Victoria
Hej,

Jag har idag köpt en vinranka på rea. Jag har väl inte allt för stora förhoppningar, men det kunde väl vara kul om man iaf FÖRSÖKTE få den överleva vintern för att så småningom "klä" taket på vår altan.

Hur ska jag bära mig åt för att ge dem de bästa förutsättningarna? Ska jag kanske låta bli att plantera ner den alls så här sent? Hur övervintrar jag den isf? Ljust, mörkt, temperatur, vattning etc.....?

Min plan för denna vinranka är att den får stå i sydvästläge invid hus/altanväggen och att därifrån dra in en gren in på den inglasade altanen där den då får växa. frågan är som sagt om jag skal plantera ner den nu eller vänta. Bor i småland i TYP zon 5, tror det är lägre än zon 5 på vår solsida.

Tips och råd tas tacksamt emot. Druvan heter något i stil med Dr Schmisjalkuf.....? smile.gif Nått tyskt iaf laugh.gif
Carex
Hm, om du har tillgång till svalt ljust ställe skulle jag rekommendera det. Kanske en omplantering också till en något större kruka, man vet ju aldrig hur jorden är och hur rotsystemet ser ut, försök att störa det så lite som möjligt. Annars kan du ta upp jordklumpen ur krukan och bara försöka bedöma om omplantering är nödvändig eller ej. Sätt ut den sedan till våren när risken för frost är över.
Ophelia
Ja undvik att sätta den nu i jorden. Jag är ganska säker på att det är en Dr. Schmidtmans sockerdruva. Den är härdig upp till zon 3 men kan ju odlas i växthus och klarar högre zon då.
Ingrid på Västkusten
Zon 5? Jag hade väntat med att plantera - hade det varit här hade jag gjrot det ;-)

Övervintras jordslagen i en kallbänk. T ex :-) pallkrage ;-)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon