|
Full version: Granatäpple
Jag sådde ett granatäpplefrö i våras. Det har tagit sig bra och är nu 50cm högt och väl grenat.
Nu har dock bladen börjat gulna nerifrån längs stammen och falla av i rask takt. 4 idag 3 i förrgår osv...
har letat efter ohyra men inte ens ett endaste spår av spinn kan jag hitta, inga andra sorter heller för den delen.
Är detta något som granatäpplen brukar göra? Ska bladen falla på vintern? kommer det nya i vår? vill den ha nån speciell behandlig på vintern? Vad ska jag göra för att den ska repa sig?
Ingrid på Västkusten
17-10-2005, 15:20
Utomhus tappar den bladne så här års - och lite till framåt :-) säg Nov ut runt medelhavet.
Är den inne så kan det vara att det är för varmt och att den saknar ljus.
Hälsar Ingrid
Jag har mitt granatäpple ljust och svalt, precis som för alla medelhavsväxter. Det är naturligt att en hel del blad faller, mne ställ den lite svalare om du har möjlighet.
Alexander-VG-zon3
17-10-2005, 20:24
måste man ha extra ljuse till den på vintern eller bara svalt
Extra ljus skulle den nog uppskatta, mne får den bara normalt med ljus så fungerar det också. Har tagit in min nu och den ser faktiskt snyggare ut nu än i somras, dessutom har den knoppar:) Men om du inte redan vet hur blommorna ser ut ska jag inte förstöra nöjet för dig:)
Alexander-VG-zon3
18-10-2005, 07:36
oki för jag plantera de kärnor eller frö vad det nu är dom har och den högsta är väl 3cm har extra belysning men i det rummet är det alldeles för varmt för dom har sommar varme på mitt rum men då får jag kanske flytta dom då till en svalrae plats  kommer bladen falla va fast dom är så unga
Carex: har du lyckats få den att blomma? Hur gammal är den?
Nu har jag följt råden och inrättat orangeri i mitt sovrumsfönster. alltså stängt av elementet och ställt in de ledsna växerna där, lampa får de klara sig utan. Blev rätt svalt, får nog hitta ett varmare täcke om jag ska sova där.
Men gäller sval vinter alla växter som finns vid medelhavet? Även: pelargon, rosmarin, hibiskus, banan, dadel, mispel, mynta. Vill de också bo svalt allihop?
Hm, den kanske är tre-fem år gammal, vet inte om lyckas är rätt ordval, en vacker dag blommade den bara helt plötsligt, självklart planterade jag om den i en lagom stor kruka, krukorna de står i när man köper dem brukar jag alltid byta ut. Rosmarin, liksom citrus, och oliv vill stå svalt. Pelargonen blir också glad av att stå där, hibiscusen kan man nog ha i vanlig rumstemperatur, jag har min på den inglasade balkongen sedan flera år och den misstycker inte. Min dadel som är en kärnsådd står också på balkongen, den har inte upplevt en vinter tidigare så om den trivs där vill tiden visa. Mispel vet jag inte, mynta däremot övervintrar vanligtvis som en vanlig perenn i trädgården, men antar att ett svalt rum skulle fungera också. Skaffa dig du ett varmare täckte, dessutom har jag hört att man sover bättre i ett svalt sovrum!
Alexander-VG-zon3
19-10-2005, 22:51
nej bananen ska man ingentligen ha extra ljus och hög varme för att trivas men om du har en musa basjoo så kan du åg ha den vid kallar grader och dadlen kommer inte från medelhavet den kommer från afrika . dom äda palmer som växer vilt här är dvärgpalm,kreta dadel .men även dadlen kan du åg ha där men om den ska övervintra så får den ite varme eller ljus så mycket då kanske den inte trivs fast den klarar ner -5 .så jag hade inte satt dadlen där .men sen vet jag ite vilken dadel du har om det är den äkta eller canariensis .men jag tror någ du kan ha alla där utom bananen måste sova nu natti alla
Alexander-VG-zon3
19-10-2005, 22:52
Nu har granatäpplet stått svalt i nästan två veckor i mitt orangeri/sovrummsfönster, och bladen bara fortsätter falla i drivor. Detta kan inte vara normalt. Det är bara några blad kvar i topparna nu, så om det fortsätter såhär så blir det bara en kal pinne kvar inom ett par dagar. Vintern är ju lång.
Är det säkert att den kommer igen med nya blad till våren?
För mkt eller för lite vatten? Ohyra? För mkt eller för lite ljus? Skarp sol är ju aldrig bra
Alexander-VG-zon3
30-10-2005, 19:52
Jag satt och slötittade lite här och kom på att mispel, det har ju jag några stycken. Jag förmodar att vi pratar japansk mispel? Hur som helst, den vill också ha svalare på vintern. Det är dock inga problem att ha den i vanlig rumstemp heller, förutom att den lätt drar på sig spinn.
Alexander-VG-zon3
01-11-2005, 13:57
kan man inte plantera granatäpple i trädgården om man täcker den i vinter vi brukar få -10c till -15c på vinter det bårde väl dom klarar
Ingrid på Västkusten
01-11-2005, 16:01
Visst kan Du plantera den i trädgården, men chansen att den överlever är inte god....i Sverige är det oftast inte vintertempen ensammen som knäcker växterna utan även vätan :-(
Hälsar Ingrid
Hm, trädgården skulle inte jag satsa på, det är en medelhavsväxt och är en av de växter som man alltid hör ska förvaras svalt och ljust under vintern. Men jag blir glad om någon bevisar motsatsen, för då är det en kruka till som inte tar plats på balkongen!
Alexander-VG-zon3
01-11-2005, 16:42
jo det är ju inte bra men går det inte skydda den för det typ stamen eller nåt för det hade varit roligt att ha en i trädgården
Jag har provat att plantera granatäpple två gånger förr, men båda tillfällena har de börjat fälla löv på hösten och sen åkt i soptunnan för att de bara var en pinne kvar.
Årets försök verkade lovande och växte bra, men så en dag här i höst så började bladen falla i rask takt, och sen bara faller de, snart är inga kvar. De blir knappt gula ens, de bara faller.
Den får självklart lagom med vatten och har ingen ohyra. Eventuellt att den får för lite ljus, det är ju mörk vinter, och några blombelysningslampor är ej aktuellt att sätta upp.
Är det ingen som har haft dessa problem med granatäpplen? Det kanske är normalt? Repar den sig till våren om den står som en kal kvist hela vintern i fönstret? eller ska jag kasta ut den?
Alexander-VG-zon3
02-11-2005, 08:56
ja det är normalt att dom fäller bladen det kommer nya så kasta inte inte ut den. sen om det bler vår och sommar och där ite kommer nya blad så då ska du kasta den
CITAT (Scout @ 02-11-2005, 00:56) Jag har provat att plantera granatäpple två gånger förr, men båda tillfällena har de börjat fälla löv på hösten och sen åkt i soptunnan för att de bara var en pinne kvar.
Årets försök verkade lovande och växte bra, men så en dag här i höst så började bladen falla i rask takt, och sen bara faller de, snart är inga kvar. De blir knappt gula ens, de bara faller.
Den får självklart lagom med vatten och har ingen ohyra. Eventuellt att den får för lite ljus, det är ju mörk vinter, och några blombelysningslampor är ej aktuellt att sätta upp.
Är det ingen som har haft dessa problem med granatäpplen? Det kanske är normalt? Repar den sig till våren om den står som en kal kvist hela vintern i fönstret? eller ska jag kasta ut den? Helt normalt! Hade du sparat din "pinne" från förra planteringen hade den med största sannolikhet skjutit nytt så fort vårsolen och värmen kom. Jag har klippt ner många av mina plantor till en stump på några cm bara, det tar 2 veckor sen har det skjutit hur många skott som helst. Tvivlar du på livskraften i din planta kan du skrapa lite lätt på stammen. Är det grönt under barken lever den. Har du möjlighet så fungerar ett kallgarage bra sålänge det inte fryser till. Ljuset är oväsentligt då den fällt alla blad. Mina plantor har stått i rumstemp. i flera år och överlevt. Men att försöka efterlikna dom naturliga betingelserna är givetvis att föredra. Granatbonsai tillhörande Henrik Gistvall (Bonsaisällskapet)
Mycket intressant inlägg, alltid ska man lära sig något nytt:) Då blir det lite mer plats på balkongen nästa vinter då jag kan ställa upp min planta i garaget. Trevligt att du lade in en bild, nu har jag lite formningsinspiration för min egen planta:) Får hoppas at trådstartaren ser det nya inlägget
Alexander-VG-zon3
14-11-2005, 23:46
Jag har fått för mig att den är tropisk och gärna vill ha varmt året om, dessutom växer den på torra platser vilket gör inomhusklimatet på vintern helt okej. Jag satte min förra våren, den står i ett fönster nu och mår prima, dricker mycket. Den började få lite gula blad förrut men det var bara för att jag vattnade den för lite.
Ingrid på Västkusten
15-11-2005, 16:31
Njae - inte tropisk - Medelhavsklimat sedan tål den väl några minusgrader med - under korta perioder och beroende på ålder som en del av Medelhavsväxterna.
Hälsar Ingrid
Alexander-VG-zon3
15-11-2005, 17:00
nej tropisk är den inte men den klara någ ner till -10 till -12 för den fäller ju bladen så stammen klarar -12 sen även det som Ingrid sa en äldre mer större växt klara ju sig bätre än en mindre
CITAT (serx @ 15-11-2005, 16:29) Jag har fått för mig att den är tropisk och gärna vill ha varmt året om, dessutom växer den på torra platser vilket gör inomhusklimatet på vintern helt okej. Jag satte min förra våren, den står i ett fönster nu och mår prima, dricker mycket. Den började få lite gula blad förrut men det var bara för att jag vattnade den för lite. Tropisk men växer på torra platser?  Tror du blandar ihop begreppen lite. Granatäpplet växer som Ingrid skrev kring medelhavsländerna men härstammar från asien. Medelhavsklimat är torra varma somrar och fuktiga svala vintrar. Inomhusluften är alltid för torr för att växter ska trivas optimalt, men det mesta överlever ändock. Ska man ha ett granatäpple i kruka så bör man placera den i det svalaste fönstret i huset/lägenheten, vattna minimalt, granatäpplet har känsliga rötter som kan torka ut men även ruttna om den får för mkt, så var särskilt försiktig på vintern. Kanske 1ggn/månad/ 3:e vecka? Känn med fingret och bruka sunt förnuft, är det Sahara i krukan=vattna lite, o vice versa. Har den många förgreningar så är risken ganska stor att några är så tunna att dom torkar ut under vintern, knipsa då bara av dem och gör ev ett litet snitt så börjar den om på nytt.
Alexander-VG-zon3
15-11-2005, 21:18
om man ska vara riktikgt pitig så kommer den från östra delarna av medelhavet och in i asien från det hållet  fast jag tror det finns två srter en mindre variant den ena mer i asien den ena mer i runt medelhavet
Den odlas i Egypten, Iran, Israel mm. Israel har en luftfuktighet på mellan 30-50. Den torra luften inomhus känns ganska okej faktiskt.
Det är lite intressant med vintervila.. De flesta växter behöver ju bara nån eller några veckors kyla för att ha laddat batterierna eller vad man nu ska säga. Det känns bättre att ha dom i värme sen så dom kan växa lite iaf. Eller vad säger ni?
Alexander-VG-zon3
15-11-2005, 22:49
jo den kommer ju där ifrån typ östra turkiet och södra asien sen har den själv och både av mänsikan sprit sig längre in måt asien och medelhavet sen det med vinter vila ska den ha nästan lika lån vinter vila som i sverige för det är ju även vinter i medelhavet ca.15c-20c vet inte säkert hur det är på dan men nu är det madrid 5c rom 14c athens 10c i södra-östra trukiet 2c-12c grader
jepp, jag får backa gällande kylan, det verkar va kallt överallt, hehe.
fast det är ju inte säkert att en växt behöver så lång kyla som den har där den naturligt växer. som exempel har jag läst mig till att tex Kiwi behöver en månads kyla, Litchie behöver 2 veckor. Granat vet jag inte. Jag har inte haft min ute nånting i kylan så den tror väl det fortfarande är sommar...bara att det har blivit lite väl mycket solförmörkelse på sista tiden..
Alexander-VG-zon3
16-11-2005, 16:42
en månad är väl typ en medelhavs vinter för oss är ju dom graderna sommar men där är det kallar man kan säga att det börjar bli vinter för subtropiska områden typ där bler det sommar och vinter och i norden vår,sommar,höst
Alexander-VG-zon3
16-11-2005, 16:56
nu på dagen är där madrid 10c barcelona 18c rome 17c athen 19c södra turkiet 10c-18c
CITAT (Tyr @ 15-11-2005, 21:07) Tropisk men växer på torra platser? :blink: Tror du blandar ihop begreppen lite. Ska jag va ärlig så tror jag du blandar ihop begreppen, halva sahara och egypten är tropiska.
Ingrid på Västkusten
17-11-2005, 07:37
Den finns både varmare och lite svalare platser svalare = Medelhavsklimat :-))
Sedan tror jag att den uppför sig olika beroende på temp. Misstänker det efter ha haft ihjäl et antal - på kort och lång tid :-) För kallt är ingen favvis helelr om det inte är torrt.
Alla växter måste byta bladverk - tropiska klimat gör de ofta deta lite då och då - lite svalare klimat fälls de ofta alla på en gång.
Hälsar Ingrid
Alexander-VG-zon3
18-11-2005, 19:03
CITAT (serx @ 16-11-2005, 22:57) , halva sahara och egypten är tropiska. det tror jag faktis inte är tropiska för dom ligger inte vid ekvatorn även så är det öken där sen vidar uppåt mot suptropisk
Alexander-VG-zon3
18-11-2005, 19:08
CITAT (serx @ 16-11-2005, 22:57) CITAT (Tyr @ 15-11-2005, 21:07) Tropisk men växer på torra platser?  Tror du blandar ihop begreppen lite. Ska jag va ärlig så tror jag du blandar ihop begreppen, halva sahara och egypten är tropiska. Låt oss vara överens om att Sahara är en öken vilket innebär minimalt med nederbörd och hög värme. Tropikzonerna präglas av mycken nederbörd och konstant värme. Vad du har slagit upp i din skolbok vet jag inte men Tropiker och torra platser är två vitt skilda begrepp.
Alexander-VG-zon3
20-11-2005, 15:07
jo så menade jag också för sahara är inte ett land utan en öken och då är det omöligt att där skä kuna växa tropisk skog
jahopp..
Tropikerna är området mellan kräftans vändkrets och stenbockens vändkrets och har inget alls med någon nederbörd att göra.
dvs halva sahara är tropiskt!
Alexander-VG-zon3
20-11-2005, 16:38
nej sahara är namn på en öken tropikerna har mycket mera regn och fukt än andra områden  vänta ska cetara ur en växtbok
Alexander-VG-zon3
20-11-2005, 16:46
från boken krukväxter fråna jordens alla hörn av susanna rosen å anna skoog och där har dom ritat upp jorden på ett enkelt sett där runt ekvatorn är tropisk regnskog sen vid stenbocken och kräftans är där tropisk lövfällande skog,grässtäp,svann,sen tropisk öken och subtropisk sen suptropisk sist tempererad
Alexander-VG-zon3
20-11-2005, 16:54
tropisk (regnskog finns i länder runt ekvatorn) tropisk lövfällande (när man närmar sig vändkretsarna glesnar skogen och naturen blir alltmer öppen) och där är det då torka å regnperiod tropisköken (där gräset tunnas ut tar halvöken vid i den i sin tur övergår i öken ) där regnar det lite det är stor skilland 30-40c på dagen er mot 5 på natten en kort regnperiod finns medelhavsklimat detta finns utanför vändkretsarna just detta klimat finns vid kalifornien,chile,afrika,asturalien låna boken å läs väldigt bra bok
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|