|
Ingrid på Västkusten
18-10-2005, 07:49
Hej hopp,
Alla Ni/vi som sliter på med odling av citrusträd å kånkar göder och bekämpar skadedjur - i veckan har jag ätit egenodlade mandariner och de är superdupergoda! Väl värt allt trassel!
Hälsar Ingrid
Åhhh! Grattis! Bara en som slitit förstår vad du har lyckats med! Mulle (som själv gav upp...)
Lady Hamilton
18-10-2005, 12:56
 Hoppas att det är jag som skriver detta nästa år................... Köpte i somras ett "misshandlat" träd som nu verkar må som en prins. Små kumqat i all ära..... men de är sura.......Så även citron som även den gett frukter. Jag hoppas att det nu även ska gå bra med min "Mandarin"  Är lite avundsjuk på dig Jngrid just nu.......men GRATTIS! i allafall.
Ingrid på Västkusten
18-10-2005, 19:14
Hej hopp,
Kumquat har jag faktiskt gett upp. Jag kan inte riktigt få till det - trädet är grönt grönt grönt men blommar ej - jag har den int ekallt nog :-( så jag gav upp.
Blodapelsin - Star Ruby Grapefruit....den är urfin den med. Jo äntligen börjar känna mig lit elite nöjdare men mycket är smått smått. Får några år sedan hade vi frost i ett växthus och våra mer än tioåriga citrusträd strök med. Usch vad jag var ledsen. Nu har det gått några år .... så min tilltro börjar repa sig igen. Men ett så fint Chinotto som vi hade då - det tar tid, den växer så långsamt trots dundergödning ;-)
Sedan har jag satsat en del på lime - den man har i thailändsk matlagning. Förlorade nästan alla i sommar - konstigt nog gillade den itne att stå ue med de andra citrusarna men ibland pelargonerna på pelargonhyllorna gillade den det skarpt ;-)
Jag har två inköpta ch en hemsådd :-) här i Göteborg kan man ibland få tag i den sorten man odlar för bladen - frukten alltså. Och dne limen har FULLT med frön i frukten som f ö är henskt äcklig. Det är en egen art så den sår jag utan skrupler!
Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
18-10-2005, 19:20
Mina har inte säsong ännu -först till jul brukar skalen vara orange .. Grattis till frukt K:)
Citrusflickan
19-10-2005, 12:34
Vad roligt för dig! Åh så avundsjuk jag blir på dig. Sådde 8 frön i våras (både citron och apelsin). De har nu blivit riktigt frodiga, men några träd är de inte ännu. Hur lång tid brukar de förloppet vara om de bara får stå inomhus? Jag hoppas på blommor så småningom, får väl själv leka humla  Jag misstänker att min sambo inte accepterar några stora citrusträd i vår lägenhet, men förhoppningsvis får jag snart skaffa mig en trädgård där citronerna kan få bo. Citrus är verkligen, verkligen vårdkrävande, citrusnäring dyrt och man får inte förgifta dem om man vill äta frukterna sen. Mycket att tänka på, men väl värt besväret misstänker jag.
Lady Hamilton
19-10-2005, 16:14
CITAT (Citrusflickan @ 19-10-2005, 13:34) ........ Hur lång tid brukar de förloppet vara om de bara får stå inomhus? Jag hoppas på blommor så småningom, får väl själv leka humla  ......... Om du satt egna kärnor brukar det ta många år (ca 8-10 ) innan plantan börjar blomma, om den börjar blomma. Skulle du ha den turen att få citrusen att blomma och ge frukt är det inte säkert heller att det blir samma sorts frukt.
Så har du lite mera "bråttom" så är det nog bäst att köpa färdiga träd i butiken.
Ingrid på Västkusten
19-10-2005, 16:26
Då skal jag tyvärr vara en riktig 'spoilsport' - det är knappt lönt att dra upp eget då det tar flera år innan de blomamr och som Du misstänkt de blir omegastora. Så - bra namnade varieteter är det bästa om man får tag i dem. Sedan har ju handeln 'greppat' att vi gilalr citrusar och säljer en 'fuskenäring' ja - jag kallar den citrusnäring som finns i svensk handel för det. Dyr och dålig. Det finns proffsgödning - säljs bl a Global orange Groves i Storbrittanien , räcker FLERA år. Närmsta man kan komma den i Sverige är Hasselfors Bevatningsgödning som tro det elelr ej har nästan helt rätt NPK-balans och styrka samt mirkonäringsämnen :-) Även kallad 'Rosa sanden' jhär på odla.nu Fast - jag har kört med mina engelska näringar och Hasselfors nu och märker ingen skillnad. Mer än att den engelska är bra mkt drygare än Hasselforsnäringen, en burk (dte är två näringar en för sommar och en för övriga året) räcker fem år ? Mer om man har ett par tre träd. Och jag ahr hittat motsvarande gödning på säck i Holland via goda vänner så jag är lycklig. Prånglade ut lite sådan näring vid Kaktus & Suckulentshowen på Botaniska i våras här i Gbg :-) 50 kr för en honungsburk med gödning, ett till två kryddmått näring per liter vatten! Jag ahr faktiskt en citrus på egna rötter till förutom limen, det är en citron som heter Ponderosa. Den blommar faktiskt på egna rötter som pytteliten, men jag är hård och tar bort fruktämena. De skall nämligen bli mkt större än vanliga citroner så jag måste ha ett litet träd först som orkar bära dem ;-) grapefruktsize sägs det. Jag kämpar på för å få upp dem i storlek först - plantorna:-) Sedan kanske det kan bli en å annan stickling över ;-) http://www.tradewindsfruit.com/ponderosa_lemon.htmKallas också Five Pound Lemon :-) Jag har en hel del mandariner kvar på trädet som är gröna så nog blir dte julfrukt med å grape till våren! Ja v'l värt besväret - tänk vilket besvär ett helt uterum och växthus byggt för att bl a ha citrusar ;-) och lite annat med förstås ;-) Men doften av apelsinblom i Februari gör mig saaaalig! Hälsar ingrid Inköpta i Tyskland :-) hos Ruhlemanns. rekommenderas!
Ophelia
20-10-2005, 19:54
Grattis! Roligt att få det där lilla extra i form av frukt och som sedan blir god. Jag får det intrycket att du är en salig citrusfantast
den lilla bladlusen
23-10-2005, 13:27
Grattis! Har ännu inte fått någon skörd att tala om från mina tre citrusar... men det kommer Du sa att du fick tag på sukatcitron i göteborg, var då? Har letat överallt och nu har jag bett en kompis att ta med från thailand, men finns det i göteborg så hade ju det varit bra mycket lättare. Vill gärna hitta vanlig lime med frön i också. Du länkade också till http://www.tradewindsfruit.com/ponderosa_lemon.htm Är det någon som köpt frön från dem? De har ju massor med citrusar (tidskrävande jag vet) men spännande iaf. Ska nog beställa lite för att ha något att göra i vinter Grattis igen
Ingrid på Västkusten
24-10-2005, 06:32
Halloj bladlusen,
Nej dte är thai-limen inte suckaten ( mig veterligen är det Citrus medica som är suckat men jag kan vara felinformerad, den thailändska innehåller så gott som BARA kärnor och mkt mkt torrt fruktkött). Menjag tror det är den i limepickles :-( ifrån fjärran länder.
Hur som haver - det är Hung Fat Trading vid Nordstan, och de har den inne 'då och då. Manmåste fråga - våren är annars en bra tid - jag ahr köpt och skickat runt halva Sverige tror jag - man kan ibland få tre frukter för 20 kr och det är till flera lime-lundar! Den ser inte ut som en lime - den är skrynklig lite som en hjärna. Bearss lime - den vanliga sätter inte kärnor tyvärr :-( ' Du kan köpa thailime, Ponderosa samt Citrus medica plantor på postorder t ex ifrån Ruhlemanns i Tyskland.
Hälsar Ingrid
den lilla bladlusen
26-10-2005, 19:06
Hej Ingrid! Skrev fel, jag menade kaffir-lime, inte suckat  Men nu har jag beställt från tradewindsfruit. Där har jag redan beställt kaffir-limen och keylime och ponderosa.... vänta kan inte låta bli att infoga hela listan Citrus aurantium var myrtifolia - Chinotto Sour Orange Citrus articulata - West African Cherry Orange Citrus aurantifolia - Key Lime Citrus aurantium - Brazilian Sour Citrus depressa - Shekwasha Citrus hystrix - Kaffir Lime Citrus junos - Yuzu Citrus limetta - Sweet Lemon Citrus limon - Pink Lemonade Lemon Citrus limon - Ponderosa Lemon Citrus x limonia - Rangpur Lime Citrus maxima - Pummelo Citrus medica var Etrog - Etrog Citrus x Meyeri - Meyer Lemon Citrusreticulata x Fortunella - Mandarinquat Citrus tachibana - Tachibana Orange Citrus sinensis Moro - Moro Blood Orange Poncirus trifoliata - Trifoliate Orange Poncirus trifoliata Flying Dragon - Flying Dragon Orange Fortunella crassifolia - Meiwa Kumquat Sådär, men tack iaf.. om fröna har dålig grobarhet så vet jag ju var man kan få tag på färska  Tack!
Ingrid på Västkusten
31-10-2005, 08:02
Ja dte blir säkert spännande!
En hel del av dessa kan man egentligen itne så då det ju är selektioner av olika sådder i sig, och fröna innehåller ju tusentalös kombinationer.
Poncirusfröna har mkt begränsad grobarhet så dem kommer säkerligen och tyvärr nog inte gro alls :-( på det sättet är de inte lika övriga citrusfamiljen.
Åsså låter det som Du kommer att behöva ett stoooooooort orangeri! Sådant är skojigt! ' Hälsar Ingrid med ett litet litet orangeri
den lilla bladlusen
31-10-2005, 22:09
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 31-10-2005, 09:02) Ja dte blir säkert spännande!
En hel del av dessa kan man egentligen itne så då det ju är selektioner av olika sådder i sig, och fröna innehåller ju tusentalös kombinationer.
Poncirusfröna har mkt begränsad grobarhet så dem kommer säkerligen och tyvärr nog inte gro alls :-( på det sättet är de inte lika övriga citrusfamiljen.
Åsså låter det som Du kommer att behöva ett stoooooooort orangeri! Sådant är skojigt! ' Hälsar Ingrid med ett litet litet orangeri Haha, ja du skulle bara ana vad jag planerar  Just nu är jag väl nånstans i livet där jag inte har någon aning om hur det är om ett år eller två eller tre.... Men sedan, då ska det bli orangeri minsann! Tror inte att jag skulle klara mig utan ett sådant...inte om jag ska leva länge iaf. Nä jag vet det där med att de "egentligen" inte går att fröså, men det är ju så spännande. Och om jag har förstått det rätt med apogami så ska det väl faktiskt gå (med de citrusar som får flera embryon). Ja jag läste det om poncirus i en annan tråd, men någon (ludvig någonting?) sa att han hade fått relativt god "groningsprocent" på sina frön beställda från utlandet, så det är värt ett försök Har byggt ett miniväxthus nu, 1,30*0,40m Ska införskaffa 2x(2x36w) armaturer och har fluora 77 lysrör. Ska fixa massor med bilder när saker börjar hända  Hoppas de kommer i veckan!!!!!
Ingrid på Västkusten
01-11-2005, 13:11
Oj! Nn som lyckats med Poncirussådd ifrån köptefrön, det var bra gjort för de måste vara pinusfärskus för det. Vi är/var ett gäng som försökte i flera år ifårn köpefrön tills jag kom över färska frukter å då vart det minsann liv i frösådderna ;-) innan vi fick reda på av citrusodlare att de köper sina frön smaskigt pinfärska för sådd av rotstock. Och då föll pengen på plats...värt ett försök - jo om man ändå skall beställa - och Tradewinds bord eju veta vad de gör. ;-)
Jo - men hur vet Du vilken som är vilken utav citrusfröplantorna? Visst är det kul å testa ;-) å min dröm om ett orangeri gick ju tillsist i uppfyllelse fast det tog ju som sagt var ett tag ;-)
den lilla bladlusen
01-11-2005, 20:19
Ja läs själv i min tråd om ympningsunderlag för citrus (nånstans, nångång), men om du "trycker på mig" så borde du ju hitta det Ja det är säkert svårt, men det säjs ju att de vegetativt bildade plantorna ofta uppvisar kraftigare tillväxt. Men mitt mål är ju att ha kul, äta frukt får jag ju ändå inte på ett tag... och sedan, har jag ett stort träd med äcklig frukt, eller ingen så blir ju det perfekt underlag för ex. ett citrusfamiljeträd Vet du var man kan få tag på färska poncirusfrön/frukter? Nu är lysrören på plats, men brevlådan är fortfarande tom Startar snart en ny tråd med bilder Grattis till dig som har ett orangeri
kerstin z5-6
02-11-2005, 00:13
Ingrid på Västkusten
02-11-2005, 07:07
Hej hopp,
Nej tyvärr - färska frön är dte ont om - själv hade jag förmånen att hitta ett träd när vi var i Spanien ett par höstar som hade mogna frukter läs ruttna ;-) som låg på backen! Förvarade dem på mitt hotellrum - (och de vart liksom ännu mera ruttna) innan hemkomst då jag sådde och var vid detta laget lyckats 'prångla' ut till många :-) Så - rena turen och lite skicklighet ;-) man måste ju kunna känna igen den också - iofs inte svårt när man är intresserad ;-)
fast i mitt fall var det på jättelångt avstånd!
Ja - jag får se om jag hittar tråden - vi har diskuterat det fram å tebaks i omgångar här på Odla fast jag är ju int ehär hele tiden - somaren kan vara svårt att hålla kontakten, då är jag ute ;-)
Kerstin - det där ser ju myyyyyyyycket lovande ut! Är det där SNÖ ute?
Hälsar Ingrid i höstmörkret
kerstin z5-6
02-11-2005, 09:58
javisst , men snön har tinat nu .. +8 idag
den lilla bladlusen
02-11-2005, 13:06
Oj vilket buskage! Är det mandariner eller apelsiner? Hur gammal är den? Hmm, min citron står ute nu igen, har inte tappat några blad på flera dar. Här har det inte varit minus på flera veckor så den får vara ute på dagarna iaf. Ja, att känna igen poncirus:en är nog inga problem... Jag var på Naxos i somras och gick runt på långa promenader för norpa åt mig allt i citrusväg... kom hem med fyra 1,5 litersflaskor med sticklingar... men har ingen aning om vad som är vad  Vissa har rotat sig men många kvar... har gått ca tre månader. Blev väl ganska många citronsticklingar så jag har funderat på om det är troligt att det är olika sorter? Ungefär som om man tar äpple-sticklingar i sverige kan m,an ju vara ganska säker på att man får flera olika sorters äpplen. Är det samma "variation" på de planterade citrusträden vid medelhavet? Annars är det ju onödigt att jag sparar så många citronsticklingar Ok, jag får väl hoppas att någon här på odla visar sig ha en blommande poncirus snart då
den lilla bladlusen
02-11-2005, 16:04
Jag får väl också visa bilder då Huset jag byggt för citrusarna, tills jag får dem har jag diverse citrussticklingar mm där i under 4x36w Fluora 77. Ska bygga reflektor runt hela taket och de tre andra väggarna  En nyrotad "citron?"-stickling från Naxos, har inte börjat växa än men har fått 16 knoppar  pucko  Samma stickling  I växthuset just nu  Nyfödd persika  Klarar den sig ute i göteborgstrakten, zon 3??
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 07:38
Jag har persika på friland zon 2 lite utanför Gteborg förresten om Du bor i Göteborg vart bor Du då om det är zon 3? Min Frost är iofs himla liten och har ej burit frukt mer än satt kart som trillat men det är välan en OK start :-)
Hälsar Ingrid
den lilla bladlusen
03-11-2005, 10:25
Nja jag är väl inte så säker på zonen, men jag bor inte i Göteborg mer mot Alingsås.
Kan en frösådd persika ge god frukt eller är det inget att spara på?
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 10:34
Jovisst kan den det!
Aha - Alingsås - det förklarar zontalet - det blir snabbt kallt ju längre in i landet man far -
Det är så att persika blommar tidigt på våren och behöver en skyddad plats för att inte blommorna skall frysa bort - sedan är det tyvärr så att det är krussjukan som är värst......
Hälsar Ingrid
den lilla bladlusen
03-11-2005, 11:30
Ok då sparar jag väl den i vinter och sätter ut den till sommarn i en upphöjd bädd mot en södervägg, så får jag se om den klarar sig. Skulle köpt ett persikoträd i sommras men på plantskolan sa de att det inte flev några i år och inte nästa heller  Tror det var nån sjukdom eller annat krångel.... Oj, nu är det snart dags att kolla brevlådan igen
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 11:36
Vi köpte en omegaliten Frost men den har iofs tagit tid på sig men dne är på 'g'. På bergig tomt tar allkting minst ett par år längre.
Sade plantskolan det? Vilken far Du till ? Min lokala privata i Mölnlycke är faktiskt riktigt bra :-) så slippe rman de stora eländiga kedjorna :-(
Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
03-11-2005, 11:44
mandarin, ympat träd 1.50 högt och väldigt brett -gav 1 kg mandariner i julas-ser ut att bli bra i år med-rätt gammalt minst 10 år när jag övertog det Har också ett litet orangeri , nån citron och nån annan sort men bananerna är störst i mitt vinterväxthus:)
den lilla bladlusen
03-11-2005, 11:44
Ja men detta är en liten plantskola, ett familjeföretag, som är väldigt duktiga och vet vad de talar om. Den heter Vardsjöns plantskola trax innan alingsås om man åker E20 från Gbg.
Men jag hoppas dom hade fel iaf. Kan nog få tag på persikostickling annars och ympa på plommon. Funkar det på körsbär med?
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 11:50
Hmm - det tror jag inte . Fast jag tycker Du skall satsa på Din fröplanta :-) vetnågra som har egensådda persikoträd som ger frukt. Man kan medans det är ungt ha på skydd för att undvika krussjuka som ju kommer med mkt fukt. Spännande det här! Och kul med tips på plantskola jag inte kände till alls :-)
Finns annars en bra en i Vallda med. Särö plantskola - de har andra typer av grundstammar till sina äppelträd - svagväxande....
Hälsar ingrid
den lilla bladlusen
03-11-2005, 11:55
Ok då gör jag så, men misstänker att det tar ett antal år innan det blir frukt. Ja om du har vägarna förbi Alingsås så borde du kolla där, de har väl inte så stort sortiment men som sagt så är de väldigt kunniga och hjälpsamma vilket jag tycker är viktigast, sedan så kan de ta hem det de inte har. Det ligger på höger sida vid en pytteliten sjö bara någon kilometer innan man kommer in i alingsås.
Tack för hjälpen/tipsen!
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 12:01
Om Du gillar annat är ätligt till trädgården så kan jag inte nog tipsa om Peter Korns plantskola i Eskilsby.
Vi gilla rju både ock :-)
Glada hälsningar ifårn Ingrid som också tackar för tips!
Grattis, Ingrid!! Ser ut som om ditt "lilla" orangeri har kommit igång!!!
Jag måste berätta om min Frost. Förrförra året blomamde den och satte frukt som vi fick äta, små men goda. Så kom fimbulvintern med barfrost under långa perioder och den strök med, tålde väl inte de iskalla vindarna från havet. Trodde jag. När jag i våras var i färd att riva upp den "döda" plantan så vad ser mina ljusblåa: det kommer ett skott på nedre delen av stammen! Skottet har blivit ca. 1,7 m under sommaren och är inte riktig mogen ännu, fullt lövad med gröna blad nu i november! Ska jag köpa en rörisolering och dra på den, tycker ni??
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 12:21
Oj - NU - fortfarande gröna blad? Det är ju en finfin höst men jag börjar känna mig lite tveksam till avmognad om jag skall vara helt ärlig! Och speciellt för en sådan liten godbit !
Jag hade isolerat banne mig!
Var det så hemsk vinter hos Dig - den som var? Vi hade en ovanligt bra en tyckte vi - syntes på elräkningenmed ;-)
Orangeriet börjar arta sig som brandmannen sade men vi har en bra bit kvar till fornstora da'r men vem har bråttomt ;-) mandarinträdet är faktiskt DET mandarinträdet Sylvia!!!!!
Hälsar ingrid glatt!
den lilla bladlusen
03-11-2005, 15:01
Hej Ingrid! Jag har lagt upp en ny bild i min identifieringstråd i krukodlingsforumet, vet att du är skeptisk till att identifiera citrus via bladen, men hur ser de bladen ut jämfört med din grape (eller något annat du känner till). Jag är ju så nyfiken Sylvia: Har du kollat så att skotten inte växer under förädlingstället? Har läst om liknande händelser och plösligt har det kommit plommon på trädet, då blir man ju lite snopen Och en annan sak, du identifierade ju mitt lilla mussepiggträd, har du några tips om hur man sköter det? vatten, ute på sommarn? Är den tropisk eller subtropisk? Tack!
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 15:30
Är inte Frost på egna rötter? Vårt är det - köpte det som en pötteplanta på SLU för fyrtio pix ;-)
Jag skall kolla/fota bladen på min grape måste ju ändå fota en viss Dracena draco ocksdå ;-) fast dte blir nog till helgen , är så himlars MÖRKT när man kommer hem!
Hälsar Ingrid
den lilla bladlusen
03-11-2005, 19:11
Ja om den är köpt så liten så måste den ju vara det men det finns väl förädlade också. Värt att ha i åtanke iaf.
Tack Ingrid!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|