Full version: Hjälp
Inga från Närke
Har en låda med pelargoner som är stora och blommar så fint. De står ute på altanen men måste nog ta in dem nu var ju frost i natt.
Hur ska jag göra för att ha kvar dem till nästa år. Har inget svalt utrymme någonstans i huset, så det måste bli i rumstemperatur och det ligger mellan +22-23 grader. Det är 3 olika sorter i lådan.
Ska jag ta sticklingar och kasta de stora eller vad är bäst?
Se album och bild: http://www.odla.nu/album/data/inga/3563_p37988.jpg
Ska de stå i fönstret och skötas som vanliga krukväxer,vattnas m.m.?

Samma sak gäller min änglatrumpet som ej har blommat i år. Hur ska jag ta vara på den. Har fått den av min svägerska och det är ju synd om den dör.
Se album och bild: http://www.odla.nu/album/data/inga/3563_p37984.jpg
Ska den stå i fönster eller inne i rummet.

Tacksam för hjälp av er som är kunniga.
Lady Hamilton
Har du golvvärme? Annars kan du göra som jag gjorde tidigare........
Jag bor i ett gamalt hus med vatten buren värme. Och i vissa rum som ligger i "ytterhörn" av huset kan det vara lite golvkallt.
I många år övervintrade jag växter på golvet under gästsängen och det gick väldigt bra rolleyes.gif
Inga från Närke
Nej jag har inte golvvärme utan som många elementen under fönstren.

De är ju för höga att gömma undan, men jag får väl prova mig fram om det inte kommer flera ideer.

Tack för svar.
kerstin z5-6
Fönsterhylla ? Så de slipper värsta elementvärmen -sparsam vattning och placerade i ljusaste fönstret brukar gå fint
Inga från Närke
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-10-2005, 12:27)
Fönsterhylla ? Så de slipper värsta elementvärmen -sparsam vattning och placerade i ljusaste fönstret brukar gå fint

Gäller det både ängeln och pelargonerna?
kerstin z5-6
Ängeln tål vad som helst :)ställ den bakom en långgardin, o vattna så rotklumpen inte torkar -den kommer att se förfärlig ut till i feb mars , men den klarar det -tom bättre om den fäller alla blad-vilket den gör i rumsvärme,- med för lite ljus-för den får annars lätt spinn i den miljön -så håll ögonen öppna för det o behandla om du ser angrepp smile.gif
Kajsa
Skulle ta skott av alla, dom är enklare att övervintra inne.
Ge bort en massa skott till vänner, om någon planta dör vet du var dom finns. Slängde en del stora igår på komposten, det känns trist, men gav bort många pelargon skott av dom igår, samma elände varje höst alla går inte och spara.
Fenja
Jag har i alla år jag samlat pelargoner övervintrat dem med bra resultat i fönstren inomhus, då jag inte har andra möjligheter. Det får inte extraljus, utan står på befintliga och extra fönsterbrädor ovanför element. I fjol drabbades jag av "stora pelargondöden" och 2/3 delar av samlingen dog. Man förutom detta året har jag lyckats klara de flesta över vintern.
Dra ner på vattningen rejält, klipp sådant som ränner och räkna med att de blir både fula och tråkiga och fäller en massa blad.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon