Full version: Bloddroppeträd
Elisabeth P
Fick ett jättefint bloddroppeträd i sommras. Har nu tagit in det för att rädda det från frosten, men hur vill det ha det i vinter? Det ska gå att övervintra men ska det stå svalt? hur ofta bör det vattnas?

Lisa:)
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är ett fuchsiaträd eftersom fuchsia även kallas bloddroppe.

Tja.. Det finns MÅNGA sätt att övervintra fuchsia själv låter jag dem stå ute tills frosten tar bladen sedan strippar jag bort bladen och ställer dem kallt(ca +5) + mörkt och ger dem mycket lite vatten under vintern.

Har man inget kallt förråd kan man även göra en grop utomhus och gräva ner hela växten (det bör vara sorkfritt i trädgården).

Man kan även ställa växten ljust + svalt ex. på inglasad balkong som det inte fryser på.

Ger man växten lite extra belysning + håller efter ohyran kan det även funka att övervintra den inomhus.
Elisabeth P
Tack Åsa.
Vi har precis isolerat garaget och ska väl hålla 8-10 grader där. Det bör ju bli en perfekt plats för min fuchia (kom ej på det namnet innan)Jag tog in trädet i dag men då kanske jag ska ställa ut det en tag till så att bladen försvinner först huh.gif
Lisa:)
Elisabeth P
Kom på en fråga till
Ska jag beskära fuchian något - nu eller till våren i så fall?
MVH Lisa:)
Åsa, mälardalen zon 2
+8-10 grader låter som lite för varmt ifall du har tänkt ha det mörkt. Fuchsian är i vila när det är runt +3-5grader börjar det gå uppåt +10 så väcks de ur vilan och skjuter skott och då brukar det behövas ljus. Om det går försök hålla lite kallare temp i garaget (då kan du även lagra potatis och liknande där).

Och javisst kan man klippa in fuchsiorna innan man ställer in dem i förrådet. Jag brukar klippa in mina ganska hårt jag har de flesta fuchsiorna stående på en hylla och de måste kunna få plats där.

Kom bara ihåg att hålla jorden åt det torrare hållet när du förvarar fuchsia mörkt och kallt de ruttnar lätt ifall man ger dem för mycket vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon