:unsure: Jag har sedan två år tillbaka glädjen av att anläggen en ny villatomt (sedan 20-talet har det varit en fritidstomt). Vid planläggning av tomten revs en gammal död ek. Stubben som finns kvar är ca 1,5 meter i diameter och ca 1 meter hög. Den står som ett gammalt monument av en troligtvis mycket vacker ek en gång i tiden. Nu vill jag till våren runt stubben göra en vacker perennodling som ska passa till en tomt som har sitt vilda kvar i sig. Jag brukar se så vackra sådana rabatter i olika trädgårdstidningar men tyvärr så framgår det sällan vilka blommor som är planterade. Så om ni vill hjälpa mig med olika tips på lättskötta perenner som passar ihop runt denna stubbe så blir jag mycket tacksam. Jag kan nämna att jag har en förkärlek till akjelor men tyvärr så blir de aldrig så vackra som jag ser på bilder - antagligen sköter jag dessa fel.
Framför stubben är det en anlagd gräsmatta och bakom stubben finns en vacker hasselbuske samt till höger om stubben har vi gjord grönsaksland och ett hallonland.