|
Magda16
15-10-2005, 23:08
Hejsan! Jag har precis satt undan min nyinköpta kompostkvarn efter att ha kört 5 skottkärror med äpplen till grovrivet hack och städat klart i köksträdgården, när jag inser att jag också behöver en lövsug/blås. Min man som tycker att jag är prylgalen håller inte riktigt med och kanske har han rätt. Jag tycker bara att tomten skulle se mycket mer prydlig ut om alla löven var borta  Finns det någon som har erfarenhet av en sug/blås. Den jag tittar på klarar 8 kubikmeter löv i minuten och "reducerar lövmängden till en sextondel", låter inte det bra och jag blir inte alls påverkad av reklam.... Tomten är dock 3500 kvm och blåsen är eldriven, men löven kan kanske lätt blåsas till rätt ställe? Har någon något råd att ge? Mvh Magda
ninnisky
15-10-2005, 23:32
8 kbm i minuten -det är mycket det? Räknar jag inte alldeles åt fanders så blir det ett lager löv på 1 cm på 80 kvm mark per minut. Hela din trädgård är "färdigblåst" på 45 minuter!! En sån blås vill jag också ha  eller bättre sagt, en sådan klarar man sig inte utan
Magda16
16-10-2005, 06:27
Nu har jag drömt mardrömmar i natt, för att jag kom på att jag måste haft hjärnsläpp som skrev att jag kunde blåsa löven till rätt ställe, men för att kunna göra det måste jag ju ha sladd likför... Jag ska nog tänka en dag till eller så, men sedan blir det nog en blås, har jag bestämmt mig så brukar det gå ganska fort.  som sagt, en sådan klarar man sig inte utan
Hej
Jag har testat lövblåsare, men trots besninmotor, högt ljud så yrde det en del. Knappast snabbare än en extrabred räfsa på att bli kvitt lövskrällena.
mvh
Min erfarenhet, både egen och av grannar är att "många" lövsugar verkar låta alldeles för mycket. Själv lånade jag en och konstaterade efter 5 minuter att oljudet inte var värt hjälpen utan återgick med glädje till krattan och den ljudlösa harmonin.. Grannen som envisande fortsatte åkte och investerade i stora öronskydd men musik i... så slapp han ljudet - medans vi grannar får härda..  Tips innan du köper, låna eller hyr en för att se om du blir nöjd.
Ophelia
16-10-2005, 13:51
CITAT (Magda16 @ 16-10-2005, 07:27) Nu har jag drömt mardrömmar i natt, för att jag kom på att jag måste haft hjärnsläpp som skrev att jag kunde blåsa löven till rätt ställe, men för att kunna göra det måste jag ju ha sladd likför... Jag ska nog tänka en dag till eller så, men sedan blir det nog en blås, har jag bestämmt mig så brukar det gå ganska fort.  som sagt, en sådan klarar man sig inte utan  Kan du inte uppfinna en blås. Sladdlös med en sjuhe..vetes kapacitet?? Det kanske är vad drömmen talar om för dig
Magda16
16-10-2005, 16:45
Det blir ingen lövblås i år iallafall, ljudnivån hade jag inte tänkt så mycket på. Jag tänkte också på att hyra en för att testa först, så jag börjar nog i den änden. Men jag tackar för nedkylningen av mina "VILLHAvågor", de kommer olika höga vid olika tider. Vad ska jag då hitta på för 1200 kr, för det har jag väll tjänat nu, eller hur var det nu med det, hmmm.
Jag ska iallafall få skurupsborren på måndag eller tisdag, så kan jag roa mig med att drömma om var jag ska sätta upp nya spaljer och staket till våren.
Kramar Magda som fryser denna första kalla höstdag (+5 i Stockholm).
ingrid fuxwall
16-10-2005, 17:34
CITAT (Magda16 @ 16-10-2005, 17:45) Det blir ingen lövblås i år iallafall, ljudnivån hade jag inte tänkt så mycket på. Jag tänkte också på att hyra en för att testa först, så jag börjar nog i den änden. Men jag tackar för nedkylningen av mina "VILLHAvågor", de kommer olika höga vid olika tider. Vad ska jag då hitta på för 1200 kr, för det har jag väll tjänat nu, eller hur var det nu med det, hmmm.
Jag ska iallafall få skurupsborren på måndag eller tisdag, så kan jag roa mig med att drömma om var jag ska sätta upp nya spaljer och staket till våren.
Kramar Magda som fryser denna första kalla höstdag (+5 i Stockholm). Tycker att du tog ett klokt beslut. Husse köpte sig en men jag har aldrig förstått mig på den, tycker krattan är minst lika bra. ingrid
CITAT (Magda16 @ 16-10-2005, 17:45) Det blir ingen lövblås i år iallafall, ljudnivån hade jag inte tänkt så mycket på. Jag tänkte också på att hyra en för att testa först, så jag börjar nog i den änden. Men jag tackar för nedkylningen av mina "VILLHAvågor", de kommer olika höga vid olika tider. Vad ska jag då hitta på för 1200 kr, för det har jag väll tjänat nu, eller hur var det nu med det, hmmm.
Kramar Magda som fryser denna första kalla höstdag (+5 i Stockholm). Bra beslut Köp en stor magnolia i mars för 800-1000. Mums! Mvh
Helen B
17-10-2005, 22:08
CITAT (Magda16 @ 16-10-2005, 00:08) Hejsan!
Jag har precis satt undan min nyinköpta kompostkvarn efter att ha kört 5 skottkärror med äpplen till grovrivet hack Mvh Magda Hej Magda och alla andra, jag måste bara fråga (kanske dum fråga) men när du har kört äpplena i kompostkvarnen lägger du de i komposten sedan (trädgård eller varmkompost). Om: funkar det bra? Blir det inte blött? Jag har aldrig tänkt på att man kan köra de i kompostkvarn. Vi har tre gigantiska äppelträd = mkt fallfrukt. Ännu ett argument att köpa en kompostkvarn. På tal om att lövsugen väsnas..väsnas inte kompostkvarnar mkt ochså eller beror det på olika modeller?
Kompostkvarnar med vals är jättetysta och klarar äpplen galant. Jag har en Bosh och är mycket nöjd. Men jag brukar iofs slänga mina skräpäppel hela i trädgårdskomposten. Om man blandar ordentligt med torrare material är det inga problem att kompostera fallfrukten. Trastarna gillar för övrigt också äppel! Mulle
Magda16
18-10-2005, 00:02
Det gick mycket bättre än jag trodde att köra äpplena i kvarnen, de blev som skivade. Endast några stycken var för stora för att få in kvarnen. Jag fuskade och grävde ner guckan i mina köksland på en gång och jag tror att det inte tar lång tid innan de har försvunnit, bitarna blir inte större än ett par cm långa och bara mm tjocka. Att jag inte lägger dem på komposten är för att jag har en jättekompost på fel ställe och vill inte fylla på mer utan bli av med jag har först. Köpte tre små pallkragar och trodde i min enfald att jag skulle kunna lägga lite äppelgucka där, men den fyllde jag på nolltid med annat kul. Jag körde alla mina sommarblommor genom kvarnen också och det gick kanon det med, även om man fick peta ner en hel del med en pinne. Rabatten med ringblommor fick tillbaka all ringblomsblast, och det ska bli spännande och se hur det blir till nästa år, mullhalten bör ju ha ökats en hel del. Jag har provat att lägga in lite bilder i mitt album och det gick så titta gärna på ringblomsrabatten innan nedmalning Kramar Magda
AndreasBlomquist
18-10-2005, 02:15
CITAT (Magda16 @ 18-10-2005, 01:02) Jag har provat att lägga in lite bilder i mitt album och det gick så titta gärna på ringblomsrabatten innan nedmalning Kramar Magda Eftersom du inte har lagt in i din profil att du har ett fotoalbum och därmed fått "kameralänken" i dina inlägg så tänkte jag bara bistå med en direktlänk till ditt fotoalbum.
CITAT (Helen B @ 17-10-2005, 23:08) Hej Magda och alla andra, jag måste bara fråga (kanske dum fråga) men när du har kört äpplena i kompostkvarnen lägger du de i komposten sedan (trädgård eller varmkompost). Om: funkar det bra? Blir det inte blött? Jag har aldrig tänkt på att man kan köra de i kompostkvarn. Vi har tre gigantiska äppelträd = mkt fallfrukt. Ännu ett argument att köpa en kompostkvarn. På tal om att lövsugen väsnas..väsnas inte kompostkvarnar mkt ochså eller beror det på olika modeller? Varför skall man köra äpplen i kompostkvarnen (förutom om man vill göra äppelmust eller åppelmos)? Även om man lägger större mängder hela äpplen i komposten så brukar de ju förvinna under vintern?
Magda16
18-10-2005, 09:16
Tack för hjälpen Andreas! Nu har jag nog lyckats göra det rätt  Man kör äpplena i kvarnen för att det är så kul så klart och så ser det snyggare ut i komposten  Det hade du ingen aaaning om, eller hur. Jag har inte en kompost med "väggar" än och alla äpplena for åt alla håll när jag försökte lägga på dom förra året, men du har helt rätt i att man inte ser några spår från föregående års äpplen nu.
Helen B
18-10-2005, 16:16
Vi lade äpplena på komposten första året i huset. Någon sade att det drar till sig råttor. Det kanske inte ens stämmer, men sedan dess har vi slutat med att lägga äpplen på komposten (det låter ju urknäppt att vi har slutat...  ) Ska vi börja med det igen kanske? Vi har massor av äpplen. Är det någon som har varit med om råttproblem i komposten?
Nej jag har aldrig hört talas om råttproblem i komposten . Men annars kan man ju spara äpplen som fågelmat, trastar tycker mycket om äpplen. Kan man köra ut äpplena i skogen så uppskattas de av rådjur.
Från det ena till det andra, en lövsug/blås har jag och är nöjd med den. Det var lite svårt och få in motoriken när det gällde att blåsa, men med lite träning så... Äpplena brukar jag trä upp på ståltråd och hänga lite varstans i trädgården. Det tycker fåglarna om. Och då blir alla glada och nöjda
kryddan
19-10-2005, 09:56
Min man är den pryltokige av oss, så vi har en lövsug/blås. Jag tycker den låter förfärligt  men tack och lov har han kommit på att själva blåseffekten är sådär... Går lika bra att räfsa. Däremot använder vi den till att suga upp lövhögarna - går bra mycket snabbare än att samla ihop dem för hand och löven blir finstrimlade - bra eftersom vi har så mycket eklöv
Jag krattar mina löv,MEN har gjort en grusyta och grusgång som nu är fullt med löv, lite svårt att kratta när det liggenr sten, de föjler ju med, där skulle en lövblås vara kanon, eller har ni andra tips
Lena zon 4
Hannele
13-11-2005, 11:25
Fy för grannen i går, som höll på väsnas flera timmar med sina halvblöta löv. Det lät för djävligt, ont i huvudet fick vi nästan. Så många m² har dom inte.. Han hade "ryggsäck", förmodligen bensindrivet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|