den lilla bladlusen
Tänkte visa min övervintringen för mina växter. Det är bla. citrusar, oliv, cherimoya, guava, chili, agave, trädtomat mm.

Just nu är det ca 15c men det kommer sjunka när det blir kallare ute, men stoppar runt 5c har jag tänkt.
I taket sitter 2x58w coolwhite lysrör och 1x150w Hps.

Vad tycks? Kommer det att funka? Är ju så rädd om mina citrusar wub.gif
Carex
Ge din citrus och oliv så mycket ljus du bara kan! Änglatrumpeten( ? ) kan du bara avlöva och ställa mörkt och tämligen svalt (fem grader kanske)
den lilla bladlusen
Jo jag försöker, men nu blir det inte mer ljus... så jag hoppas att det blir nog för dem, iaf när temperaturen sjunker lite till.

Någon änglatrumpet har jag inte, om du syftar på den storbladiga till höger så är det trädtomat. rolleyes.gif
bikiv
CITAT (den lilla bladlusen @ 16-10-2005, 21:49)
om du syftar på den storbladiga till höger så är det trädtomat. rolleyes.gif

Vad är en trädtomat?
Carex
En växt som odlas i tropiska länder och får frukter som påminner om avlånga tomater, friskt syrlig smak tror jag, den är ganska populär längre söderut. Har haft en, men den dog, borde sett att det inte var en änglatrumpet;)
Om du ger dem så gott du kan så kan du inte göra mer än att hoppas att det funkar. *håller tummarna*
pisanggoreng
Växterna ser ut att ha det bra!
kristerh
Jag har mina citrusar inne i vanlig rumstemperatur, fast med varsin blomlampa till, citronen blommar förfullt, i första blomomgången hade den 25 st blommor samtidigt, det luktar rätt häftigt... lite för häftigt, och nu har jag lekt humla med en pensel, får se om jag lyckats men än så länge ser det bra ut.
krister
den lilla bladlusen
ja min citron blommar också fortfarande, har gjort det hela sommaren. Men den har inte vuxit något, troligtvis pga att jag köpte den i våras så den måste väl vänja sig blink.gif
På citronen har jag nypt bort alla frukter utom en... ville få den att växa lite mer.

Kumquaten blommade för fullt men all frukt trillade av, köpte även den i våras.
Kajsa
Har också haft mitt citronträd inne två vintrar, jag sticker ner Provadopinnar förebyggande för jag är rädd det ska få ohyra.
Men det har gått utmärkt, det har vuxit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon