Full version: vad ska jag så?
Gåsis
Jag sitter här och listan på sånt jag skulle kunna tänka mig att så blir bara längre och längre och längre....
Kanske kan jag få lite tips och råd från er om bra växter så blir det lite enklare att välja.
Jag skulle vilja ha sånt som blommar länge och så ser jag i min rabatt att jag har för mycket som har små blad eller flikiga blad. Förra året sådde jag heuchera och dom känns ju lite stabilare i formen.

Har ni några goda råd så tar jag tacksamt emot dem. Jag bor i zon 7 så senhöstblommande brukar inte hinna.

/Åsa
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
En helt omöjlig fråga att besvara smile.gif
Men

Hosta är kul att så själv

Sommarviva primula florindae

Var det Baptisian som inte gick bra sist -pröva igen i så fall

Riddarsporre

Ostronört-mertensia maritima, och andra Mertensia

Fotblad podophyllum

Gräs-hör med Helen -hon är "gräser" expert
Lammöra -stacys byzantina

Lewisia
Helen i Piteå Zon 5
rolleyes.gif nejdå, inte är jag någon gräsexpert, men några sorter som är lätta att fröså är.
Luzula nivea - Storfryle - frösås och drivs upp inne.
Festuca glauca - Blåsvingel - frösås inne
Deschampsia caespitosa - Tuvtåtel - frösås inne
Carex pendula - Hängstarr - frösås inne
Alla dom gräserna är perenna.
Gåsis
Den som sår xxx sorter måste väl vara lite expert åtminstone biggrin.gif Lite farligt kanske med tips från er, det har en förmåga att bli många måstehaväxter då.

Kanske Helen har sått något annat man måste ha, något med rejäla blad? Men grästips är bra, jag har haft dålig koll på vad som kan vara härdigt här.

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Stora blad ?? Hhmm, kanske Röd Kvanne (Angelica gigas), Vi Kvanne (Angelica archangelica) visseligen dör dom efter blommningen men man har fått småplantor runt omkring som man kan ta reda på. Sen finns det ju olika sorters Ligularia, Kungsljus, Prydnadsrabarber. Jag har lite dålig koll vad som fungerar i zon 7, men man ska inte avskräckas för något, man ska pröva allt..... och minst 3ggr laugh.gif / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon