|
AndreasBlomquist
16-10-2005, 23:04
Själv samlar jag på DVD-filmer. Har nog en 500 stycken ungefär. I min "ungdom" inbiten filatelist men hur kul var det?
Enligt min familj samlar jag på allt och det ligger kanske någon sanning i det!  Porslinsankor och gäss, tomtar, vinylplattor och tyger utgör kanske de omfångsrikaste samlingarna! Mvh Fenja
Maria i Helsingborg
17-10-2005, 00:19
Förutom hoyor, kan jag inte låta bli att köpa böcker Recept och tvålar har jag också en del av. Pia, här under, påminde mig om mina snäckor som jag samlat på resor.
Pia mitt i Skåne
17-10-2005, 05:15
Mina andra "laster" är också böcker på kors och tvärs och stenar. Jag kan plocka vackra stenar själv eller köpa små, tumlade typ tigeröga, bergkristall o.s.v. Har också samlat frimärken tidigare och s.k."stycken", alltså bokmärken. Och så är det ju blommorna och med dem har kommit ett nytt samlande nämligen olika amplar. Det kan vara i form av krukor eller vågar eller andra roliga hängande saker.
netaave
17-10-2005, 06:49
Jag samlar på grisar, dock inte levande.
Böcker och tyger finns i mängder. Har ju dessutom lyckan av att ha ett alldeles eget rum, och där finns allt från målargrejor till allt som behövs för alla eventuella dekorationer. Ja, fullt är det, och trångt
*Felix matte*
17-10-2005, 07:08
Har samlat på reklampennor men gav bort dem...650 -700st.
labarradepan
17-10-2005, 07:10
kossor.. inte levade här heller.. hihi. Men jag börjar avta med samladet.. blir ju sååå många.. hihi
birgitek
17-10-2005, 07:14
Jag samlar just nu på 50- och 60-talsdesign. främst glas, plast och tyger.Tycker att dessa årtionden var fantastiska form- och designmässigt. Tyvärr tror jag att många samlar på detta, det börjar bli svårt att göra fynd. Birgit Ek
Fialotta
17-10-2005, 07:41
Enligt min familj...så samlar jag på kläder...gjorde om ett rum till en stoooor garderob till mig själv...och inte slänger jag knappt nåt heller...modet går ju igen rätt va det är
netaave
17-10-2005, 08:51
CITAT (maudan @ 17-10-2005, 08:41) Enligt min familj...så samlar jag på kläder...gjorde om ett rum till en stoooor garderob till mig själv...och inte slänger jag knappt nåt heller...modet går ju igen rätt va det är  Aha ett dressingroom, ja det är ju modernt nu har jag hört!
grisar tyger och recept samlar jag på. varför jag envisas med att köpa gardintyger är en gåta...jag använder inte gardiner
Hannele
17-10-2005, 10:34
Jag saknar eget rum, men har istället fyllt hela huset med trädgårdsböcker, trädgårdstidningar, blomstervaser, en liten samling blåklockor och annat har jag, ett par skor har jag också, sonen gjorde fina hyllor till mej (och räknade dem). Några tallrikar har jag också och gardiner med blåklockor på.
kristerh
17-10-2005, 10:36
Ryska ikoner (fast jag inte är religiös)  och så samlar jag på antika små speglar. krister
Tomtar! Jag älskar tomtar, och försöker ha så många olika tomtar som möjligt. Jag antar att det kvalificerar som att man samlar på dem även om det bara blir en gång om året, under en månads tid ungefär. Men det är en del av charmen, att få och fundera och vänta. Längta lite
Silkstonedockor, DVD-filmer och CD-skivor.
Biggan_
17-10-2005, 12:04
orkidéböcker, trädgårdsböcker, kokböcker
Snöflinga
17-10-2005, 13:48
För sisådär tio år sedan, när barnbarna var små och icke så värst stadda vid kassa önskade jag mig änglar, tänkte det var billigt och de själva kunde välja ut och köpa  Vilket de också gjorde.... Men, nu kommer dilemmat; på något underligt sätt spred sig detta, så även de vuxna kom med allehanda änglapresenter  Uppriktigt sagt är jag trött på änglar men har inte hjärta att så säga....... Även vänkretsen har tagit detta till sig, sista bjudningen vi hade kom gästerna med ett stort chabrak till ängel, som de salat till...... HELP
ninnisky
17-10-2005, 14:25
Jag har i många år samlat tvättpåsar från olika hotell och har säkert några hundra olika. Kul sätt att komma ihåg var jag varit! Numera är hotellövernattningar inte så frekventa så samligen lär inte bli så mycket större!!
Yin o Yang
17-10-2005, 15:02
Böcker förstås (eftersom jag är bibliotekarie)  . Men förra helgen sorterade jag bort 5 bananlådor med böcker. Ska försöka sälja på loppis. Mycket pocket, mycket deckare och lyrik, en del fackböcker om litteratur. Förutom böcker samlar jag på udda snapsglas  . Tycker det är roligt att duka med udda glas, så kan var och en välja efter utseende, hur stor snaps man vill ha, vilken form man tycker om  . Har 60-70 olika just nu.
CITAT (Snöflinga @ 17-10-2005, 14:48) För sisådär tio år sedan, när barnbarna var små och icke så värst stadda vid kassa önskade jag mig änglar, tänkte det var billigt och de själva kunde välja ut och köpa  Vilket de också gjorde.... Men, nu kommer dilemmat; på något underligt sätt spred sig detta, så även de vuxna kom med allehanda änglapresenter  Uppriktigt sagt är jag trött på änglar men har inte hjärta att så säga....... Även vänkretsen har tagit detta till sig, sista bjudningen vi hade kom gästerna med ett stort chabrak till ängel, som de salat till...... HELP  Du får säga till alla du känner (eller nån som är bra på att svallra  ) .. att du bara vill ha om det är något speciellt tex från andra länder eller så så minskar säkert inflödet Det sa min mormor för ett antal år sedan... hon har hela vardagsrummet fullt av elefanter.
Glömde ju skriva vad jag samlar på... Har i många år samlat på sten ägg, cd skivor, böcker o pärlor. Men jag har tröttnat lite på att ha så mycke prylar. Jag har kvar mina ägg.... men en hel del böcker har jag gett bort (bara behållt favoriterna) Cd skivorna är också kvar, men jag köper inte så ofta längre. Pärorna använder jag numera till smycken
Linda_A
17-10-2005, 16:07
Jag vet inte om jag samlar på något så sätt men hade jag fått välja hade jag säkert samlat på mig så mycket akvarium som möjligt.. Sen gärna lite ovanligt sydamerikanska ciklider så hade jag varit i himlen men även jag självklart inte ser djur som "samlarsaker" så sätt.
Trädgårdsböcker, trädgårdstidningar, tomtar, blått glas, nävor, aklejor, filmer, m.m., m.m. Försöker låta bli att samla på pelagoner, har inget bra övervintringsalternativ för dem. försöker även låta bli att samla på rosor för jag har så liten trädgård... men det går inget vidare bra... Har köpt nio träd de senaste två åren så nu får jag lov att sluta samla på såna, det ryms inte så många till!
Maria i Helsingborg
17-10-2005, 16:38
CITAT (Snöflinga @ 17-10-2005, 14:48) För sisådär tio år sedan, när barnbarna var små och icke så värst stadda vid kassa önskade jag mig änglar, tänkte det var billigt och de själva kunde välja ut och köpa :rolleyes: Vilket de också gjorde....
Men, nu kommer dilemmat; på något underligt sätt spred sig detta, så även de vuxna kom med allehanda änglapresenter :o Uppriktigt sagt är jag trött på änglar men har inte hjärta att så säga.......
Även vänkretsen har tagit detta till sig, sista bjudningen vi hade kom gästerna med ett stort chabrak till ängel, som de salat till......
HELP :wub: Hahaha, vad tokigt det kan bli  din stackare!
Maria i Helsingborg
17-10-2005, 16:44
CITAT (Yin o Yang @ 17-10-2005, 16:02) Böcker förstås (eftersom jag är bibliotekarie) -_- . Men förra helgen sorterade jag bort 5 bananlådor med böcker. Ska försöka sälja på loppis. Mycket pocket, mycket deckare och lyrik, en del fackböcker om litteratur. Förutom böcker samlar jag på udda snapsglas :P . Tycker det är roligt att duka med udda glas, så kan var och en välja efter utseende, hur stor snaps man vill ha, vilken form man tycker om :D. Har 60-70 olika just nu. Det där att samla på snapsglas är nog inte så ovanligt....... Jag har flera gånger hört om folk som bjudit till middag och bett gästerna att ta med sig ett glas (för värden/värdinnan att spara). Det tycker jag är en trevlig idé som jag nog kommer att ta efter en dag
CITAT (Snöflinga @ 17-10-2005, 14:48) För sisådär tio år sedan, när barnbarna var små och icke så värst stadda vid kassa önskade jag mig änglar, tänkte det var billigt och de själva kunde välja ut och köpa  Vilket de också gjorde.... Men, nu kommer dilemmat; på något underligt sätt spred sig detta, så även de vuxna kom med allehanda änglapresenter  Uppriktigt sagt är jag trött på änglar men har inte hjärta att så säga....... Även vänkretsen har tagit detta till sig, sista bjudningen vi hade kom gästerna med ett stort chabrak till ängel, som de salat till...... HELP  du får väl sprida ut att du börjar att ledsna på att samla på änglar ta den värsta skvallerkärringen och berätta för henne"i förtroende" att du börjar bli mättad, så vet snart alla om det
mamamaggan
17-10-2005, 19:30
Samlar och samlar, jag har fyra bokhyllor fulla med böcker + två till med böcker om trädgård, matlagning, målning, handarbete......
Brukar säga att jag inte samlar på något men det gör jag ju faktiskt när jag tänker efter.
Men mest samlar jag nog på härliga upplevelser. Det minsta är ibland de största. Tex när ens vuxna barn kramar om en och säger något rart.
Fingerborgar! Gärna med namn på den plats jag köpt den. Har mina i en gammal typografkast. Kul att titta på och minnas olika platser man besökt!
Allt om Mat, Allt om Trädgård, Koloniträdgården och Buffé har jag svårt att göra mig av med. man kan nog säga att jag samlar... Tänker att jag ska läsa om dem (nummer från slutet av 90-talet) men det blir ju aldrig av.
LadyAdina
17-10-2005, 19:57
Säg något jag inte samlat på!  Fast just nu är det nog mest växter som gäller. Har nyligen rensat min boksamling som bestod av över 1000 böcker, nu har jag väl sisådär 250-300 kvar och det räcker alldeles utmärkt! Samlar väl litegrann på parfymflaskor, gärna i miniformat, fast numera mest bara på sådana som jag faktiskt använder - har inte plats att förvara massa flaskor bara för samlandets skull. Har nyss fått upp intresset för keramikkrus/urnor (gärna den gammeldags typen med två öron), små som lite större, och köper när jag hittar på loppis t.ex. Behöver inte vara någon särskild tillverkning, har dem bara i köket för att det är så mysigt och blir hemtrevligt av dem.  Däremot samlar svärmor på "lertuppar", alltså lerduvor som man blåser i så visslar dem, fast bara sådana i form av tuppar. Hon har en jättefin samling i sin sommarstuga!
Allt som är bra att ha.... Och det är mycket som är bra att ha.... Skrot skulle nog andra säga... Dessutom samlar jag på miniatyrsprutkannor i metall, miniatyrskottkärror och också konstkort där det finns minst ett fönster och minst en katt avbildade. Och marktäckare och klätterväxter i trädgården. Min man samlar på fiskar som samtidigt också är bruksföremål. Han har en imponerande samling av fiskformade rivjärn, knivar, skärbräden, patéformar osv. Fast allra, allra helst samlar jag på behagliga intryck och minnen som gör det lättare att stå ut med vintern. Mulle ... som just nu försöker samla sömn. Jag har idag kommit tillbaka från New York och pinas av jetleg.
Alltid samlat på sten. Små stenar kan vara inne i glasburkar eller på fönsterbrädan och de större hamnar runt entrén och bron eller i rabatten.
På senare tid har jag börjat samla på Uppsala Ekeby porslin. Krukor, vaser, fat å sånt.
Har kommit på att nästan halva min samling av krukväxter består av orkidéer...de har liksom bara krupit in i fönsterbrädorna det senaste halvåret utan att jag har märkt det, har ingen aning om hur de lyckats ta sig in:S:) Förutom växter måste det väl vara remmare då, köpte ett par i vintras och sedan dess har det bara ramlat in fler, mest från en snäll moster, så nu har jag runt tio, inte mig emot!
*Felix matte*
17-10-2005, 22:06
Efter att ha funderat lite så har jag kommit på fler "samlingar"... Böcker har jag samlat på i alla år... numera är en del av dem i andras ägo, andra har fått gå till bokhimlen eftersom böcker är hart när omöjligt att ens få ge bort gratis. Kastruller, grytor och stekpannor är min nuvarande passion  Jag älskar att köpa nya... Senaste tillskottet är en kastrull från ICA.. för varje ny jag köper får en "gammal" plockas ut ur fullbelagt grytskåp... barn och grannar får ta hand om det som inte ryms  Hela serien koppargrytor fick flytta i våras Rostfitt och Titanbelagt gäller idag.
Koppargrytorna... Men Felix matte då!
Fast rostfritt är det nog klokt att samla på idag. Den kinesiska välfärdens markanta uppgång lär, enligt ett inslag jag såg på TV, leda till att rostfria kastruller blir superdyra lyxprylar om några år.
Mulle
*Felix matte*
17-10-2005, 22:23
CITAT (mulle @ 17-10-2005, 23:16) Koppargrytorna... Men Felix matte då!
Fast rostfritt är det nog klokt att samla på idag. Den kinesiska välfärdens markanta uppgång lär, enligt ett inslag jag såg på TV, leda till att rostfria kastruller blir superdyra lyxprylar om några år.
Mulle  jamen då får jag väl börja samla på hög  finns väl alltid någon garderob som har lite plats över Koppargrytorna hamnade hos en av döttrarna  de var av den fina sorten från Järnia... rostfria invändigt... men som sagt... grytskåpet var fullt.
Jag är nog samlare till naturen. För många år sedan när jag reste mycket samlade jag på hotell-galgar med tryck. Ibland stal jag dem helt fräckt (fyyy på mig  ) eller så frågade jag om lov. Det har jag numera vuxit ifrån + att jag inte reser just något längre + att de har anonyma galgar. Spritflaskor, typ miniatyrer, har jag dock samlat på sedan jag var tonåring! Har flera hundra, samtliga med innehållet kvar. (En sanning med modifikation; när mina nu vuxna barn var tonåringar hade de vid ett tillfälle fest. Några med ofärgad sprit innehåller numera vatten.)
netaave
18-10-2005, 08:55
CITAT (estet @ 17-10-2005, 22:52) På senare tid har jag börjat samla på Uppsala Ekeby porslin. Krukor, vaser, fat å sånt. Jag sitter på Uppsala Ekeby just nu! Har mitt kontor där, i vårt väntrum finns en utställning av deras sortiment av kakel m.m.
CITAT (netaave @ 18-10-2005, 09:55) Har mitt kontor där, i vårt väntrum finns en utställning av deras sortiment av kakel m.m. Det låter vackert!
mayababy
18-10-2005, 23:53
Har en hysterisk låsning på elefanter och har väl fått ihop några hundra genom åren...50-tals porslin är en annan passion, helst från Rörstrand
*Grodan*
19-10-2005, 08:28
CITAT (Snöflinga @ 17-10-2005, 14:48) Men, nu kommer dilemmat; på något underligt sätt spred sig detta, så även de vuxna kom med allehanda änglapresenter :o Uppriktigt sagt är jag trött på änglar men har inte hjärta att så säga.......
Även vänkretsen har tagit detta till sig, sista bjudningen vi hade kom gästerna med ett stort chabrak till ängel, som de salat till......
HELP :wub: Har precis samma dilemma, fast för mig är det grodor. Numera är jag så trött på grodor att jag inte ens har några framme, men ingen verkar märka det och jag har inte hjärta att säga till. En bokmärkssamling har jag också, och väääldigt mycket tyger.
Det kan se ut som att jag samlar; när jag titta på högarna av tapetprovkataloger och annat material som jag använder när jag pysslar
lilla mamma
19-10-2005, 16:04
Jag har slutat samlat. Småkannorna fick svärmor. ja det enda jag har kvar är gamla fyrkantiga tallrikar. Typ 4 stycken.
Nej, jag har gett bort eller sålt eller vidarebefodrat till släktens ynglingar när de flyttat. Eller så har det gått sönder.
Mannen samlar på leksaksbilar.
Jag tröttnade på att ha grejer överallt.
Det räcker med alla krukväxter
Skivor, böcker, askfat (fast dom är inte så många egentligen 20 st kanske. De måste vara SPECIELLA) design 50-60 tal.
Har samlat allt möljigt, men har rensat bort i alla flyttar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|