I vårt oisolerade men inglasade uterum har vi bl.a. fikon och persika (båda är planterade i hål i golvet och går alltså inte att flytta in). Fikonet, som verkade heldött i våras når nu nästan upp i taket och har ganska många gröna frukter. Kan man på något sätt eftermogna dem?
Persikan gav underbart god frukt i sommar, men besväras av spinn. Jag försöker ta bort spinnet med såpvatten, men det kommer tillbaka hela tiden. Vad skall jag göra?
Tacksam för tips/BoSC i Mellerud
Vi har över 60 fikon på vårt fikonträd som står ute i växthuset. Vi har aldrig lyckats eftermogna våra men vi har väl å andra sidan inte ansträngt oss alltför mycket heller.
Hoppas att du får något bra tips som även jag kan ha nytta av!
Ophelia
17-10-2005, 19:23
Jag sitter och leker med tanken gällande fikon. Är det inte så att de plockas omogna, förvaras svalt och sedan får eftermogna? Jag tänker på transporter av mogna/omogna fikon.
Big Gardener
18-10-2005, 07:23
Fikonfrukter behöver i Sverige sitta kvar två säsonger för att hinna mogna. Därför behöver de skyddas från frost och sträng kyla samt ha förutsättningar för att avmogna ordentligt om de står ute eller i kallväxthus.
Det bästa sättet att odla fikon är därför att ha dem i stora krukor som tas ut under säsongen och in för kylförvaring på vintern. Om de planteras ut utan åtgärder är risken ofta stor att de fryser ned och/eller bara växer och inte sätter någon frukt alls. Har man förutsättningar att odla fikon (zon I) och ha den ute bör man plantera växten intill en varm vägg med ett ordentligt inbäddat och begränsat rotutrymme, ungefär 1x1x1 meter klädd på sidorna med stenplattor och grovt grus i botten. Då begränsar man rotutrymmet och därmed också tillväxten. Samtidigt kan man klä in växten med isolerande material under vintern, t.ex. bastmattor eller annat material som inte drar till sig fukt.
Har man redan planterat ut fikon och faktiskt har fått frukt på dem är det isolering som gäller där också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.