redheadnettan
I min trädgård har jag en stor sten, ca 1,5 *1,5 meter. Funderar på att försöka få bort den, men för att det ska gå måste den först bli delas i mindre bitar. Spränga känns inte bra. Någon som vet någon annan metod?
mamamaggan
Elda på den och häll sedan på kallt vatten när stenen blivit ordentligt varm. Eventuellt kan du behöva slå på den också t ex med slägga om du har.
Tänk på grannarna om du eldar. Är ju inte så trevligt om röken blåser åt deras håll.
Tapio
Halaj!

Det finns ett medel som i folkmun kallas snigeldynamit.
Vet inte vad det heter officiellt, men en sökning på snigeldynamit borde väl ge något?
Man borrar hål på lämpliga ställen i stenen och häller i detta medel som expanderar i hålet och spräcker den till mindre mer lätthanterliga delar.

//T
Ophelia
Ta dit en stenhuggare som grejar ner den i mindre bitar om du inte har kunskap själv att spränga den. Stenhuggare tycks ha ett sjätte öga och kan plocka ner ett stort block på nolltid. De vet var de ska sätta slagen.
ingrid fuxwall
Eller så gräver du en gropp och puttar ner den i
Tapio
CITAT (Ophelia @ 16-10-2005, 17:12)
Stenhuggare tycks ha ett sjätte öga och kan plocka ner ett stort block på nolltid.

Halaj!

OJ!
Stenhuggare har alltså totalt sex ögon?

//T
Hannele
CITAT (redheadnettan @ 16-10-2005, 16:04)
I min trädgård har jag en stor sten, ca 1,5 *1,5 meter.

Låter jättevackert! Skicka den till mej.
Annars kan man hyra stenborr i järnaffär, typ, och lägga i sprängdeg i hålet,
och stenen delas långsamt.
Gossen Ruda
Många förslag. biggrin.gif

Cementen som utvidgar sig heter Demex men den har sina egenheter. Den är dyr, kan vara svår att använda och är temeraturkänslig. Är det för kallt fungerar den dåligt, är det för varmt går det för snabbt så massan puffar upp ur hålen. Enligt bruksanvisningen skall man borra med minst 32 mm borr.

Jag använder stenkilar. Behöver bara borra med 20 mm borr. Kilarna köper jag här fast det var några år sen sist: Anderssons Ingen komplicerad hemsida precis. laugh.gif
Ralf
Den sk Snigeldynamiten och att hyra borr kostar pengar. Den enklaste om det går att köra fram till stenen och ändå billigaste är nog att ringa till en lastbilscentral o be dem lyfta bort stenen.
KURT
Se också diskussion i Byggahus forum
Cellestine
Plantera blommor runt stenen , stenar naturligt eller ditlagda behåller värmen åt blommorna som kan stå lite längre på hösten, vackert och lite ovanligt. wub.gif
Hannele
redheadnettan, är du väldigt nyinflyttad, så kanske du inte ska ha för bråttom med at ta bort stenen, det finns mycket möjligheter. Kunde vara roligt att se bild på stenen, så kan vi komma med förslag. smile.gif

LisaPalm
Du kan lägga nät över stenen och plantera en Klematis som får klänga fritt.
Då täcks stenen med blommor istället (om det är stenen du inte vill se.)
Ophelia
CITAT (Tapio @ 16-10-2005, 21:51)
CITAT (Ophelia @ 16-10-2005, 17:12)
Stenhuggare tycks ha ett sjätte öga och kan plocka ner ett stort block på nolltid.

Halaj!

OJ!
Stenhuggare har alltså totalt sex ögon?

//T

Jepp...man kan tro det. Eller så talar de med stenen. Sett en stenhuggare glutta på en stor sten och humma lite. Rätt som det var tog han en sving och dängde till stenen så den sprack.

Fast det kanske heter ett sjätte sinne biggrin.gif
pialotta
ooo såna skickliga stengubbar är en utrotningshotad art!
Iza
Tack Lisa Palm!
Jag gorde det med en sten igår.
Vad gjorde man utan detta forum.
Berith
CITAT (Hannele @ 17-10-2005, 11:15)

Jättefina stenar Hannele! wub.gif

Har du limmat fast dom på varandra? unsure.gif
Viveka
Jag håller med Hannele.

Det är inte alla som har en 1.5x1.5 meter stor sten i sin trädgård. Somliga skulle betala dyra pengar för att frakta dit den. Tänk på japanska trädgårdar.

En sten kan vara otroligt dekorativ, antingen den är 'naken' eller täckt med mossa eller revande växter. Den är dessutom bra för mikroklimatet i trädgården. Jag skulle tänka mig för mer än två gånger innan jag tog bort den.
fifi
Har jag tänkt fel eller...
Jag har tiggt (av gubbarna som grävde för fjärrvärmen) och fått tre stora stenar ( ca 1 kubikmeter vardera) in på min gård. De har nu fått rabatter runtom och i nivåer.

Stenarna är som en stor värmekamin på våren och på hösten står de rabatterna i blom längre än de utan stenar. Till och med växter en bit ifrån dem ser ut att må gott av deras utstrålande värme.

Visst grannen trodde inte sina ögon att någon ville ha in stenar istället för bort från sin gård.
kerstin z5-6
Du har tänkt helt rätt och har förbättrat din zon ett stort snäpp med dina stenar smile.gif
Ewa smålänska höglandet
Jag har en sådan sten, bilden är i o för sig ett par år gammal så det finns lite mer rosor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon