Hired-Gun
Då jag använder stora mängder spiskummin i min matlagning tänkte jag fråga om någon här har odlat spiskummin(skulle vara kul att prova),om det är svårt och ifall man kan odla den i Sverige var får man tag på frön?
mayababy
Spiskummin är ettårig och dessutom tar den 4 mån på sej att mogna i vårt klimat så det kräver att man förodlar den tidigt på våren. Skotten är väldigt ömtåliga för omplantering
Kan ju tänka mej att Impecta har frö men har inte kollat upp det...
Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle tippa att vanliga hela korn av spiskummin i kryddskåpet som inte är alltför gamla kan gro ifall man nu inte hittar spiskummin hos fröfirmorna.

Om du har hel spiskummin hemma testa grobarheten genom att strö ut lite frön på blött papper och sätt plast över.
noora
Impecta har frö. Jag sådde några i våras, men det gick inget vidare. Dels sådde jag nog för sent och dels var det en alldeles för skuggig plats. Det kom upp några enstaka fjun, men de växte inte speciellt mycket.
Cilla
Förra året fick jag ordentlig fräs på ett kumminbestånd. Det var från köpefrö som jag sådde ganska tidigt. Plantorna satte jag tätt i en stenbädd. Tidigare har jag inte lyckats få dem hinna gå i frö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon