Full version: perenner
Elisabeth P
Hej

Jag är ganska ny inom trädgårdsvärlden men bara älskar den, därför kommer kansker lite konstiga frågor.
Har sett att man kan fröså perenner redan på hösten - är detta svårt eller vågar man sig på detta som relativt ny? Läste att man måste ha speciella såkärl, var hittar jag sådana och hur vet jag hur stora jag ska ha? Måste jag täcka över mina små fröplantor sedan....? Skriv gärna och berätta någon som vet.
Lisa
kerstin z5-6
Nej det är inte svårt alls -
I avd förkultivering hittar du massor av goda råd och tips-och det är inte så bråttom heller -de flesta av oss som sår-sår i såjord i krukor eller avlagda plastförpackningar , i januari-ställer ut sådderna efter 24 timmar inne -i lämplig låda tex en plastback -sen gror de till våren
Det är bra att skydda frösådderna med en avlagd damstrumpa -oönskade fröer , katter ,fåglar
Du kan förstås göra iordning detta nu snart med så fort det varit frost ett par nätter

Lycka till
mer bilder finns i mitt album frösådder
Betty
HÄR får du ett bra boktips av mig. I boken får man lära sig en hel del om frösådd. Som Ulla H skriver i inledningen "så behöver man egentligen inte mer än lite såjord, några plastkrukor och frön för att ta första steget på denna spännande vandring."
Helen i Piteå Zon 5
Det är bland det roligaste som finns att fröså..... biggrin.gif
Kerstin har beskrivit hur man gör, Betty ger ett jättebra boktips, och av mig får du såråd på några olika sorter hur jag har gjort. Lycka till! / Helen
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...53&albumid=7494
Elisabeth P
Tack alla, vad mycket bra tips man får här.
laugh.gif
Ska se till att skaffa hem lite fröer så man kan sätta igång.
När jag väl har satt ut dem ska de då inte vattnas utan stå så att regn och snö kan komma åt dem?
Lisa
kerstin z5-6
du vattnar o sår -låte stå inne i 24 timmar o sen ut i kylan -helst i minus -bor du i en del med vinterregn -nov-feb kan du vänta ett tag till -de ruttar lättare om de dränks -och de ska frysa nu-inte gro förrän i vår
Snö gör inget

sen kan man driva upp dem inne med -med det tar vi sen laugh.gif
Linda zVI
Men gäller detta råd, alltså att ställa ut dem mitt i vintern, alla perenner som man kan fröså? Finns det frön att köpa i handeln nu, jag trodde att de dök upp först på vårkanten?
MB1965
hmm- och jag som trodde att mars i kruka i växthus var smidigast- hur skall jag annars motivera ett sådant hemma;) Tänkte en modell med hyllor som ställs mot vägg.
kerstin z5-6
Trevligt med nya så -aspiranter smile.gif
Frö finns nu från egna och andras trädgårdar smile.gif Kallgroende frö -behöver en kylperiod för att överhuvudtaget gro, andra måste sås färska -annars dör fröet eller går i en frövila, i väntan på bättre tider och den kan vara svår att bryta
Många sorter behöver inte alls kyla för att gro
Fröfirmorna brukar dimpa ner med kataloger vid jul-med årets kollektioner"
Visst behöver du växthus!!!MB,- men kanske inte till kallstatifieringen -det går lika bra ute -utan till drivningen ! smile.gif
Du sår o ställer ut frö i januari o tar in driver dem i växt hus i mars tom- -maj
Förhoppningsvis hinner dina perenner bli stora plant redan till juni -och har då en hel sommar att växa på.

Många firmor säljer frö året runt -(Intenetpostoder dito)
man ska dock vara medveten om, att det man får i fröväg på denna sida året oftast är fjolårets fröer , så jag brukar vänta till dec-jan innan jag beställer
Undantag tex Garden s north som skickar färska frö-i våtförpackning när de nyss skördats-oavsett best tid -alltså kan man få en portion frö i augusti -sep -fick tex rosa trolldruva nyss som jag beställde i vintras:)

Generellt ( ni ser -detta är farliga frågor för jag blir så långrandig:)) -kan man i alla fall säga att i stort sett alla perenner -klarar o vill ibland ha en kylperiod-så att så o ställa dem ute under senhöst vintern kan inte skada dem .
Sen har vi zon aspekter -i hög zon kan det vara en fördel att så tidigt,- driva inne o sen i växthus, för ännu större plantor o bättre överlevnad -men det får bli en annan gång
Välkommen ner i så träsket
K blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon