CITAT (Tetti @ 17-10-2005, 21:25)
Hej! Jag är ny här på odla.nu, kul sida!

Det här med trädgård och blommor är ett HELT nyväckt intresse för mig, det började med att vi flyttade till hus och behövde massor med krukväxter..
Jag köpte tre st. hoyor för några veckor sedan, blev helt kär i mina nya blommor, började kolla på nätet efter information, hittade massor! Är nu helt såld och har idag fått hem tre st. nya hoyor!! KUL!! Jag har ganska mycket frågor, så jag kommer nog "hänga" här inne på forumet och fråga en massa! (hoppas att ni inte ledsnar på mig..

)
Jag har 6 st olika: (rätta mig om jag skriver fel namn)
Obovata
Lemoniaca
aust. brown
Incurvula ETS86
Gonolobuide
diversifolia pahang
Jag undrar:
1. Min diversifolia har en tjock "gren" som växer rakt ut på sidan, grenen har inga blad och har dessutom har den gått av längst ut och "blöder" lite.
Kan man kapa av den grenen, eller ska den vara kvar?? Den är liksom för tjock för att linda runt bågen...Då knäcks den säkert.
rent allmänt: ska man "frissera" plantan och hålla den i "lagom" storlek, eller ska den få växa som den vill?... Eller är det lite vad man sjäv tycker är snyggast?
2: Incurvulan har massor med skott och även endel blomknoppar (noder??), problemet är att längst ut på vissa "skott" är sista delen torr och död. Ska man klippa av den, och vart klipper man då, för att det ska bli bäst?
3. Vart ska man klippa om man vill ta skott, hur gör man med skottet, och ungefär hur lång tid tar det innan man har en någolunda stor planta?
4. Min favorit utav dom få jag har ännu så länge är obovatan, den har så stora fina blad, nästan runda!
Jag tycker nog att de med stora blad är finast! Vad finns det mer för sorter med stora fina blad jag kan sukta efter härnäst?
5. Vilken är eran absoluta favorit hoya? + ovanligaste/dyrbaraste hoyan som ni skulle vilja ha?
6. Får man vara med här och byta skott med er snart, kanske?
Jag kan ta bilder om mina frågor är oförståerliga, jag är inte så bra på att snacka blommor ännu

Kul att du gillar hoyor! Själv har jag omkring 200 olika sorter här hemma nu, och de blir fler hela tiden..! (De är farligt fängslande, mina andra krukväxter minskar i lika stadig takt som hoyorna breder ut sig..!)
Först, en stavningsrättelse: Hoya nr 2 i din lista heter "limoniaca" och man skriver diversifolia pahang med två fnöttar och stor bokstav på sista ordet, såhär: diversifolia 'Pahang'.
1. Gör som du vill, spelar ingen roll mer än för utseendet om du låter grenen vara kvar eller inte. Smaksak helt enkelt. Låter du den vara kommer det säkert blad på den om ett tag och klipper du av den kommer nya "pinnar" som du kan hinna med att linda runt bågen medan de ännu är mjuka. De flesta (såvitt jag vet) håller inte på och friserar sina hoya-plantor för sakens skull utan låter dem växa som de vill. De blir ofta lite "friserade" ändå eftersom man inte alltför sällan klipper sticklingar och skickar med post till någon annan i hopp om att få något lika fint som man inte har tillbaka! Man vill inte frisera dem eftersom det är på nytillväxen som knoppanlagen bildas, med andra ord: håller du på och klipper ner växten hela tiden får du inga blommor..
2. Ser det fult ut är det väl bara att klippa bort det. Klipp där det är torrt, finns ingen vits med att göra en ny snittyta.
(Klipp eller nyp aldrig bort de små "skaften" (pedunklarna) där blommorna suttit. Blommorna kommer där igen!)
3. En stickling klipper du av precis ovanför ett bladpar (så långt under ovanvarande bladpar det går). Bra att veta: Stället på stammen där bladen sitter kallas för en "nod".
Hur stor sticklingen ska vara beror på vilken sort det är. Storbladiga sorter; ett till två noder eller så, lite mindre blad; kanske tre till fyra noder, och riktigt småbladiga räknar man inte bladen eller noderna på direkt, utan man klipper väl en "lagom lång bit" (typ 1-3 dm? Som sagt, beror helt på sort, är de mer exklusiva så blir det en kortare bit ofta, vanligare sorter får man mycket av!). Hur snabbt sticklingarna växer är väldigt olika, jag vet sticklingar som inte rört sig på över ett år och inte visar någon som helst fundering kring att börja växa heller, medan min Hoya buotii på mindre än ett halvår har nått enorma proportioner och nu ska till att blomma! (något som jag hört ska ta minst 5-7 år innan den gör). Det är så väldigt olika, det finns ingen som som man man säga att si-och-så lång tid tar det, utan det är väldigt olika från stickling till stickling och person till person.
(Jag kan fixa bilder om du vill, så det blir lättare att se hur jag menar man ska klippa.)
4. Titta på min sida, där finns det bland annat ett bladregister där du kan se lite olika hoya-blad.
http://www.midvatten.se/vaxter5. Det varierar hela tiden! Men Hoya serpens är en toksöt hoya som jag alltid har på min "absoluta favorit-lista".
6. Absolut! Kruxet är att nu kommer vintern.. Men till våren när värmen kommer åter så får du absolut vara med och byta sticklingar, det är riktigt kul att göra det! Vart bor du? Kanske det finns någon i din närhet som samlar på hoyor som du kan träffa och byta växter med?
/ Therese!