uno
Ja nu är det slut med växthusodlingen. Kryddorna och paprikan har flyttat in och över allt i hopa lyser högtryckslampan klart. Jag kommer att så några gurkfrön för att se hur det funkar. Med flytta in menar jag till växtrummet i källaren.
kerstin z5-6
Du får berätta hur det går med gurkodlingen sen .
Annlo
Hur mycket verkar din kosta att ha på i månaden?

Jag fick nämligen skulden för hela senaste elräkningen som var rätt hög...

"det är du o dina lampor!" hördes det muttra när han öppnade posten. laugh.gif
kerstin z5-6
ca 12 kr / dygn för 20 lysrör... laugh.gif Högtrycks natrium -betydligt mer ..
Ingrid på Västkusten
Man kan ju ge tillskott udner enbart dne mörkaste årstiden d v s Nov t o m Feb - och så ha timer på så det är max 12 timmar - men visst - växtnöjet är int helt gratis.
Annlo
Ja, det är ju en högtrycksnatrium jag har. Och så råkade jag glömma sätta timern så den stod på dygnet runt i tre veckor... ohmy.gif laugh.gif di växte så di knakade! rolleyes.gif

Jag använder inte min lampa på hösten vintern utan endast till att dra upp plantor i vår!
Ingrid på Västkusten
Hehe - även växterna uppskattar en sömn/viloperiod.

Hälsar Ingrid
Annlo
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 02-11-2005, 10:26)
Hehe - även växterna uppskattar en sömn/viloperiod.

Hälsar Ingrid

ja, jag misstänker det laugh.gif
uno
en kilowatt=1000watt kostar ca 1:-. 400 watt högtrycksnatrium kostar då ca 5:- per tolvtimmarsperiod 150:- per månad i 5 månader 750:-.
Ev skörd = 5 kg tomater och 5 kg gurka. Produkterna säljes till självkostnadspris.
De som är intresserade kan göra en beställning redan nu.
Välkomna!

PS Jag har inte brytt mig om att räkna 140 watt metalhalogen.
Annlo
Ja, börjar man räkna på det går man säkert back laugh.gif

Men jag ser det så här: det är billigare än ev. terapi som skulle behövas om jag INTE fick hållas! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon