eastbay
Hej!

Skulle vilja veta hur jag ska förvara mina morötter.

/Mathias
Ophelia
Kan göras på lite olika sätt men alltid svalt. Finns ett sätt att förvara dem stående i hink med fuktad torv. Annat sätt är att förvara dem liggande i torv eller sand. Du kan ju även bygga en stuka om du inte har ett svalt förvaringsutrymme, fungerar ungefär som en jordkällare. Där kan olika rotfrukter förvaras.
Laser
huh.gif Hej! Om du har ett svalt och gärna lite fuktigt utrymme, kan du göra som jag har gjort. Borra 5-6 hål (c:a 15mm) i botten på en plastunna eller stor spann, beroende hur mycke rötter du har. Lägg helst någon form av nät, lite upphöjt i botten. Det behövs ingen torv eller sand. Lägg se´n på ett lock som låter luft passera. Ställ allt på något, så att luft också kommer till underifrån. Jag har gjort så i många år med gott resultat ända fram till vårkanten. Kollar emellanåt i tunnan så att inga rötter ruttnar. Lyck till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon