Dilidis
Hej på er!

Jag blir inte riktigt klok på detta med vinterförvaring tror jag. Nu skall jag vinterförvara mina pelargoner (för första ggn) och jag undrar måste de ha ljust och svalt eller räcker det med svalt? Jag har liksom ingenstans att ställa dem så att de alla får ljust (det är 4 balkonglådor), därmot kan jag erbjuda dem mörkt och svalt... vad tror ni, kommer det att funka?

Undrar också om ngn vet var man kan köpa frigolit? Skall försöka odla vårlökar i kruka på balkongen och då skall man tydligen isolera denna kruka med frigolit. Ang dessa lökar föresten, är det bra att låta krukan (med löka) stå inne i värmen i ngra veckor först (för att lökarna skall få gro), låter lite konstigt tycker jag men jag läste det ngnstan, eller skall de ut i kylan direkt?

TACK på förhand!
Fenja
Om du söker på här på forumet så hittar du alla tidigare trådar om just vinterförvaring av pelargoner! Det finns olika sätt att vinterförvara på, många gör det i mörker som du har funderat på.

Frigolit tror jag att du hittar på ett välsorterat byggvaruhus.

Mvh
Fenja
Scout
Varför måste pelargoner vinterförvaras? Min pelargon bodde hela förra året (även vintern) i vardagsrumsfönstret. Den mår bra.

Vad är det då för poäng med att förvara den svalt? eller gäller det bara utomhuspelargoner?
rosita
CITAT (Scout @ 19-10-2005, 23:38)
Varför måste pelargoner vinterförvaras? Min pelargon bodde hela förra året (även vintern) i vardagsrumsfönstret. Den mår bra.

Vad är det då för poäng med att förvara den svalt? eller gäller det bara utomhuspelargoner?

De man har inne får ju plats, men de som står ute kan vara svårt att få plats med i fönstren inne. Dessutom ska de ju ut igen till våren och jag antar att de behöver en vila. Sätter man dem i inomhusklimat blir det så stor omställning.
Jag skulle inte få plats med 10 vanliga pelargoner + 2 hängpelargoner.
De som bor utomhus blir nog även större än de som bor inne. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon