Full version: Ginko Biloba
ulla47
Hej

Är det någon som har provat att ta en stickling från ett ginko träd?
Lyckades ni att få rötter?
Vad hade ni för jordblandning?
fick det stå ute eller inne?[

Ginko Biloba
Carex
Jag har läst att Ginkgo ska vara väldigt känslig för beskärning, så om det inte är ett stort träd du ska ta sticklingen från så skulle jag inte rekommendera det alls utan köp en hel planta. Om du ändå tar en stickling ska den nog stå svalt och ljust, precis som trädet de första åren.
Anledningen till att beskärning inte rekommenderas är att hela grenen kan dö, eller ännu värre hela plantan om den är liten.
bea
Jag har tagit flera sticknlingar från mitt Ginko träd (STORT). Den ena sticklingen satte jag i vatten och de 2 andra planterade jag i jord med en lite plasthuva över. De två sista skrumpnade ihop ganska fort men däremot det jag satte i vatten är fortfarande fräscht och fint -men - inte en tillstymmelse till rötter finns. Den har stått i vatten ungefär en månad nu. Jag tänkte ju så klart hålla ut men jag undrar ju hur det ska gå. De flesta här på forumet verkar ha förökat genom kärnor (verkade så när jag sökte på ginko). Jag har inte "sett till" någon som har provat med stickling.

/bea
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon