BLÅKORN
17-10-2005, 22:23
Denna växt har någon ställt på min trappa, jag är säker på at det är en utomhusväxt, buske eller träd.
Anledningen till att den lämnats anonymt är säkert för att förbrylla mig.
Någon som vet?
Det är inte Syringia i alla fall.
KLICKA HÄR
Bra fråga, först trodde jag att det var en citrus, men det stämmer inte riktigt heller.
Helen i Piteå Zon 5
18-10-2005, 08:50
Min första tanke då jag såg bilden var att det är en blå tobak - nicotiana galuca, hittade den här bilden på nätet så att du kan jämnföra. /Helen
http://toptropicals.com/pics/garden/m1/jel..._glauca2505.jpg
Om det är en citrus så doftar bladen när man viker ett litet hörn och smular med fingrarna.
Big Gardener
18-10-2005, 10:22
...dessutom brukar citrus har mer eller mindre markerade förblad, vilket denna inte har.
Katarina H
18-10-2005, 11:34
Brukar du ofta få anonyma växt-leveranser på din trapp?
BLÅKORN
18-10-2005, 21:50
Jaaa, det måste vara blåtobak.
Men visst är det en ettårig växt?
Någon som övervintrat den inomhus?
Tack för tippset, odlar du mycket Tobak?
Denna skall tydligen vara mycket giftig ch ingen nikotin källa, hittade massor av medicin forskning om den, tydligen ett ogräs i varma länder.
wolkenkrabber
18-10-2005, 22:06
jag googlade runt lite om nicotiana glauca, och på en sida stog det perennial, på flera står det att den växer som en buske / litet träd, att föravara den svalt och ljust tror jag låter vettigt
Helen i Piteå Zon 5
19-10-2005, 06:20
Jodå, det är som wolkenkrabber säger, förvara tobaken svalt och ljust så går den bra att övervintra. Den blir inte lika stor i kruka som i rabatten där den kan bli drygt 2m. hög, blommar med gula tubformade blommor, den sätter lätt frön. Lycka till! / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.