Full version: woddland
Gåsis
Min man har ju sitt woodlandprojekt men nu har det stått lite stilla för jag tror inte han har en aning om hur det ska gå till rolleyes.gif

Här är förutsättningarna
Fullt med smultron, magert och massor av sten. Dessutom brant och stora träd rund omkring.

Jag behöver konkreta råd om man ska ta bort jorden som finns (jättesvårt för det är massor av rötter), eller om man ska fylla på ny jord eller kanske ska man bygga terasser ovanpå den befintliga jorden? Plätten ligger i rakt söderläge och det vill inte stanna särskilt mycket vatten i slänten så det är rätt torrt.

/Åsa
Hannele
Jag utgår ifrån det jag har, inte ofta från en bild från en trädgårdsbok.
Slänten verkar tuff. Eftersom jag gillar underhållsfritt, skulle jag utgå ifrån det.
Det finns växter som trivs under tuffa förutsättningar:

http://www.odla.nu/artiklar/sandjord.shtml

http://hem.passagen.se/solovetski/naturtomt.htm
Gåsis
Tack för svaret och nyttiga länkar, det är nog nåt sånt han tänker sig. Men hur gör man? Är det bara att göra små hål och fylla dom med jord eller måste han gräva ur? Om man inte gör nåt åt smultronen kommer det snart vara bara smultron som växer där.

/Åsa
kerstin z5-6
Då är det nog inget woodland för det är ett skuggväxtställe
Det du har är en zonknäckarslänt:)

Jag skulle
terassera med duk sten o torvblock
göra grusbäddar
allt ovanpå markytan
och plantera solälskade växter , kanske kan du ha känsligare småträd som lönn , om du kan ge nog med vatten på sommaren
Gåsis
Jag vet att det inte är ett woodland, det är min man som envisas med att kalla de så wacko.gif Vi andra kallar det för stäppen laugh.gif laugh.gif

Men svaret var konkret och bra. På med duk och terassera - det ska han väl förstå. Kan man lämna lite av stenarna som finns uppe, lägga duk ikring dom liksom?

/Åsa
kerstin z5-6
Självklart ! det blir bara snyggt -lämna alla stenar kvar -duken kan döljas med grus , som ju går att platera direkt i -tänk vilka snygga sedumarter han kan ha där tex
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon