon