pialotta
17-10-2005, 20:15
hej. Häromdagen fick jag några sticklingar - hibiscus (den var uppstammad och växte utomhus), kameleontträd och vindruva. Jag har petat ned grenbitarna i krukor, nu står de ute under fiberduk.
Hur skall jag göra sen? Gräva ned krukorna ute - täcka med nåt? Inne?
Plötsligt har det ju kommit frosten också...
Jag vet inte vad kameleontträd är för något? Men är det utomhusväxter så brukar det också vara säkrast att låta sticklingarna klara sig utomhus. Det måste vara mycket väldränerad jord, minst 50% sand. Sedan bör man gräva ner krukorna och skydda dem mot vårsolen och ev skadedjur. Många vedartade sticklingar klara sig bra om man tar dem nu på hösten, låter dem stå ute över vintern. Sedan börjar de bilda rötter till våren.
pialotta
18-10-2005, 09:00
hej Kurt tack för svar.
Kameleontträdet hade vackra blad som skiftar i färg över året. (ja vilka buskar/träd gör inte det?)
Då får jag göra som du säger, jag gräver ner krukorna och hoppas att de gror till våren och då skall jag vakta dem från solen.
Én sån livskraft de måtte ha, att tåla nedfrysning och sen vakna till liv igen och börja växa. Det är väl nåt liknande jag gör som nästan går i ide på vintern
kerstin z5-6
18-10-2005, 19:10
jag tror inte att orotade sticklingar klarar en vinter ute ....
pialotta
19-10-2005, 16:51
men Kerstin, hur skulle du göra?
kerstin z5-6
20-10-2005, 06:37
Hade jag möjlighet skulle jag ta dem på våren ... om inte rota dem som krukväxter -under minilysrör i rumstemp -ställa dem mkt svalt o ljust 12-16 tim/dygn till våren .
har ett par rosor som jag sticklat nyss för skojs skull
men det är ett himla pyssel med dem innan det blir vår

kan det vara kameleontbuske du menar Actinidia_kolomikta?
pialotta
20-10-2005, 10:18
ja Kerstin, det är nog den busken på bilden - men mannen som skar av grenen åt mig hade en buske stor som ett träd hihi.
Nu skall jag tänka till lite och göra som ni sagt bägge två för jag har minst ett par pinnar av varje så om jag delar risken fifty/fifty, ställer en inne och gräver ner en ute så får jag se hur det går!
Borde bli högsta vinsten på i alla fall en av dem då!
Tack för tipsen!
Ingrid på Västkusten
20-10-2005, 14:47
Jag har rotat vindruva mitt i vintenr inomhus - körde ner pinnen i en kruka Ni vet å så tog den sig efetr ett tag då - såg hemsk ut bra länge. Körde ner den i en av mina citruskrukor så nu har jag ett citrusträd i vilkens kruka det växer en rotad köpevindruvepinne!
Nu har jag mina citrusar lite svalare och halvtorrt på vintern. Och jag kunde ju int elåta bli när jag såg att det såldes vindruvor med pinne på i min lokala konsum ;-)
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.