stina
Jag gillar gamla grejer i trädgården.... Tror ni det ser knäppt ut om jag ställer en gammal trästege lutad mot ett träd och låter en Rosa Helena eller en Klematis Summer snow (eller nåt annat) klättra uppför stegen? Blir det för arrangerat tro eller kan det bli läckert????

/Stina
jendah
Tycker jag låter som en jätte bra idé, charmig wub.gif
(får man låna den ideen?)
stina
Absolut!!!! Den är din!

rolleyes.gif
jendah
Tack smile.gif

Ska du göra det då?
stina
Japp. Till våren. Måste bara jaga rätt på en gammal stege. Helt ok om någon/några pinnar är av, bara den är gammal och grånad tycker jag. Man får nog förankra den högst upp på nåt viss så den inte blåser ner....

Vet inte ännu vad jag ska plantera som ska klättra. Vill ha något som ser "bonnigt" ut. Alltså inte för puttinuttigt. En Rosa Helena eller en Summer snow kanske som växer rejält....

Grunnar vidare.....

Har du nån bra idé på lämplig annan klättrare får du gärna tipsa!

/Stina
jendah
Har sått några gullklematis (radar love) som ska placeras ut till våren... tror det blir det och i ett gammalt äppleträd. Hade redan tänkt plantera dem vid trädet, stegen är ju en jätte bra ide för att få ut dem en bit från stammen och få upp dem i kronan smile.gif
Annars tror jag båda dina ideer är väldigt fina.
Eller kanske blomman för dagen - men den är ju ettårig...
mulle
Det blir säkert jättefint! Fin idé!
Mulle
stina
rolleyes.gif
Ewa L
Just denna idé har jag av en slump redan förverkligat till hälften. biggrin.gif

Det var nämligen så att när jag höll på att plocka ner äpplena förra hösten blev jag abrupt avbruten pga jobbiga händelser (dödsfall).
Stegen av trä blev stående kvar lutad mot trädet hela vintern.
När våren kom blev min innekisse alltmer en "ute-på-tomten-kisse", framförallt älskar hon att klättra i träden men hon är ingen höjdare på det. Alltså blev hon jätteledsen när jag städade undan stegen.

Ställde tillbaka den och har kallat det för en "installation". Ärligt talat, det ser snyggt ut i sin enkelhet!
Nu i höst har jag börjat skala bort gräsmattan för att istället ha ex.vis Nävor inunder. Då föddes också hos mig tanken på något klättrande... Har ju hela vintern på mig att bestämma vad.
Berith
Neej inte ett dugg knäppt! Bara vackert.... wub.gif

Har trånat lääänge efter att ställa en gammal cykel med korgar och blommor nånstans i trädgården... I sommar har grannen haft just så unsure.gif så då sparar jag min lite....
jendah
Blir väl rusning efter gamla stegar nu smile.gif
stina
CITAT (Berith @ 18-10-2005, 07:25)
Har trånat lääänge efter att ställa en gammal cykel med korgar och blommor nånstans i trädgården... I sommar har grannen haft just så unsure.gif så då sparar jag min lite....

Jag har fått en jättegammal skottkärra med trähjul, trähandtag och platt träflak av min man. Den håller absolut inte till att köra grejer med, men jag har haft den stående vid infarten med en gammal tvättkorg på. Sned och vind och alldeles grånad, men charmig tycker jag. I tvättkorgen har jag haft jättestora narcisstobak och blå hänglobelia. Det var faktiskt jättefint!!!! Nu är kärran inställd under tak för vintern.

/Stina
renate
Det ser säkert inte alls dumt ut,önskade att jag hade en gammal stege av trä,mina är av aliminium och bruksföremål.
Hannele
CITAT (stina @ 17-10-2005, 19:49)
Tror ni det ser knäppt ut om jag ställer en gammal trästege lutad mot ett träd

Det tror jag inte.

Humle i Skåne.
Hannele
CITAT (stina @ 18-10-2005, 08:52)
I tvättkorgen har jag haft jättestora narcisstobak och blå hänglobelia.

Har du ingen bild? smile.gif
Berith
CITAT (Berith @ 18-10-2005, 07:25)
Har trånat lääänge efter att ställa en gammal cykel med korgar och blommor nånstans i trädgården... I sommar har grannen haft just så  :unsure: så då sparar jag min lite....

Jag har fått en jättegammal skottkärra med trähjul, trähandtag och platt träflak av min man. Den håller absolut inte till att köra grejer med, men jag har haft den stående vid infarten med en gammal tvättkorg på. Sned och vind och alldeles grånad, men charmig tycker jag. I tvättkorgen har jag haft jättestora narcisstobak och blå hänglobelia. Det var faktiskt jättefint!!!! Nu är kärran inställd under tak för vintern.

/Stina

huh.gif Jaha.... Såna här tips sätter igång mitt baramåsteha - inte snällt sånt.

wub.gif *skojar* Men var sjutton ska jag hitta en gammal skottkärra? unsure.gif
stina
CITAT (Hannele @ 18-10-2005, 23:49)
I tvättkorgen har jag haft jättestora narcisstobak och blå hänglobelia.

Har du ingen bild? smile.gif

Jodå, en urdålig en. Tyvärr i skugga, tyvärr ser man inte hela kärran, tyvärr ser man bara halva Narcisstobaken....

]http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...pid=38099[/IMG]
Sylvia
Jag såg en sådan gammal stege lutad mot ett gammelt knotigt äppelträd. Uppför stegen hade en Rosa Lykkefund klättrat och blommade uppe i toppen på äppelträdet. Jättefin, om än lite för stor ros jämfört med trädet...
Hannele
CITAT (stina @ 19-10-2005, 08:48)
Jodå, en urdålig en. Tyvärr i skugga, tyvärr ser man inte hela kärran, tyvärr ser man bara halva Narcisstobaken....

Tjusigt! Fin kärra.
stina
CITAT (Hannele @ 19-10-2005, 12:57)
CITAT (stina @ 19-10-2005, 08:48)
Jodå,  en urdålig en. Tyvärr i skugga, tyvärr ser man inte hela kärran, tyvärr ser man bara halva Narcisstobaken....

Tjusigt! Fin kärra.

Tack! Jag är väldigt glad åt den!
Berith
Håller med! Tjusig kärra. smile.gif
*måste leta vidare...*
Sulawesii
Det är ju sådana grejor som gör det! Låter hur fint och mysigt som helst. smile.gif
stina
Jag har turen att ha en "go gubbe" som är antikhandlare. Han fick tag i den när han köpte ett dödsbo. Jag försöker vara disciplinerad och inte "tigga prylar" som han köper men den här gången kunde jag inte hålla mej..... sleep.gif
Citrusflickan
Har man rätt sorts trädgård tror jag det blir jättefint!

Klematis är fin att ha växande på elelr mot träd.

Undrar om det skulle kunna gå med murgröna?
Humlen på bilden var ocskå väldigt vacker.
Fredi
Jag ser framför mig hur pallkrageklubben får konkurrens av stegodlarklubben. laugh.gif
stina
Både humle och murgröna är nog jättefint på stege!

Kaprifol kanske....

rolleyes.gif
Yin o Yang
[QUOTE=Citrusflickan,19-10-2005, 13:53]
Klematis är fin att ha växande på elelr mot träd.

QUOTE]
Jisses - måste hem och kolla så att inte min gubbe trimmat bort klematisen jag fick av Mors sambo och som jag plnaerat vid vårt gamla åkerö-träd tongue.gif
Snöflinga
Eldkaprifol är också en tacksam klättrare, satte en för sex årsedan intill en jättesälg och den lyser verkligen opp med sina orange blommor under sensommaren smile.gif
estet
Här är en fin grej jag såg på en trädgårdsvandring i sommar. Hon hade kapat av en eka och ställt den upp. Inne upp efter botten klängde klätterväxter och på kedjan klängde humle. Vissa år var ekan helt täckt med växtlighet.
marigt
Herregud, nu börjar mina tankar får till plantering igen , får inte mycket gjort på jobbet idag:)
Stege, jag har en gammal som jag inte vet om det håller så länge till.
Den är knarrig och stegen man går på är lite vingliga, den ska inte eldas upp, den ska användas, har jag förstått nu.

Tog en spjälsäng och satte ner en sida på högkant och lät ärtor klättra upp på, funkade jättebra. Jag målade min svart men mina kära barn tyckte jag skulle ha den rosa.
fruberglund
Just det där med stegen var ju med i en trädgårdstidning nyss. Var skitsnyggt, så vill jag också ha biggrin.gif

Smart med spjälsängen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon