Elisabeth P
16-10-2005, 13:20
Jag har en miniros som jag haft inomhus. Vet att dessa kan planteras ut och övervintra, men är det någon som vet om det ska göras nu på hösten eller till våren?
Lisa:)
Om du haft den inomhus ända till nu så skulle jag vänta till våren och härda av den ordentligt innan utplanteringen så att den får en tid på sig att vänja sig vid uteklimatet innan det blir vinter.
Mvh
Fenja
Elisabeth P
16-10-2005, 15:04
Tackar Fenja
men hur ska jag sköta den innomhus, vattna och så som vanligt eller
Ojoj, rosor är nu inte riktigt min blomma... Men jag gissar att du kan ha den i ett ljust fönster, gärna lite svalt om möjligt och att du ska dra ner på vattningen ganska rejält. Låt den torka upp lite lätt mellan vattningarna och sluta att gödsla den nu om du har gjort det.
Nu kommer ju frågan upp igen, så kanske någon som kan mera vill hjälpa till.
Mvh
Fenja
Vad bor du i för zon ? men dom är nästan omöjliga inomhus en vinter.
Gräv ner den djupt, kupa över så den försvinner i en hög med jord, så håller man tummarna. Dom är inte så klena, en klarade fyra vintrar här i zon 3-4.
Elisabeth P
17-10-2005, 07:25
Hej Kajsa
Zon 5 är det nog här. Har provat en gång tidigare över vinter utan att lyckas. Planterade en i våras med så jag får väl se om jag lyckas med någon av dem.
kerstin z5-6
17-10-2005, 07:41
Annars får du väl pröva nån av de andra tvåhundrafemtio nånting sorterna som går bra i z5

Välkommen till rosträsket-ploorp
Åsa zon 6
17-10-2005, 12:42
Jag har övervintrat en mini-ros i ett ljust fönster med ca 15 plusgrader. Vattna inte för mycket bara, hellre för lite. Det går alldeles utmärkt!
Min pojkvän fick en helt vanlig snabbköpsminiros av mig i vintras, då hade jag planterat om den i en lite större lerkruka. Den fick stå i ett ljust fönster hela vintern där det ibland var rumstemperatur och ibland ner mot sexton grader, till våren sattes den ut i rabatt och vad jag vet så lever och frodas den ännu.
Caprice
19-10-2005, 22:33
SKulle nästan säga att det är svårare att förvara den inomhus än utomhus...

Det idealiska är ett rum som håller ca +5-10 grader, om du har det..? Om inte, plantera ut den och täck den med tex granris...
Jag har några ute, de har klarat sig två vintrar nu utan problem...
SannaLasso
02-11-2005, 01:38
Åh kerstin z5-6, vilken sagolikt vacker ros, både i färg och form!!!!

Vad heter den? Vill också ha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.