Full version: Knäppt!
digitalkarin
Jag satt ute på terassen häromdan, och lyssnade på fåglarna och vinden i träden. Ett ljud som jag inte riktigt förstod var ett ihärdigt knäppande från - vad jag tror var - tallarna. Runt mig låg en massa små frön med "vingar", och fler kom flygande. Var det det som lät? Och i så fall, vilket träd är det som "skjuter iväg" sina frön på det viset? Var det tallarna? blink.gif
Posse
CITAT (digitalkarin @ 17-04-2003, 20:38)
Jag satt ute på terassen häromdan, och lyssnade på fåglarna och vinden i träden. Ett ljud som jag inte riktigt förstod var ett ihärdigt knäppande från  - vad jag tror var - tallarna. Runt mig låg en massa små frön med "vingar", och fler kom flygande. Var det det som lät? Och i så fall, vilket träd är det som "skjuter iväg" sina frön på det viset? Var det tallarna? blink.gif

Tallkottar kan väsnas... det blev jag varse efter julhelgen. Jag hade plockat upp några lösa, söta små kottar ute på verandan som fallit av från lite tallris jag tagit in för dekoration och för doftens skull, och lagt kottarna som prydnad bredvid dataskärmen.
En kväll började det knäppa så mystiskt... jag trodde bergis att dataskärmen höll på att ramla sönder inuti, ty det lät som om smågrejer sprack loss och trillade någonstans därinne. sad.gif wacko.gif

Inte förrän många dagar senare fattade jag vad som verkligen hänt, när kottarna som hamnat lite i skymundan råkade komma fram igen. De små, slutna, lite gröna kottar jag tagit in, hade förvandlats till vilt spretande, bruna, "utslagna" kottar! rolleyes.gif

Några frön minns jag dock inte att jag såg till, men det finns tecknad bild av tallfrön längst nere på sidan Veden
Posse
CITAT (Posse @ 17-04-2003, 22:50)
Några frön minns jag dock inte att jag såg till...

Jag började fundera på att det var väl för konstigt att jag aldrig såg några frön, och började därför idag rota inne bakom dataskärmen... och där minsann låg det ju faktiskt frön! smile.gif rolleyes.gif
Fröna jämte en kotte lade jag på scannern och härunder ser ni förhoppningsvis resultatet. Frönas "vinge" är mycket lik en insekts dito och ca 2 cm lång.

digitalkarin
ah! så det VAR alltså tallarna som sköt frön! häftigt! =)
exakt såna frön var det laugh.gif
Posse
Mina tallfrön ligger fortfarande kvar här på skrivbordet... tänk om jag skulle peta ner dem i blomkrukor... rolleyes.gif

Tror ni att de tar sig?
Tror ni att de trivs i "kaktusjord"?

Frågan är ju förstås vad jag skulle göra med de ev tallarna... unsure.gif
20 - 30 meter höga (eller hur mycket de nu brukar bli) stolta furor passar varken bra till min takhöjd inomhus, eller särskilt bra in ute på tomten....

Hursomhelst är det väldigt fantasieggande fundera över att dessa frön små som knappnålshuvuden kanske kunde växa upp till kyrktornshöga, väldoftande susande furor om de fick chansen... huh.gif rolleyes.gif
yla
kanske kan bli en bonsai om du tuktar dom o håller dom kort
tänk på tallar som tuktas av havet ute på klippor o nästan ingen jord det kanske blir jättesnyggt o spännande
nu har du gett mej ideer som om inte jaghade tillräckligt med blommor
redan
ska ta frön från min hundrafemtiåring på tomten smile.gif wub.gif
e_sedell
Kom ihåg att en bonsai måste botbeskäras och ha lite näring=lite jord. Men först ska man driva fram den i en trälåda som rymmer typ 20 liter, innan man vill ha fram formen. Gå in på bonsaisällskapets hemsida och kolla lite!
Posse
För min del skulle jag inte kunna tänka mig att så tallfröna och sedan "kuva" de ev plantorna till att bli små förkrympta och krumeluriga bonsaiträd. sad.gif

Jag har lekt med tanken att jag kanske kunde ha de ev tallbarnen inomhus en period och sedan när de verkat blivit livskraftiga plantera ut dem i en skog... med eller ev utan tillstånd. rolleyes.gif
Och sen gå och hälsa på dem ibland.... smile.gif
e_sedell
men du, de vill ha en viloperiod och har svårt att tåla den torra luften tror jag. Men du har ju trädgård! Nu ska inte jag säga att det inte går att ha dem inne för det går helt säkert, men de klarar sej bättre ute!
Posse
CITAT (e_sedell @ 29-04-2003, 20:26)
men du, de vill ha en viloperiod och har svårt att tåla den torra luften tror jag. Men du har ju trädgård! Nu ska inte jag säga att det inte går att ha dem inne för det går helt säkert, men de klarar sej bättre ute!

Är det plantorna som ska ha viloperioder?
Iofs brukar jag inte hålla mer än max 15 grader plus under "eldningsperioden", men du kanske menar att de behöver frysa redigt om rötterna? unsure.gif
e_sedell
ja, de ska nog ha nerot nollan om de ska trivas. Det bästa är om de får normal dyngsljus. När det är just en viss tid på dygnet så börjar de produsera ett speciellt socker som fungerar som glykol skulle man kunna säga. De ska inte frysa alltrå. Ställ den ute på vintern, det är nog det bästa. Eller också kan du testa med att ställa ut dem på eftersommaren och låta den stå ett tag in på vintern. Den blir nog lite stressadom du tar in den, men det klarar den säkert. Jag har ingen praktisk erfalenhet av att odla barrträd i kruka, men det kanske vore någonting att testa....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon