Full version: Penséer
pisanggoreng
Är det för sent att så nu (i zon 1, eventuellt i kallväxthus?)
Helen i Piteå Zon 5
Jag skulle nog vänta till januari, risken är ju att fröna börjar gro nu i värmen och dör då det blir kallt. / Helen
pisanggoreng
Aha.

Hur gör man i då sen i januar? En dag inne och sen ut i kylan? (I växthuset?)
Lady Hamilton
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 16-10-2005, 10:28)
Jag skulle nog vänta till januari......

Sår du dem som vanligt då?
Jag tänkte försöka "få till" egna vårblommande
Helen i Piteå Zon 5
Jag frösår mina i början på januari, fuktar jordytan, inne 1 dygn, sedan till en svalare plats ex. ute, kylen eller garaget. Ställer man ut, kan man låta krukan stå ute till våren, eller så tar man in krukan efter några veckor (ca.12v) och förgror inne. Allt beror ju på vilka förutsättningar man har sedan fröerna har grott. Har man möjlighet att driva upp plantorna under lysrör och svalt tycker jag att man kan förgro dom så att dom hinner börja blomma till sommaren. Lycka till! / Helen
Lady Hamilton
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 16-10-2005, 17:25)
........Har man möjlighet att driva upp plantorna under lysrör och svalt tycker jag att man kan förgro dom så att dom hinner börja blomma till sommaren. Lycka till! / Helen

Tack! Då ska jag försöka smile.gif Jag har lysrör o svalt
Helen i Piteå Zon 5
Hhmm, jag har för mig att Penseér och Violer inte ska ha jord över fröna, och ska drivas upp mörkt. Måste nog kolla i mina anteckningar lite till tror jag........ wink.gif
pisanggoreng
Här hittade jag lite mer info!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon