Full version: Identifieringshjlp
BLKORN
Denna vxt har ngon stllt p min trappa, jag r sker p at det r en utomhusvxt, buske eller trd.
Anledningen till att den lmnats anonymt r skert fr att frbrylla mig.
Ngon som vet?
Det r inte Syringia i alla fall.KLICKA HR
Carex
Bra frga, frst trodde jag att det var en citrus, men det stmmer inte riktigt heller.
Helen i Pite Zon 5
Min frsta tanke d jag sg bilden var att det r en bl tobak - nicotiana galuca, hittade den hr bilden p ntet s att du kan jmnfra. /Helen
http://toptropicals.com/pics/garden/m1/jel..._glauca2505.jpg
Cilla
Om det r en citrus s doftar bladen nr man viker ett litet hrn och smular med fingrarna.
Big Gardener
...dessutom brukar citrus har mer eller mindre markerade frblad, vilket denna inte har.
Katarina H
Brukar du ofta f anonyma vxt-leveranser p din trapp?
BLKORN
Jaaa, det mste vara bltobak.
Men visst r det en ettrig vxt?
Ngon som vervintrat den inomhus?
Tack fr tippset, odlar du mycket Tobak?
Denna skall tydligen vara mycket giftig ch ingen nikotin klla, hittade massor av medicin forskning om den, tydligen ett ogrs i varma lnder.
wolkenkrabber
jag googlade runt lite om nicotiana glauca, och p en sida stog det perennial, p flera str det att den vxer som en buske / litet trd, att fravara den svalt och ljust tror jag lter vettigt
Helen i Pite Zon 5
Jod, det r som wolkenkrabber sger, frvara tobaken svalt och ljust s gr den bra att vervintra. Den blir inte lika stor i kruka som i rabatten dr den kan bli drygt 2m. hg, blommar med gula tubformade blommor, den stter ltt frn. Lycka till! / Helen
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon