|
zaaritha
15-10-2005, 21:32
Har flera nätter hört ett läte jag ej känner igen! Svårt att beskriva... Tessi har blivit vild o skällt o velat ut. Hittade en halväten hare o en skata som också ätits upp, delvis. I leran vid harkroppen fanns spår--en jägare vi bor granne med; sa att det "nog" är mårdhund..
CITAT (zaaritha @ 15-10-2005, 22:32) Har flera nätter hört ett läte jag ej känner igen! Svårt att beskriva... Tessi har blivit vild o skällt o velat ut. Hittade en halväten hare o en skata som också ätits upp, delvis. I leran vid harkroppen fanns spår--en jägare vi bor granne med; sa att det "nog" är mårdhund.. mård hunden äter bär o svamp o annat vegetariskt så vitt jag vet fast kanske den kan ta annat me de vågar jag inte uttala mej om men dom hos mej låter inte om natten o dom verkar vara utpräglade vegetarieaner
Det är juh fullmåne  ............säkert bara några vilsna varulvar
Latmask
19-10-2005, 18:09
Vi hade ett djur här förra året som skrek så att blodet frös till is på mig. Det lät helt seriöst som en förtvivlad människa i nöd. Och här finns inga människor... En väninna till mig vars sambo är jägare sa att mårdhunden låter så. Om det kan vara till nån hjälp. Enligt min mamma så tar mårdhundar katter, men de jagar i lag, en mårdhund kan inte döda en katt, men flera tillsammans gör det. Har ingen aning om i fall det stämmer, min mamma är inte den mest tillfälitliga källan.
Mårdhunden är dessvärre ingen vegetarian, den äter nästan allt - as, grodyngel, ägg, små gnagare. Till och med mina ankor har en mårdhund gett sig på, jag såg den anfalla med egna ögon. På hösten proppar den i sig en massa blåbär och lingon för att klara vintervilan - om den sover, det händer ibland att den är vaken hela vintern. Vi har mycket mårdhund som har invandrat från fasta Finland men jag har faktiskt aldrig hört annat än ett jämrande läte från djur som fastnat i fälla. Trots det tror jag att din jägare vet bäst!
Mårdhunden hör definitivt inte till vår fauna och gör nästan lika mycket skada som minken. Dessutom fungerar mårdhundarna som värdar för fästingar och anses, tillsammans med rådjuren, vara en av de största orsakerna till att Borelia blev en så vanlig sjukdom här på Åland.
Då de först kom tyckte jag att de var både exotiska och söta och lade t.o.m. ut mat åt dem. Jag hade flera på gården. Nu vet jag bättre och anser att all jakt på dem är fullt befogad! Mulle
Latmask
19-10-2005, 19:23
Mulle: Hur kan det komma sig att mårdhundar kan invandra från Finland till Åland? Ligger öarna så pass tätt så att de kan simma mellan dem? Jag trodde Åland var ganska isolerat, i alla fall för långt för ett litet djur att simma. Jag kommer från Finland förresten, har aldrig sett en mårdhund där, men när jag flyttar till Sverige kommer nån och ylar i skogskanten (om det nu var mårdhund). Trodde inte ens mårdhund fanns här, sambon har aldrig hört talas om det djuret. Kanske de är skadedjur, men visst är de söta...
De har tagit sig från ö till ö - det är inte så stora vatten som ligger mellan Åland och Åboland. De kan ta sig över isarna också. Den vägen har vi fått minken också och enstaka vildsvin och lodjur... Det är svårare att ta sig vidare västerut - där är havet redan stort för mindre djur. Älg har jag däremot stött på en gång - simmandes mitt på Ålands hav! Mårdhunden är ju inte gammal i Finland heller, den har ursprungligen rymt från pälsfarmar i Ryssland. Jag tror att det är cirka tre år sedan (minnet kan svika!) som jag läste om att den första observationen hade gjorts i Sverige. Eftersom mårdhunden är allätare och inte heller har speciellt många andra fiender än människan förökar den sig snabbt.
Och, ja, de är rysligt söta... Men tyvärr inte bra för att balansen ska hållas i vår egen fauna.
Mulle
jaa du mulle för ett par år sedan sa alla att dom definitivt inte ens fanns iallafall inte i sverige men jag har sett dom under några år fast dom e bra skygga så de e inte ofta man stöter på dom annat än som överkörda pälshögar men jag har mårdhund i flock här ikring o dom verkar inte göra nån skada vi har också en del flockar med vildsvin antar att det är dom som har grödor som mår sämst av att de finns vildsvin inte ser jag några spår efter dom på vintern så här verkar dom sussa gott i sina iden
men fybubblan just för att färstingen sprider sej men de gör den ju även med råddjuren o rådjuren kommer ju in på tomtena också o lämmnar av fästingarna huvva gillar inte fästingar alls
kul förresten att dom e allätare mårdhundarna trodde faktiskt dom va vegetarianer ,,nå nu fick jag lära mej mer
o djur som skriker o låter illa på kvällar o nätter har vi ju rätt många räven ugglan råbocken de e ju bara några o dom kan få blodet att isa sejk i ådrorna
Latmask
20-10-2005, 14:03
Råbocken känner jag igen, den låter som en hes hund tycker jag. Skriker räven också? Jag har aldrig fattat hur den låter riktigt, trodde det var lite skäll, hundliknande. Där ser man... Grävlingen då, hur låter den? Låter den alls? Det har vi här också en hel del. Ugglan - hoar inte den, eller är det en fördom?
även fasaner skriker räven låter som en ylande hund fast mycket kortare yl
Grävlingar kan låta hemskt! Slåss de kan det låta som barnskrik. Otäckt!
Gossen Ruda
20-10-2005, 14:34
Tror till och med att grävningen har parningstid nu. Honan kan yla ordentligt när hanen hetsar. Fruntimmer skall ju alltid oja sig.
Lars-Olof Arvids
20-10-2005, 14:47
Ja, grävling är ett klart mer realistiskt alternativ än mårdhund. Mårdhunden är dock inte fullt så ny i vår natur som man skulle kunna tro, även om den ännu är sällsynt. De första observationerna i Finland gjordes på 30-talet och de första i Sverige på 40-talet. Första gången jag själv hörde talas om mårdhund i Sverige var när jag läste natur- och miljövård på Malungs folkhögskola i slutet av 80-talet. Även när jag jobbade med naturinformation i Tiveden några år senare gick det rykten om mårdhund inte så långt därifrån. Men jag har aldrig sett någon och håller med om att den inte hör hemma i vår natur.
Olle
Lars-Olof Arvids
20-10-2005, 14:58
Jag gör ett nytt försök med en länk som inte vill fungera: http://hem.passagen.se/mardhund/Hemsida/ma...mardhuninfo.htmOlle
zaaritha
21-10-2005, 21:38
Har sett djuret nu o det är faktiskt en mårdhund! Visst--den är fin, men jag tycker att det är lite otäckt, med alla våra katter... Tur att det inte var nå´n varulv!!
*Felix matte*
21-10-2005, 21:44
Nu måste jag säga att jag är häpen... mårdhund  ... bor ju uppe i lappmarkerna och här finns inte såna.
Den är söt!  Inte helt olik tvättbjörn tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|