Trevligt med nya så -aspiranter

Frö finns nu från egna och andras trädgårdar

Kallgroende frö -behöver en kylperiod för att överhuvudtaget gro, andra måste sås färska -annars dör fröet eller går i en frövila, i väntan på bättre tider och den kan vara svår att bryta
Många sorter behöver inte alls kyla för att gro
Fröfirmorna brukar dimpa ner med kataloger vid jul-med årets kollektioner"
Visst behöver du växthus!!!MB,- men kanske inte till kallstatifieringen -det går lika bra ute -utan till drivningen !

Du sår o ställer ut frö i januari o tar in driver dem i växt hus i mars tom- -maj
Förhoppningsvis hinner dina perenner bli stora plant redan till juni -och har då en hel sommar att växa på.
Många firmor säljer frö året runt -(Intenetpostoder dito)
man ska dock vara medveten om, att det man får i fröväg på denna sida året oftast är fjolårets fröer , så jag brukar vänta till dec-jan innan jag beställer
Undantag tex Garden s north som skickar färska frö-i våtförpackning när de nyss skördats-oavsett best tid -alltså kan man få en portion frö i augusti -sep -fick tex rosa trolldruva nyss som jag beställde i vintras:)
Generellt ( ni ser -detta är farliga frågor för jag blir så långrandig:)) -kan man i alla fall säga att i stort sett alla perenner -klarar o vill ibland ha en kylperiod-så att så o ställa dem ute under senhöst vintern kan inte skada dem .
Sen har vi zon aspekter -i hög zon kan det vara en fördel att så tidigt,- driva inne o sen i växthus, för ännu större plantor o bättre överlevnad -men det får bli en annan gång
Välkommen ner i så träsket
K