Undrar om det är någon som har koll på barrväxter.Jag har ett flertal Idegranar olika sorter, de har samma färg året om, men min dotters idegran, planterad i våras har i höst fått en rödaktig ton, precis som om den skulle få höstfärg, har någon varit med om det. är det normalt eller något fel, det är inte torka, den är inte på det sättet, utan mera att ovansidan blivit rödaktig
Lena zon 4
kristerh
17-10-2005, 11:25
Vissa av mina har oxså en sådan färg på hösten, vet inte varför men det är inget farligt.
krister
Big Gardener
17-10-2005, 12:50
Jag vet inte, men kan gissa vad det beror på:
Annan färg än det normala gröna kan bero på obalans i blad/barr mellan klorofyll A och övriga kloryfyll och pigment som absorberar andra färger. Obalansen i sig kan bero på för djup skugga, för stark sol, snabba temperaturomslag, järnbrist och säkert ett par orsaker till.
Men jag sätter mina fem öre på att det har att göra med en härdningsprocess som alla växter i skiftande säsongsklimat genomgår. Lövträden tar till vara på all lättillgänglig energi i bladverket, däribland klofyll. Därför får vi höstfärger. Barrträden fäller inte sina barr, men drar ändå ner en hel del energi till roten som finns lagrad i grenar och barr. Denna hormoniellt styrda process kan säkert dra ned en del klorofyll också. Klofyll bryts ju ned ganska lätt, men ombildas också relativt snabbt.
Det var skönt att höra att det finns flera som har såna granar, har aldrig sett det förut.Man kan ju tro att den lider brist på något och är på väg att dö. Intressant om klorofyll, då kan ju barrväxter bete sig som lövfällande träd då, utom att de inte tappar barren hoppas jag
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.