CITAT (digitalkarin @ 17-04-2003, 20:38)
Jag satt ute på terassen häromdan, och lyssnade på fåglarna och vinden i träden. Ett ljud som jag inte riktigt förstod var ett ihärdigt knäppande från - vad jag tror var - tallarna. Runt mig låg en massa små frön med "vingar", och fler kom flygande. Var det det som lät? Och i så fall, vilket träd är det som "skjuter iväg" sina frön på det viset? Var det tallarna?

Tallkottar kan väsnas... det blev jag varse efter julhelgen. Jag hade plockat upp några lösa, söta små kottar ute på verandan som fallit av från lite tallris jag tagit in för dekoration och för doftens skull, och lagt kottarna som prydnad bredvid dataskärmen.
En kväll började det knäppa så mystiskt... jag trodde bergis att dataskärmen höll på att ramla sönder inuti, ty det lät som om smågrejer sprack loss och trillade någonstans därinne.

Inte förrän många dagar senare fattade jag vad som verkligen hänt, när kottarna som hamnat lite i skymundan råkade komma fram igen. De små, slutna, lite gröna kottar jag tagit in, hade förvandlats till vilt spretande, bruna, "utslagna" kottar!
Några frön minns jag dock inte att jag såg till, men det finns tecknad bild av tallfrön längst nere på sidan
Veden