Hej! Har en gräsbeväxt slänt som är utsatt för mycket salta vindar som vi vill plantera något på så att det blir så underhållsfritt som möjligt. Har hört någonstans att man kan lägga en svart duk eller plast för att ta död på gräset och sedan ta hål i plasten och plantera. Vi bor på västkusten och det blåser mycket o kraftigt med salta vindar. Tacksam för tips/Bosse
Ophelia
16-10-2005, 13:49
wolkenkrabber
16-10-2005, 17:30
jag har för mig att Oxel skall klara salta viter bra, lättskötta är dem med
ifrån "Din Trädgård"
Jättevitoxel sorbus aria "Gigantea"
En nästan tjugo meter hög oxel som provats ut vid lantbruksuniveristet i Alnarp. Den växer som en sockertopp och har gråsilvriga, mycket långa blad med silvervit undersida som ger kronan en fin färgskiftning när det blåser. Röda frukter på hösten. Tål vind och salt. Om det finns plats för så stora träd kan jättevidoxel fungera som ett bryn mot biltrafik och buller. Härdig åtminstone till och med zon 4.
annars kanske Havtorn?
Big Gardener
17-10-2005, 10:21
Vanlig oxel är en mycket vind och relativt salttålig växt som klarar utsatta lägen. Vi har välutvecklad jättevitoxel i Ystad vid tingsrätten och där kan vindarna ligga på ganska rejält även om de inte är så salta. För ännu saltare och utsattare lägen är jag lite tveksam om jättevitoxel är så bra. Välj hellre den vanliga oxeln, Sorbus intermedia.
Annars är havtorn ett bra val, men den bör ges plats, både i markytan och på bredden. Den skjuter tacksamt med rotskott.
Silverbuske, Elaeagnus commutata eller smalbladig silverbuske, Elaeagnus angustifolia, växer likvärdigt som havtorn, men de är ännu härdigare och förekommer förvildad längs med våra kuster. Den klarar salt och vindar mycket bra.
En annan buske som man också kan använda som klippt eller friväxande häck i utsatta och salta lägen är bocktörne, Lycium barbarum. Den är nog den bästa växt jag har sett i sådana lägen. Utanför Saltsjöbadens spa i Helsingborg samt utmed Ribbersborgs strandpromenad växer den jättefint.
Annars är vår egen nyponros, Rosa canina en bra och tacksam buske i utsatta och salta lägen. Även bergtall, Pinus mugo och dess många namnsorter, klarar bra av dylik miljö.
Bra tips här, vill tillägga att som markbeväxning finns många fina färdiga mattor att köpa som tål salt och torka. Kolla in dem som
VegTech säljer. De är ganska dyra men man behöver inte köpa så att det täcker hela ytan.
tack för tipsen men det är en fråga som jag inte fått något svar på, och det är om gräset som växer på slänten. Skall jag ta bort gräset och lägga på ny jord eller kan jag (som en bekant sa) lägga en svart matta som gör att gräset dör och sedan plantera genom hål i mattan. Finns det någon som vet?
Det beror på vad du tänkt plantera där, och hur (så eller lägga växtmatta) och vad det är för typ av gräs.
Man kan kväva gräs genom att lägga en geotextil över, men kostnad och arbete för detta samt för den jord du behöver lägga ovanpå kanske inte är nödvändigt att lägga ned.
Om du bestämmer dig för vad du vill ha istället för det gräs du har så blir det lättare för dig att bestämma hur du ska göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.