KURT
Såg ett inslag på rapport igår om att vägverket nu skall börja använda snöstakar i form av pilgrenar. Tidigare har de använt plastkäppar eller plastade bambukäppar med reflexer. Vad jag förstod så skall de inte heller ta ner snöstakarna på våren, utan bara komplettera varje höst. Det borde kunna leda till många mil med pilalléer i Sverige.
kristerh
Pilarna de använder är nog torkade wink.gif så det blir nog inga pilalléer wink.gif jag tycker det verkar vara en bra idé, fast de bråkas väldigt om att de saknade reflexer, det kan ju inte vara nån större kostnad att få reflexer på dem,
om jag minns rätt så kostade pilpinnarna 5 kr st och de Gamla med reflexer 40;. säg att det kostar 5:- att sätta reflexer på pilpinnarna så gör vägverket iallafall en bra affär wink.gif
krister
vilda-tomten
Har inte läst/sett om det men det kanske har med miljökrav att göra att de inte sätter på reflexer? En tanke bara...
Susanne i Linköping
Ja, skulle de behöva samla in reflexerna på våren vore det ju inte mycket vunnet, arbetskostnaden lär vara ganska stor.

En annan vinst borde vara att om pinnarna ser ut som vilka pinnar som helst blir det inte lika frestande för småsabotörer att rycka upp pinnarna en blöt fredagkväll. Slängs de in i folks trädgårdar är det inte hela världen det heller.
kristerh
CITAT (Susanne i Linköping @ 21-10-2005, 13:06)
Ja, skulle de behöva samla in reflexerna på våren vore det ju inte mycket vunnet, arbetskostnaden lär vara ganska stor.

De kan ju kombinera det med vårstädningen, det brukar ju städas längs vägarna på vårkanten.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon