Full version: Död? Jackmanni
Britt-Marie i Bohuslän
Planterade en Klematis Jackmanni för 2 år sedan, den blommade fint förra sommaren. Nu är hela stjälken torr och död ända ner. sad.gif
Finns det en chans att det kommer något från roten - eller det är bara att köpa nytt?

Satte samma år en Nelly Moser, den kommer med massor av skott.
Jämrans också,,,,,,,såg framför mig att Jackmannin skulle klättra uppför stolparna till bakongen. Tuff vinter!?
Eva i Norrköping
Jag har en kort erfarenhet av Jackmannii, två tre år ungefär. Den frös ner varje vinter, men det kom nytt nerifrån...sen dog den... sad.gif Men den trivdes nog aldrig nåt vidare. Hoppas du får mer tur med din!
Åsa, mälardalen zon 2
Avvakta och se Jackmanni är ju härdig till zon 4. Olika klematissorter börjar växa vid olika tid så bara för att Nelly Moser har börjat växa betyder det inte att Jackmanni har dött när den inte har börjat grönska.
Jag har för mig att Jackmanni blommar på årsskotten så även om den skulle ha frusit ner till marken så borde den hinna blomma under sommaren.

Min rosa klematis har inte börjat grönska det minsta här i zon 2 men den brukar vara sen att sätta igång och grönska. Den brukar se stendöd ut länge på våren men det brukar alltid dyka upp grönskande knoppar i riset såsmåningom.
Gunvor Nilsson
Jackmanni är en lömsk liten rackare! Jag planterade en och den var fin några år och så en vår så vägrade den att visa sej så jag köpte en ny och satte bredvid den gamla plantan. Sen dröjde det bara någon vecka så kom skott på den första upp igen! Så nu har jag två som tävlar att komma upp först!
ohmy.gif
/Gunvor
Hannele
Köpa nytt kan man alltid göra! tongue.gif
Men ibland kan klematis vara seg - släng inget före midsommar...
Fialotta
Avvakta och se....jag tror oxå ibland att nu är den
stendöd, men så plötsligt så kommer det liv i den och
blommar igen...den kan va lite lurig rolleyes.gif
Ewa L
Jag klipper ner min Jackmanii varje vår. I år ganska sent alltså. Såvitt jag kan påminna mig är det bara den klematisen som skall klippas ner.
Min blir bara större och vackrare för varje år. Klänger på en ställning på sidan av förstukvisten och är alldeles översållad av blom stor del av sommaren. Just nu är den bara 25--30 cm, men... Skugga på fossingarna vill den oxå ha.
Britt-Marie i Bohuslän
Nu kommer det nya skott, tack för svaren som fick mig att vänta med att gräva upp den. Ska bli intressant att se hur kraftfull den blir, 2 skott än så länge. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon